Ansökan

En person som uppfyller de kriterier för ansökningsbehörighet som fastställts av Helsingfors universitet kan antas till psykoterapeututbildningen. Ansökningsbehörigheten grundar sig på lämplig grundutbildning, tillräcklig lämplig arbetserfarenhet samt tillräckliga studier i psykologi eller psykiatri.

Dessa antagningsgrunder bekräftas årligen hösten före antagningen, och antagningsgrunderna kan ändras.
Antagningsgrunder för psykoterapeututbildning

Antagningsgrunder för psykoterapeututbildningen har fastställts av medicinska fakultetens fakultetsråd den 17.9.2024.  Ansökningsgrunder i sin helhet finns här (pdf-fil)

På sidan med vanliga frågor (tillgänglig endast på finska) finns svar på ofta ställda frågor om ansökningsbehörighet.

Antagningsgrunder

Den som söker till psykoterapeututbildningen ska ha lämplig högre högskoleexamen, lämplig yrkeshögskoleexamen inom hälsovård och det sociala området eller psykiatrisk sjukskötarexamen på institutnivå.

Följande examina betraktas som lämpliga vid Helsingfors universitet:

1)Lämplig högre högskoleexamen 

  • medicine licentiat 
  • psykologie magister 
  • filosofie magister, med logopedi som huvudämne 
  • magisterexamen i hälsovetenskaper, med vårdvetenskap eller näringslära som huvudämne 
  • magister i samhällsvetenskaper eller politices magister, med utvecklingspsykologi, socialt arbete, socialpsykologi eller socialpedagogik som huvudämne 
  • annan högre högskoleexamen i vilken det ingår eller utöver vilken den sökande skaffat sig behörighet som socialarbetare

2) Lämpliga yrkeshögskoleexamina 

  • sjukskötare YH 
  • sjukskötare YH 
  • Annan YH-examen inom social- och hälsovårdsområdet i vilken även sjukskötare YH-examen ingår
  • ergoterapeut YH 
  • socionom YH 

 

3) Lämplig examen på institutnivå 

  • Sjukskötare, psykiatrisk vård

 

4) Utländsk utbildning som motsvarar någon av de ovanstående examina i det ifrågavarande landet. Den sökande ska ha Utbildningsstyrelsens beslut om jämställande av examen eller Valviras beslut om rätt att använda yrkesbeteckning i Finland. För alla examina som avlagts utomlands, även för examina som avlagts i andra nordiska länder, måste det finnas ett beslut från Utbildningsstyrelsens om jämställande av examen eller ett beslut från Valvira om rätt att använda yrkesbeteckning i Finland. 

5) I särskilda fall kan följande examina betraktas som lämpliga grundexamina:

  • högre högskoleexamen som ger eller utöver vilken den sökande skaffat behörighet som speciallärare inom grundläggande utbildning eller småbarnspedagogik (speciallärarstudier på minst 60 sp)
  • teologie magister
  • fysioterapeut YH.

Den som söker genom särskilt förfarande förutsätts visa en särskilt stark inriktning på mentalvårdsarbete på basis av både studier och arbetserfarenhet. Bilaga 1 innehåller instruktioner om hur den sökande kan visa sin särskilt starka inriktning enligt antagningsgrunderna för var och en av ovan nämnda grundexamina.

Examina som inte betraktas inte som lämpliga vid Helsingfors universitet

En sökande som endast har avlagt

  • någon annan högre högskoleexamen
  • lägre högskoleexamen vid ett universitet
  • yrkeshögskoleexamen inom något annat område än hälsovården och det sociala området; eller
  • någon annan examen på institutnivå än en sjukskötarexamen med inriktning på psykiatri kan inte anses vara ansökningsbehörig ens i särskilda fall

Lämplig grundexamen kan inte ersättas med tilläggsstudier eller arbetserfarenhet 

I den examen som ger ansökningsbehörighet bör ingå eller utöver den bör ha genomförts studier i psykologi eller psykiatri på minst 30 studiepoäng totalt. Examina för psykologie magister, medicine licentiat och psykiatrisk sjukskötare (på institutnivå) innefattar alltid tillräckliga studier i psykologi eller psykiatri. 

