Varumärkeshierarki

Varumärkeshierarkin är inte samma sak som universitetets administrativa organisationsschema. Varumärkeshierarkin återspeglar universitetets relation till fakulteterna, de fristående institutionerna, universitetskoncernens företag, olika projekt, samarbetspartner och tjänster.

Varumärkeshierarkin stöder universitetets strategiska önskade image och imagebyggande. Varumärkeshierarkin kan stödja universitetets enhetliga visuella profil och säkerställa att universitetets logotyp används konsekvent i olika sammanhang.

Varumärkeshierarkin ger kostnadseffektivitet genom en enhetlig verksamhetsmodell. Syftet med varumärkeshierarkin är att stärka och upprätthålla universitetets och dess aktörers igenkännlighet och stärka universitetets image som ett enhetligt, internationellt intressant och imponerande toppuniversitet.

Enheten för kommunikation och samhällsrelationer ansvarar för varumärkeshierarkins riktlinjer och för beredningen av beslut. Om du har frågor gällande varumärkeshierarkin, kontakta uhbrand@helsinki.fi.
Varumärkeshierarki/egna enheter och verksamheter

HU:s låglogotyp används i all HU:s egen verksamhet och i den interna kommunikationen. Till universitetets egen verksamhet hör också bland annat verksamhet som sker inom dotterbolag som till 100 procent ägs av universitetet och inom universitetets samarbetsenheter. 

Fakulteterna och de fristående institutionerna har egna låglogotyper. Fakulteternas enheter och verksamheter identifierar sig i regel med fakultetens låglogotyp.

HU:s permanenta, officiella organisationsenheter och bolag får tillstånd att använda egna symboler för marknadsföring om de uppfyller kriterierna. Behovet av en symbol för marknadsföring bedöms alltid från fall till fall utgående från bland annat följande kriterier: 

 

  1. Universitetets gemensamma tvärvetenskapliga, permanenta och officiella verksamhetsenheter, vars verksamhet förutsätter till exempel en identitet som kommunicerar om verksamheten till stöd för rekrytering och partnersamarbete.  
  2. Bolag som ingår i universitetskoncernen och som man vill binda starkt till universitetets identitet, även i form av namnet. 
  3. Serviceenheter som verkar på marknadsmässiga villkor och som behöver en egen identitet för att skilja sig från mängden. 
  4. Fakulteternas enheter och verksamheter identifierar sig i regel med fakultetens låglogotyp. Ett undantag är sådana verksamhetsenheter vid en fakultet, fristående institutioner och forskningsinfrastrukturer vars verksamhet på grund av uppgiftens eller verksamhetens natur kräver en starkare egen identitet. Enligt prövning kan fakultetens färg användas som accentfärg i den symbol en enhet som lyder under fakulteten använder. 

 

All kommunikation signeras med HU:s låglogotyp. 

 

Symbolen och tillhörande annat visuellt material produceras i samarbete med enheten Brand och marknadsföring och en reklambyrå.

Återkommande evenemang på HU-nivå, tidsbegränsade projekt samt enheter och program, produkter på HU-nivå och forskningsgrupper, som kan anses vara i behov av en symbol som kommunicerar om verksamheten utöver universitetets logotyp. Textsymbolen skapas med beaktande av HU:s typografistil, inga andra grafiska element läggs till symbolen. På evenemang och i symboler på universitetsnivå kan universitetets officiella tilläggsfärg blå användas enligt prövning. I regel ska symbolerna vara svarta. 

 

All kommunikation signeras med HU:s låglogotyp. 

 

Enheten Brand och marknadsföring ansvarar för beslut och anvisningar gällande symbolerna.

Varumärkeshierarki/partnerskap och samarbete

Permanenta strategiska partnerskap mellan HU och en extern partner. Jämlika, strategiska partner som har behov av en gemensam identitet. I det strategiska partnerskapets kommunikation används från fall till fall antingen en gemensam symbol utöver partnernas egna logotyper eller en gemensam symbol som används ensam. Den gemensamma nämnaren för ett strategiskt partnerskap kan vara ett gemensamt tema, ett vetenskapsområde eller en fysisk plats. Universitetet använder sig i strategiska partnerskap av låglogotypen på universitetsnivå. 

Samarbetsprojekt där HU är en av parterna. Kommunikationen signeras med samarbetsparternas egna logotyper.

Aktörer med kopplingar till Helsingfors universitet som har en egen identitet som skiljer sig från universitetet på grund av nationell uppgift, kommersiell verksamhet eller att de är enheter/företag som samägs av HU och andra organisationer. 

Symbolen består av Helsingfors universitets textsymbol och en text i anslutning till den. Symbolen kommunicerar om universitetets relation i tjänster/produkter riktade till externa målgrupper och som används i andra organisationers verksamhetsmiljö, men där produktägarskapet kvarstår hos Helsingfors universitet.