HU:s låglogotyp används i all HU:s egen verksamhet och i den interna kommunikationen. Till universitetets egen verksamhet hör också bland annat verksamhet som sker inom dotterbolag som till 100 procent ägs av universitetet och inom universitetets samarbetsenheter.
Fakulteterna och de fristående institutionerna har egna låglogotyper. Fakulteternas enheter och verksamheter identifierar sig i regel med fakultetens låglogotyp.
HU:s permanenta, officiella organisationsenheter och bolag får tillstånd att använda egna symboler för marknadsföring om de uppfyller kriterierna. Behovet av en symbol för marknadsföring bedöms alltid från fall till fall utgående från bland annat följande kriterier:
All kommunikation signeras med HU:s låglogotyp.
Symbolen och tillhörande annat visuellt material produceras i samarbete med enheten Brand och marknadsföring och en reklambyrå.
Återkommande evenemang på HU-nivå, tidsbegränsade projekt samt enheter och program, produkter på HU-nivå och forskningsgrupper, som kan anses vara i behov av en symbol som kommunicerar om verksamheten utöver universitetets logotyp. Textsymbolen skapas med beaktande av HU:s typografistil, inga andra grafiska element läggs till symbolen. På evenemang och i symboler på universitetsnivå kan universitetets officiella tilläggsfärg blå användas enligt prövning. I regel ska symbolerna vara svarta.
All kommunikation signeras med HU:s låglogotyp.
Enheten Brand och marknadsföring ansvarar för beslut och anvisningar gällande symbolerna.
Permanenta strategiska partnerskap mellan HU och en extern partner. Jämlika, strategiska partner som har behov av en gemensam identitet. I det strategiska partnerskapets kommunikation används från fall till fall antingen en gemensam symbol utöver partnernas egna logotyper eller en gemensam symbol som används ensam. Den gemensamma nämnaren för ett strategiskt partnerskap kan vara ett gemensamt tema, ett vetenskapsområde eller en fysisk plats. Universitetet använder sig i strategiska partnerskap av låglogotypen på universitetsnivå.
Samarbetsprojekt där HU är en av parterna. Kommunikationen signeras med samarbetsparternas egna logotyper.
Aktörer med kopplingar till Helsingfors universitet som har en egen identitet som skiljer sig från universitetet på grund av nationell uppgift, kommersiell verksamhet eller att de är enheter/företag som samägs av HU och andra organisationer.
Symbolen består av Helsingfors universitets textsymbol och en text i anslutning till den. Symbolen kommunicerar om universitetets relation i tjänster/produkter riktade till externa målgrupper och som används i andra organisationers verksamhetsmiljö, men där produktägarskapet kvarstår hos Helsingfors universitet.