Om examen inte omfattar 30 studiepoäng av studier i psykologi eller psykiatri ska den sökande ha genomfört motsvarande kompletterande tilläggsstudier. Alla sökande som har avlagt yrkeshögskoleexamen ska ha genomfört 30 studiepoäng av kompletterande tilläggsstudier. Som tilläggsstudier godkänns endast grundstudier i psykologi enligt examensfordringarna vid ett finländskt universitet och utöver dem 5 sp av ämnesstudier eller 30 sp av andra tilläggsstudiehelheter som uppfyller de nedan beskrivna kraven för tilläggsstudier för psykoterapeututbildningar som fastställts av universitetens riksomfattande konsortium för psykoterapeututbildning. Minst 10 sp av studierna ska ha genomförts inom 10 år från ansökningstidens utgång. Som studier i psykologi eller psykiatri betraktas teoretiska studier inom dessa områden, inte praktikperioder som ingår i examina eller andra praktiska studier eller lärdomsprov. Studierna ska vara slutförda före ansökningstidens utgång. Studiernas omfattning och uppbyggnad ska vara dokumenterade och möjliga att granska. Studiernas omfattning anges i studiepoäng eller studieveckor. 

Studier inom psykologi eller psykiatri på annan än universitetsnivå ska omfatta följande områden:

  • människans psykiska tillväxt och utveckling
  • psykisk hälsa och psykiska störningar hos barn och ungdomar samt vuxna
  • forskning om psykiatriska störningar hos barn och ungdomar samt vuxna
  • diagnostik och differentialdiagnostik
  • metoder för behandling och rehabilitering av psykiska sjukdomar hos barn och ungdomar samt vuxna
  • lagstiftning om mentalvårdsarbete samt kunskap om servicesystemet för mentalvårdsarbete och psykiatrisk vård
  • särskilda och allmänna inverkande faktorer inom psykoterapi
  • vad som är och inte är psykoterapi
  • vilka egenskaper som krävs av en psykoterapeut
  • samt om psykoterapiernas påverkansmöjligheter och begränsningar.

 

För att vara ansökningsbehörig ska den sökande före början av ansökningstiden ha förvärvat minst två års arbetserfarenhet av sådant mentalvårdsarbete eller motsvarande klientarbete som motsvarar det som angetts i antagningsgrunderna

Sökande med annan grundexamen än de examina som ger behörighet som läkare, psykolog eller sjuksjöterska ska ha minst 12 månaders erfarenhet av arbete

  • i en organisation inom den offentliga social- och/eller hälsovården eller
  • vid en annan organisation inom social- och/eller hälsovården vars verksamhet har nära anknytning till den offentliga social- och/eller hälsovården

Som organisationer som till sitt åliggande ligger nära den offentliga social- och/eller hälsovården räknas till exempel organisationer inom mentalvårsarbete, missbrukarvård, barnskydd, familjearbete och krisarbete, som verkar i samarbete med den offentliga social- och/eller hälsovården. Även produktion av köptjänster för organisationer inom den offentliga social- och/eller hälsovården beaktas.

Den sökande ska visa att hen har erfarenhet av behandling av psykiska störningar och om servicesystemet inom socialoch/eller hälsovården.

Andra förutsättningar

Arbetserfarenheten ska ha förvärvats efter examen som utgör grund för ansökan.

Arbetserfarenheten bör basera sig på faktiskt arbete. Över två veckors avbrott till exempel till följd av tjänstledighet eller familjeledighet räknas inte som arbetserfarenhet.

Arbetserfarenheten kan ha förvärvats under en längre tid, till exempel genom deltidsarbete eller arbete som till vissa delar kan anses vara klientarbete som motsvarar mentalvårdsarbete. Deltidsarbete som utgör mindre än 20 procent av arbetstiden (mindre än 1 arbetsdag per vecka) beaktas inte. 

Arbetserfarenheten ska vara dokumenterad och möjlig att granska. Eventuella avbrott bör framgå av dokumentationen.

