Publikationer och nyheter

Nedan hittar du publikationer och nyheter relaterade till Studera Starkt projektet.
Nyheter
Slutseminarium Studera starkt, våren 2025

Välkommen på slutseminarium i forskningsprojektet Studera starkt måndagen den 28.4 kl 14:30-16. Under seminariet presenteras kvantitativa och kvalitativa forskningsresultat. Lärare från både Finland och Sverige delar också med sig av sina erfarenheter från att hålla kursen. Seminariet ordnas på distans på Zoom och en länk kommer att skickas ut efter anmälan om deltagande. På vår hemsida uppdateras information om projektet fortgående.

Vi ser fram emot att träffa så många som möjligt av er under slutseminariet! 

Om du vill delta i slutseminariet så anmäl ditt deltagande via länken nedan eller kontakta Åse (ase.fagerlund@strengthbased.fi ) eller Monica (monica.londen@helsinki.fi). 

Kommande Studera starkt kurs våren 2025

Tillsammans med ett team eller grupp från din skola är du varmt välkommen att delta i vår nästa Studera starkt kurs. Kursen hålls online via Zoom 8.4, 23.4, 6.5, 19.5, kl. 13-17, och innehåller teori, övningar, diskussioner, reflektioner utgående från teman som:

  • Medveten närvaro
  • Målsättning, värderingar och fokus på det viktiga
  • Inre styrkor
  • Sinnesstämning
  • Mindset och tilltro till egen förmåga eller upplevd självförmåga
  • Resiliens och kognitiv flexibilitet
  • Självmedkänsla
  • Trygga relationer och konflikthantering  

Utbildare: Åse Fagerlund, FD; Monica Londen, FD; Stefania Fält-Weckman, PsM, doktorand; Pehr Jakobsson, PM, doktorand

Kursen riktar sig till både yrkesskolor och gymnasier. Kontakta Åse (ase.fagerlund@strengthbased.fi ) eller Monica (monica.londen@helsinki.fi) om du vill delta eller veta mer om kursen. 

Publikationer från projektet Styrka, glädje och medkänsla som utformats för elever, lärare, personal, och föräldrar

Fagerlund & Laakso, (2021). Flourishing students in a time of change. In Wellbeing and Resilience Education, Routledge.

Jakobsson, Fagerlund, Laakso & Londen, (2023), The emotional well-being of teachers and school personnel: An experience sampling study

von Kraemer, Fagerlund, & Pettersson, (2024). Strengthening Parents' and Children's Wellbeing Through Positive Psychology: A Qualitative Study of Parents' Experiences of a Structured Training in Mindfulness and Character Strength. International Journal of Applied Positive Psychology

Laakso, Fagerlund, Lagerström, (2024), Increasing student well-being trough a positive psychology intervention: changes in salivary cortisol, depression, psychological well-being, and hope

Pentti, Fagerlund, & Nyström, (2019). Flourishing families: Effects of a positive psychology intervention on parental flow, engagement, meaning and hope. International Journal of Wellbeing

Sandholm, Simonsen, Ström & Fagerlund, (2023). Teachers’ experiences with positive education. Cambridge Journal of education

Simonsen, Karrasch, Laine & Fagerlund (2023): Protective factors against school burnout symptoms in Finnish adolescents, Nordic psychology

Söderlund, Simonsen, Alanko & Fagerlund, (2024). Tweens: A Positive Psychology Family Intervention for Adolescents with Depression-or Anxiety-related Symptomatology. International Journal of Applied Positive Psychology