Observationer och experiment utomhus är ett bra utgångsläge för upplevelsemässig och forskningsbaserad inlärning, som betonas i grunderna för den nya läroplanen för grundskolan. Småskaliga undersökningar och projekt genomförs också i alla biologikurser i gymnasiet.
Fältarbete i biologiundervisningen har traditionellt förlagts till tillväxtperioden, under skolåret i praktiken till hösten eller våren. Naturen under vintern erbjuder dock en intressant omgivning för upplevelsemässigt lärande.
På denna sida finns några exempel på hurudana projekt som kan genomföras under vintern.
Skriftlig uppgift
Uteundervisningsuppgifter för hösten, vintern och vårvintern.
Uteundervisningsuppgifter för hösten, vintern och våren (kan utföras också delvis); nätmaterial och observationernas framställande i en rapport.
Uteundervisningsuppgifter för hösten, vintern och vårvintern; nätmaterial
Uppgifterna på denna sida har bearbetats av: Helena Åström, Timo Saarinen, Sonja Still och Robin Sjöblom.