Som lämplig arbetserfarenhet betraktas inte

  • frivilligarbete
  • praktik under studietiden
  • vanligt undervisningsarbete eller specialpedagogiskt arbete, utbildning och konsultation
  • vanligt grupphandledningsarbete
  • administrativt arbete, ledning, chefsarbete, handledning och introduktion av anställda eller frivilliga
  • forsknings- och planeringsarbete
  • annat arbete i församling än arbete som diakon eller familjearbetare
  • familjehemsarbete, när det inte handlar om ett anställningsförhållande
  • arbete som utförts under mindre än 20 procent av arbetstiden
  • välfärds- och coachningsarbete
  • arbetsperioder som har varat under en månad

Möjlighet att utföra psykoterapeutiskt patientarbete

Den som söker till psykoterapeututbildningen förutsätts ha möjlighet att utföra psykoterapeutiskt patientarbete under studierna. Handledning av psykoterapeutiskt patientarbete ingår i psykoterapeutstudierna och den sökande kan inte antas till utbildningen om hen inte har möjlighet att utföra psykoterapeutiskt patientarbete under studierna.

Det rekommenderas att utbildningspatienter har en vårdrelation till en legitimerad enhet inom hälso- eller socialvården som har vårdansvar för patienten under hela behandlingsarbetet. I fråga om barn och unga finns det skäl att fästa särskild vikt vid patientsäkerheten. Det rekommenderas med särskilt eftertryck att psykoterapeutiskt patientarbete med barn och unga utförs i samarbete med en hälso- och sjukvårdsenhet och en behandlande läkare.

Om studenten i psykoterapi till sin examen inte är yrkesutbildad inom hälso- och sjukvård ska det psykoterapeutiska arbete som ingår i utbildningen utövas underställd en organisation inom hälso-, sjukeller socialvården. Endast sådana yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården som har rätt till patient- eller ansvarsförsäkring för utbildningspsykoterapiarbete får utöva patientarbete som privat yrkesutövare. Det är på studentens ansvar att själv ta reda på hur utbildningspsykoterapiarbete försäkras. Möjligheterna att utföra patientarbete utvärderas i samband med lämplighetsbedömningen i andra steget av studentantagningen. Vid lämplighetsbedömningen ska den sökande presentera en realistisk plan för patientarbete. Om den sökande inte är en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården, ska det till intervjun medföras ett skriftligt avtal om hur patient- eller ansvarsförsäkringen och förvaringen av journalhandlingarna ordnas och som ingåtts med den enhet som ansvarar för det psykoterapeutiska patientarbetet.

De sökande förutsätts ha tillräcklig förmåga att förstå finska eller svenska (beroende på utbildningsprogrammets undervisningsspråk) och engelska för att omfatta den finsk- eller svensk- och engelskspråkiga undervisningen och litteraturen såväl i utbildningsprogrammen som i de gemensamma studierna för alla psykoterapeutstudenter vid universitetet.

Språkkunskap

Utbildningens undervisningsspråk är finska eller svenska och de sökande förutsätts ha tillräcklig förmåga att förstå finska och engelska för att förstå den finsk- och engelskspråkiga undervisningen och litteraturen såväl vid utbildningsprogrammen som i de gemensamma studierna för alla psykoterapeutstudenter vid universitetet. Vid det svenskspråkiga utbildningsprogrammet förutsätts därutöver också tillräckligt kunskaper i svenska.

Datatekniska färdigheter

De sökande förutsätts ha tillräckliga datatekniska färdigheter för att kunna använda nödvändiga program för nätstudier, universitetsdatabaser, sökprogram, ordbehandlingsprogram och presentationsgrafikprogram samt ljud- och videoinspelningsapparater.

 

En sökande kan inte antas till utbildningen om hen inte har tillräckliga färdigheter för att slutföra studierna. Förmågan att slutföra studierna bedöms i samband med lämplighetsbedömningen.

