Bildvärlden

På den 60:de breddgraden på norra halvklotet finns ett litet land och dess lilla huvudstad. Säregen, oslipad, personlig ...

Historien om Helsingfors universitet kan berättas på ett lika intressant sätt. Långt uppe i norr finns ett annorlunda och innovativt centrum för intellektuellt tänkande. Ett av världens ledande universitet.

Låt oss berätta om oss själva på ett genuint sätt, som ett universitet i mänsklig storlek och med mänsklig framtoning. Som en plats där vetenskap och gemenskap bildar en intressant blandning. Som glimtar av det levande livet. Trovärdigt, realistiskt, dokumenterande. Som finländare och stolta Helsingforsbor.

Varje bild bör kristallisera något som är identifierbart, och därför sant. Något som berättar om oss som stadsbor, studenter, medlemmar av forskarsamhället, finländare, Helsingforsbor.

Bildstilar och kategorier

Helsingfors universitets bildvärld kan indelas i fyra kategorier: imagebilder, temabilder, vetenskapsbilder och gemenskapsbilder.

Bildvärlden spelar en viktig roll för att bekräfta HU:s vision "med vetenskapens kraft – för världens bästa". Varje bild HU visar innehåller en berättelse eller en idé eller dokumenterar ett faktum. Generiska och stereotypa bilder bör undvikas.

Imagebilder

Att skapa imagebild är alltid specialfall. Planeringen av bilderna kräver en situationsspecifik briefing, där HU:s enhet för kommunikation och samhällsrelationer deltar. På så sätt kan de nya bilderna på bästa sätt uppfylla sin viktiga roll som imagebyggare enligt hela HU:s strategi.

Stil

I behandlingen av bilderna betonas effekt och dramaturgi. Imagebilder har höga tekniska kvalitetskrav. Eftersom imagebilder ofta används i olika format på olika kanaler måste de gå att använda både horisontellt och vertikalt.

Användning

Imagebilder görs för speciella situationer och de används till exempel som allmänna imagebilder som representerar hela HU eller i kommunikationen om ett visst projekt. Imagebilder ska bara användas för sina ursprungliga användningsändamål.

Temabilder

Temabilder lyfter fram Helsingfors universitets undervisnings- och forskningsinnehåll och berättar om universitetets roll som global påverkare. Temabildernas mångsidiga ämnen tar fasta på universitetets vetenskaps- och utbildningsinnehåll, deras effekter och motiv. Temabildernas höga kvalitet är ett budskap om kvaliteten på den forskning de representerar och universitetets kvalitet.

Stil

Bildernas stil stöder vår storytelling. Den är äkta, dokumenterande och momentan. Bildbanksbilder eller bilder stiliserade från bildbanksbilder kan också användas som temabilder. Med hjälp av bildbehandling optimeras bildens kontrast och färgmättnad.

Användning

Omfattande användning i HU:s marknadsföring och kommunikation. I HU:s kommunikation spelar temabilderna en viktig roll i att stödja strategin. Temabilder kan också användas som symboler för HU:s olika enheter, projekt eller kampanjer.

Vetenskapsbilder

Vetenskapsbilder illustrerar olika skeden eller resultat av vetenskaplig forskning. Vetenskapsbilder kan vara allt från mikroskopbilder och 3D-modeller till satellitbilder på makronivå. 

Stil

Bildernas stil styrs av deras vetenskapliga användningsändamål. Det är bra att bifoga ett förklarande följebrev till vetenskapsbilder som används externt, till exempel bilder som delas ut till media, för att undvika felaktiga tolkningar.

Användning

Vetenskapsbilder används i interna och externa publikationer, presentationer, pressmeddelanden och webbplatser.

Gemenskapsbilder

Gemenskapsbilderna ger Helsingfors universitet ett ansikte. Gemenskapsbilderna är dokumenterande bilder av vetenskapssamfundets vardag och medlemmar: studenter, lärare, forskare och personal i olika situationer från vardag till fest, i äkta campusmiljö. Bilderna framhäver gemenskap.

Stil

Bildernas stil är äkta, till och med oslipad. I bilderna betonas ögonblick och "snapshots". Fotoateljéer undviks. Bildbehandlingen ska betona naturlighet, kontraster och färger optimeras.

Användning

Omfattande användning på webbplatser, i publikationer, i interna och externa medier och i marknadsföring. Gemenskapsbilder som tagits av HU och som finns i materialbanken rekommenderas.