Mot en gemensam röst

Ett starkt varumärke främjar Helsingfors universitets genomslag. För att stärka varumärket räcker det inte att varumärket är visuellt konsekvent. Även tonen måste vara i ordning.

En stark ton intresserar, inspirerar och leder till handling. Den sticker ut, väcker känslor och litar på sina egna styrkor.

Den ton som definieras i denna anvisning fungerar som ett praktiskt verktyg i synnerhet för anställda som arbetar med marknadsföring, kommunikation och varumärkesinnehåll. En omsorgsfullt finslipad ton syns i kommunikationens och marknadsföringens effektivitet och resultat. Därför lönar det sig att hålla fast vid den och anstränga sig för den.

Denna anvisning om ton får tillämpas, och det lönar sig att göra det. Rätt ton beaktar alltid målgruppens behov, och den situation och kanal där mottagarna tar emot meddelandet.
En modig tänkare

Helsingfors universitet hör till de främsta universiteten i världen. Därför lyfter vi modigt fram universitetets ambitiösa tänkande och synpunkter.

En modigt tänkande ton är

visionär. Vi kan sammanfatta det viktigaste, oberoende av hur stor helheten är. Vi vågar ta ställning och utmana de rådande tänkesätten.

insiktsfull. Vi skapar insikter som lämnar spår. Vi lyfter fram överraskande synpunkter som väcker nyfikenhet. Vi litar på publikens vilja att tänka ett steg längre.

slagkraftig. Vi uttrycker oss på ett koncist och tydligt sätt. Vi anstränger oss för att vårt budskap ska tilltala.

Vår ton är inte

arrogant. Vi är inte allvetande. Vi predikar inte enögda sanningar eller underskattar läsaren. Vi är stolta över vår ambitiösa forskning, men samtidigt tillräckligt ödmjuka: vi kan också berätta om allt vi ännu inte vet. ​

självklar. Vi upprepar inte ljumma självklarheter eller erbjuder enkla lösningar. ​

Lättillgänglig

Helsingfors universitet kommunicerar från människa till människa. Vi är humana, livfulla och lättillgängliga, eftersom vi tror på att vetenskap och bildning tillhör alla. 

En lättillgänglig ton

är begriplig. Vi kommunicerar på ett begripligt, gott standardspråk. Vi förklarar svåra ämnen och ger illustrerande exempel.

är intressant. Vi hittar fascinerande detaljer, exakta ordval och distinkta perspektiv som gör budskapet intressant. ​

väcker känslor. Vi förstår målgruppens behov och vi kan väcka känslor. Vi lyfter fram frågor som är viktiga för människor eller nära deras liv. Vi berättar om den verkliga universitetsvärlden, inte om någon glansbild.

Vår ton är inte ​

sentimental. Vi överdriver inte eller tar till överord. ​

talspråklig. Vi använder ett gott, koncist standardspråk, inte slang eller alltför informella tilltal.

svårförståelig. Vi mal inte på och dränker budskapet i ett komplicerat språk eller svåra begrepp. Expertis är också att kunna berätta om komplicerade frågor på ett enkelt sätt och tillföra konkretion till abstrakta ämnen. 

Inspirerar till handling

Helsingfors universitet skapar gemenskap och strävar efter en omfattande samverkan med samhället. Vårt sätt att kommunicera utmanar och inspirerar människor att agera för världens bästa. 

En ton som inspirerar till handling ​

är hoppingivande. Vi stärker hoppet om att även stora problem kan lösas genom tvärvetenskapligt samarbete. Vi berättar om vetenskapens framsteg och det hopp som detta väcker. Vi kan på ett trovärdigt sätt berätta om effekterna av vår forskning och utbildning. ​

har vi-anda. Vi stärker vi-andan vid universitetet i vår ton. Vi berättar stolt om uppmuntrande, konkreta exempel på universitetets genomslag. Vi talar ofta i vi-form.

uppmuntrar till samarbete. Vi placerar inte människor i rollen som passiva mottagare, utan vi inbjuder aktivt till att agera för världens bästa.

Vår ton är inte ​

​naiv. Vår attityd är realistiskt positiv, inte överdrivet positiv. Vi är medvetna om att förändring är svårt och att det inte finns några enkla lösningar. ​

tomt prat om framgångar. Vi undviker framgångsprat som fokuserar på individuella prestationer eller utlovar genvägar till lyckan. Vi fäster hellre uppmärksamhet vid gemenskapens roll och vid mångfald än vid toppindividers framgång. 

uteslutande. Vi gör inga antaganden om mottagarna. Hos oss får varje människa vara som hen är. Tonen ska alltid vara medveten om universitetssamfundets omfattning och mångfald. Vi kommunicerar ofta på tre språk. ​

Grundar sig på kunskap

Helsingfors universitet är en vagga för tvärvetenskaplig vetenskap och nytt tänkande. Vårt sätt att kommunicera bygger på forskning och kunskap.

En ton som grundar sig på kunskap är 

faktabaserad. Vi erbjuder innehåll och åsikter som bygger på forskning och aktuell information. Vi gör noggrant bakgrundsarbete och kontrollerar fakta. ​

nyfiken. Vi söker fram och erbjuder ny information som utmanar oss att tänka. Vi är öppna för nya perspektiv och vi bjuder in till diskussion.

Vår ton är inte ​

löst argumenterad. Vi använder inte lösa argument eller presenterar åsikter i frågor där vi inte har evidensbaserad information.

stelnad i formerna. Att vi är faktabaserade innebär inte att vi skyggar för att delta i diskussioner eller hänger upp oss på antaganden. Vi förstår att sanningen är föränderlig och vi är beredda på att utmana även våra egna antaganden.