För att främja minderårigas säkerhet samt patient- och klientsäkerheten har det från början av 2012 införts begränsningar för universitetets studentantagning. Begränsningarna gäller följande områden: medicin, odontologi, logopedi, psykologi, psykoterapeututbildning, farmaci samt socialt arbete och lärarutbildning. Inom psykoterapeututbildningen krävs i likhet med övriga nämnda områden att den som antas som student med tanke på hälsotillstånd och funktionsförmåga ska vara förmögen att utföra praktiska uppgifter i samband med studierna eller utföra psykoterapeutiskt patientarbete. En omständighet i anslutning till hälsotillståndet eller funktionsförmågan är inte ett hinder för antagning om den kan undanröjas med rimliga åtgärder, till exempel genom individuella arrangemang (specialarrangemang). Avsikten är att inte heller på annat sätt i onödan begränsa möjligheterna till utbildning för personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning. Begränsningarna tillämpas endast när det är uppenbart att den sökande på grund av sitt hälsotillstånd eller sin funktionsförmåga inte kan delta i utbildningen. Också en tidigare indragning av studierätten kan vara ett hinder för antagning. Därför ska den sökande informera universitetet om ett sådant beslut redan i samband med sin ansökan.

Narkotikatest under studietiden och utdrag ur straffregistret

En student kan i vissa mycket begränsade fall åläggas att visa upp ett intyg över narkotikatest. Detta kommer i fråga närmast när testning är nödvändigt för att utreda studentens funktionsförmåga, och i situationer som uppfyller vissa andra villkor som bestäms i detalj i lagen. Studenter som antagits 2012 eller senare ombeds om ett utdrag ur straffregistret. Ett utdrag kan endast begäras av studenter som utför psykoterapeutiskt patientarbete i samband med studierna eller andra uppgifter som förutsätter arbete med minderåriga. Begäran om utdrag framställs innan patientarbetet eller uppgifterna inleds. För minderårigas säkerhet är det nödvändigt att veta att en student inte har anteckningar i straffregistret om vissa grova brott (sexualbrott, grovt brott mot liv eller hälsa, grovt rån och narkotikabrott).

Nedan finns en beskrivning av psykoterapeututbildningens branschspecifika krav gällande hälsotillstånd och funktionsförmåga i enlighet med rekommendationer som en arbetsgrupp vid expertnätverket för universitetsutbildning OHA-forum utarbetat till stöd för SORA-bedömningen.

Verksamhetsmiljö

Psykoterapeuter arbetar i mycket mångsidiga miljöer i kontinuerlig samverkan med klienter eller klientgrupper samt professionella nätverk av experter. Yrket förutsätter förmåga att reflektera över den egna funktionsförmågan och förmåga att bedöma dessa egenskaper hos andra människor. Psykoterapeuten ska i sitt yrke utföra undersökningar som kartlägger klienternas funktionsförmåga samt kognitiva och socioemotionella funktioner. Arbetet förutsätter också en förmåga att fatta självständiga beslut. Beroende på tillämpningsområdet kan den fysiska och psykiska miljön variera mycket. Psykoterapeutyrket är särskilt krävande i fråga om den psykiska miljön och detta ska beaktas när man bedömer om en person är olämplig för branschen. Nedan beskrivs kriterier i fråga om hälsorelaterade begränsningar som antingen permanent eller tillfälligt kan utgöra ett hinder eller innebära att personen är olämplig för branschen.

Förutsättningarna för yrkesmässig funktionsförmåga

  • god eller utmärkt interaktionsförmåga
  • tillräckliga kognitiva förutsättningar för till exempel skriftlig och ömsesidig muntlig kommunikation
  • tillräcklig psykisk hälsa för att kunna arbeta tryggt i uppgifter enligt yrket. Ett hinder för att avancera i studierna kan vara upprepat instabilt eller hotfullt beteende i samband med studier eller praktik och som stör den professionella verksamheten.
  • Branschen lämpar sig inte för personer med allvarligt rusmedelsberoende och som inte har svarat på behandlingar av beroendet.
Förhandsurval: Poängsättning av ansökningsdokument

Examen som ger ansökningsbehörighet (0-20 poäng)

  • 20 poäng: medicine licentiat eller psykologie magister
  • 15 poäng: sjukskötare YH eller psykiatrisk sjukskötare på institutnivå 
  • 10 poäng: andra lämpliga högre högskoleexamina
  • 0 poäng: andra lämpliga yrkeshögskoleexamina och ansökning genom särskilt förfarande 

