Helsingfors universitets primära visuella kännetecken är dess lågsymbol. Lågsymbolen är en del av universitetets officiella logotyp, som alltid består av lågsymbolen och logotexten. Syftet med symbolens form är att förmedla idén om vetenskaplig frihet och samverkan. De tre kvadraterna symboliserar universitetets tre grundläggande uppgifter: undervisning, forskning och samverkan med samhället. Lågan å sin sida hänvisar till myten om Prometheus, som gav människorna elden. I det här sammanhanget kan lågan ses som vetenskapens ljus och vishet, som gör det möjligt att se världen och dess verkliga drag tydligare, bättre och som reella ting.
Lågsymbolen är i regel svart eller vit. Om symbolen placeras på en bild eller en färgad bakgrund ska den alltid vara vit. Vid speciella tillfällen, till exempel i samband med akademiska festligheter kan lågsymbolen också vara silverfärgad.
Lågsymbolen används nästan utan undantag tillsammans med logotexten. Det finns fyra olika språkversioner av logotexten: en trespråkig logotyp samt logotexter på finska, svenska och engelska. Låglogotypen står i sin grundform lodrätt, det vill säga att logotexterna placeras centrerat under lågsymbolen. Låglogotypen är i regel svart eller vit. Om låglogotypen placeras på en bild eller en färgad bakgrund ska den alltid vara vit.
Logotexternas avstånd från lågsymbolen är alltid lika stort som en av symbolens kvadrater.
Logotextens avstånd från lågsymbolen är alltid lika stort som en av lågsymbolens kvadrater. I de enspråkiga låglogotypernas grundform är logotexten lika hög som en av lågsymbolens kvadrater.
Frizonen är det område runt låglogotypen i vilket inga andra grafiska element får placeras. Frizonen bestämmer samtidigt låglogotypens minsta möjliga avstånd från ytans kant (t.ex. sidans kant i en annons). Låglogotypens frizon bestäms utifrån lågsymbolens kvadrater. En allmän regel är att det ska finnas ett tomt utrymme runt lågan som är minst lika brett som en kvadrat. Runt logotexten ska det finnas ett tomt utrymme som är lika brett som minst två kvadrater.
Frizonsanvisningen gäller då du använder lågsymbolen och logotexten samtidigt (låglogotypen). När lågsymbolen och logotexten används åtskilt från varandra är det möjligt att placera lågsymbolen precis i kanten av sidan (t.ex. på pärmen till en broschyr).
Låglogotypen placeras endast i undantag horisontellt, till exempel om det inte finns utrymme att ha den i upprätt ställning.
Dimensionerna för en horisontellt placerad låglogotyp bestäms utifrån dimensionerna för låglogotypens kvadrater.
Dimensionerna för en horisontellt placerad låglogotyp bestäms utifrån dimensionerna för låglogotypens kvadrater.
Frizonen är det område runt låglogotypen i vilket inga andra grafiska element får placeras. Frizonen bestämmer samtidigt låglogotypens minsta möjliga avstånd från ytans kant (t.ex. sidans kant i en annons). Låglogotypens frizon bestäms utifrån lågsymbolens kvadrater. En allmän regel är att det ska finnas ett tomt utrymme runt lågan som är minst lika brett som en kvadrat. Runt logotexten ska det finnas ett tomt utrymme som är lika brett som minst två kvadrater.
Frizonsanvisningen gäller då du använder lågsymbolen och logotexten samtidigt (låglogotypen). När lågsymbolen och logotexten används åtskilt från varandra är det möjligt att placera lågsymbolen precis i kanten av sidan (t.ex. på pärmen till en broschyr).
Helsingfors universitets fakulteter har egna låglogotyper som de kan använda i sina egna sammanhang.
I fakulteternas låglogotyper ska fakultetens logotext i första hand stå på det språk som används.
Använd de färdiga låglogotyperna för fakulteterna.
Universitetets personal kan ladda ner logotyperna från Uni Material Bank eller be att få dem på adressen uhbrand@helsinki.fi.
Använd de färdiga låglogotyperna för fakulteterna.
Universitetets personal kan ladda ner logotyperna från Uni Material Bank eller be att få dem på adressen uhbrand@helsinki.fi.
De fristående institutioner vid Helsingfors universitet som inte har en egen logotyp eller symbol för marknadsföring tillämpar samma anvisningar som fakulteterna. Sådana fristående institutioner är till exempel Helsingfors universitets bibliotek, Språkcentrum och IT-centret.
Använd de färdiga logotyperna för fristående institutioner som du hittar i materialbanken och hos Unigrafia.
Läs anvisningarna gällande frizon och färger. Om du har andra frågor gällande användningen av logotyper kan du kontakta uhbrand@helsinki.fi.
Helsingfors universitets namn, en förkortning av namnet och universitetets låglogotyp får endast användas i samband med universitetets egen verksamhet. Till universitetets egen verksamhet hör också bland annat verksamhet som sker inom dotterbolag som till 100 procent ägs av universitetet och inom universitetets samarbetsenheter.
Helsingfors universitets namn får också nämnas på lämpligt sätt för att ange en persons anställningsförhållande (t.ex. Matti Virtanen, professor, Helsingfors universitet). I det här sammanhanget får Helsingfors universitets låglogotyp inte användas.
Helsingfors universitet kan bevilja skriftligt tillstånd att använda Helsingfors universitets namn, en förkortning av namnet eller universitetets låglogotyp i annan verksamhet. I så fall får Helsingfors universitets namn, en förkortning av namnet eller universitetets låglogotyp användas endast i det syfte och i den omfattning och form för vilket Helsingfors universitet har beviljat tillstånd. Helsingfors universitet beviljar i regel inte tillstånd att använda sitt namn i sådan verksamhet och marknadsföring eller sådana säljfrämjande åtgärder där Helsingfors universitet inte deltar.
Varumärken som ägs av Helsingfors universitet får användas endast genom avtal med universitetet.
Domännamn, namn och varumärken som innehåller universitetets namn ska registreras som Helsingfors universitets egendom. Lärare, anställda, alumner, andra frivilligarbetare och studenter får inte registrera domännamn, namn och varumärken som innehåller namnet Helsingfors universitet eller andra namn och varumärken som tillhör Helsingfors universitet, förutom med tillstånd enligt punkt 2. Om domännamnet får registreras som tillhörande någon annan än Helsingfors universitet, ska den som utfärdar tillståndet se till att tillståndsinnehavaren förbinder sig att överföra domännamnet i Helsingfors universitets ägo om universitetet så kräver.
Allmänna frågor gällande användning av universitetets logotyp:
Varumärken och domännamn:
tutkimuksenjuristit@helsinki.fi
Tillstånd att använda universitetets namn och låglogotyp i frågor som gäller forskning och kommersialisering av forskning:
tutkimuksenjuristit@helsinki.fi
Anmälan om och rådgivning gällande missbruk:
tutkimuksenjuristit@helsinki.fi
Denna anvisning begränsar inte vetenskaplig publicering i enlighet med gängse praxis och publiceringsavtal.
Kontrollera att du har rätt att använda universitetets logotyp.
Vid behov kan du fråga om rätten att använda logotypen på adressen uhbrand@helsinki.fi.