Arbetserfarenhet (0-20 poäng)

  • 20 poäng: lämplig arbetserfarenhet minst 15 år (180 månader)
  • 17 poäng: lämplig arbetserfarenhet minst 10 år (120 månader)
  • 12 poäng: lämplig arbetserfarenhet minst 8 år (96 månader)
  • 7 poäng: lämplig arbetserfarenhet minst 5 år (60 månader)
  • 2 poäng: lämplig arbetserfarenhet minst 3 år (36 månader)
  • 0 poäng: lämplig arbetserfarenhet under 36 månader
Lämplighetsbedömning

Beroende på utbildningsprogram kallas antingen alla ansökningsbehöriga eller en del av dem till en lämplighetsbedömning. När alla ansökningsbehöriga sökande inte kan kallas till lämplighetsbedömningen, väljs de som kallas in enligt poängen för ansökningsdokumenten.

I följande utbildningsprogram kallas alla ansökningsbehöriga sökande till lämplighetsbedömningen (Undervisning endast på finska):

  • Varhaisen vuorovaikutuksen psykoterapian koulutusohjelma 
  • Psykoanalyyttinen aikuisten yksilöpsykoterapian koulutusohjelma 

I följande utbildningsprogram utförs ett förval (Undervisning endast på finska):

  • Integratiivinen aikuisten yksilöpsykoterapian koulutusohjelma (upp till 54 sökande kallas till intervjun)
  • Kognitiivis-integratiivinen aikuisten yksilöpsykoterapian koulutusohjelma sisältäen hypnoterapiaa (upp till 48 sökande kallas till intervjun)
  • Kognitiivis-analyyttinen aikuisten yksilöpsykoterapian koulutusohjelma (upp till 60 sökande kallas till intervjun)
  • Psykodynaaminen nuorten yksilöpsykoterapian koulutusohjelma (upp till 22 sökande kallas till intervjun)

I dessa utbildningsprogram de första som kallas in är de sökande som gett högsta prioritet åt utbildningsprogrammet Om alla förstahandssökande inte kan kallas till lämplighetsbedömningen, rangordnas de enligt poängen för ansökningsdokumenten. Om de förstahandssökande är färre än antalet sökande som kan kallas till lämplighetsbedömningen, kallas också andrahandssökande i en rangordning som följer ansökningsdokumentens poängsättning. Om de första- och andrahandssökande är färre än antalet sökande som kan kallas till lämplighetsbedömningen, kallas också tredjehandssökande i en rangordning som följer ansökningsdokumentens poängsättning

Ansökningsbehörighet betyder inte automatisk att du blir inbjuden till lämplighetsbedömningen om du bara har sökt till utbildningsprogram där inte alla behöriga sökande kan intervjuas. Du kan också bli inbjuden till lämplighetbedömningen för mer än ett utbildningsprogram. Beslut om ansökningsbehörighet och kallelse till lämplighetsbedömning meddelas per e-post senast 21.3.2025.

Inbjudningarna till lämplighetsbedömningen kommer att skickas i början av april. Inbjudan skickas och lämplighetsbedömningen görs av den samarbetsorganisation med vilken Helsingfors universitet genomför den utbildningen. Inbjudan ger instruktioner för inlämning av förhandsuppgifter eller annat material och intervjutid eller instruktioner för bokning av intervjutid. OBS! Bifoga inte det material som krävs för lämplighetsbedömningen till ansökningshandlingarna.

Lämplighetsbedömning är avgiftsbelagd. Betalningsinstruktioner ges i inbjudan till intervjun. Den sökande betalar för varje lämplighetsbedömning som han/hon deltar i.

Bedömningens utformning, pris och material som krävs för lämplighetsbedömningen varierar något mellan utbildningsprogrammen. 

Lämplighetsbedömningen ger sammanlagt 1–100 poäng i alla utbildningsprogram enligt följande poängsättning:

  1. Motivation att genomföra utbildningen: 0–20 poäng
  2. Allmänna och praktiska förutsättningar för att slutföra utbildningen: 0–20 poäng
  3. Förmåga till självreflektion: 0–20 poäng
  4. Interaktionsförmåga: 0–20 poäng
  5. Annan personlig lämplighet: 0–20 poäng.

För att kunna bli antagen till utbildningen ska den sökande ha fått sammanlagt minst 50 poäng i lämplighetsbedömningen och mer än 0 poäng för vart och ett av de fem kriterierna.

Förmågan att slutföra studierna (språkkunskaper och datatekniska färdigheter) samt möjligheten att utföra patientarbete bedöms i samband med lämplighetsbedömningen. Om de här färdigheterna och möjligheten att utföra patientarbete visar sig vara otillräckliga kan den sökande inte bli antagen till utbildningen.

Om två sökande får samma antal poäng vid lämplighetsbedömningen, avgörs deras inbördes ordning i första hand på basis av poängen för ansökningsdokumenten vid förhandsurvalet och i andra hand på basis av poängen för utbildningsmotivation.

Till psykoterapeututbildningen väljs studenterna på basis av en lämplighetsbedömning. Vid jämna poäng prioriteras i första hand den sökande som fått de högsta poängen för sin arbetserfarenhet. Om du blir antagen till utbildningen erbjuds du en studieplats vid ansökningsmålet. Meddela inom den utsatta tiden om du tar emot den erbjudna studieplatsen. Ett mottagande av en studieplats är bindande. När du tar emot din studieplats förbinder du dig till att betala utbildningen.

Om antalet ansökningsbehöriga och lämpliga sökande till utbildningsprogrammet inte uppgår till den minsta gruppstorleken för att utbildningen ska kunna inledas kan antagningsförfarandet för ansökningsmålet i fråga förfalla.

Sökandens minneslista

Bekanta dig med kriterierna för ansökningsbehörighet till psykoterapeututbildningen. Uppfyller du alla kriterier för ansökningsbehörighet? 

Läs noggrant igenom anvisningarna som gäller bilagorna. Sammanställ bilagorna i god tid före ansökningstiden. Se instruktioner för bifogad fil nedan. 

Fyll i din ansökan omsorgsfullt. ölj instruktionerna på blanketten för hur den ska fyllas i. Bifoga den pdf-fil där du har sammanställt dina bilagor. Om du skickar intyg via tjänsten Studieinfo ska du klistra in länkarna i de fält som reserverats för dem på blanketten. 

Du får ett automatiskt meddelande till den e-postadress som du angett på blanketten för att bekräfta att din ansökan har sparats. Meddelandet innehåller de uppgifter som du angett i ansökan, men det innehåller ingen information om att filen med bilagor sparats. Det här är normalt och inget att oroa sig för. Om filen med bilagor saknas kommer du att kontaktas när din ansökan behandlas. 

Efter att ansökningstiden har gått ut kan du inte längre göra några ändringar i din ansökan. Du kan lämna in kompletterande bilagor, om du personligen har betts om sådana. Lämna in kompletterande bilagor före det datum som universitetet meddelar dig. 

Du har nu gjort den största delen av arbetet med att ansöka till psykoterapeututbildningen. Vänta i lugn och ro på resultatet från studentantagningens första steg. 

De sökande meddelas per e-post om resultaten i antagningens första steg senast 21.3.2025.

Om du blir antagen erbjuds du en studieplats. Meddela inom den utsatta tiden om du tar emot den erbjudna studieplatsen. Ett mottagande av en studieplats är bindande. Om du tar emot din studieplats förbinder du dig till att betala utbildningen.

Om du tar emot den studieplats som du erbjuds ska du vara beredd på att visa upp ditt originalintyg eller en officiellt bestyrkt kopia av det eller de examensbevis som ger ansökningsbehörighet och över dina studier i psykologi eller psykiatri. Intygen visas upp i samband med att du tar emot studieplatsen. Om du bifogade Studieinfo-länkar till din ansökan behöver du inte visa upp originalintyg eller officiellt bestyrkta kopior.

De sökande meddelas per e-post om antagningens resultat senast 16.5.2025.

Överskrider antalet lämpliga sökande utbildningsprogrammets högst tillåtna gruppstorlek placeras de sökande på reservplats i rangordning. Om du har placerats på reservplats meddelas du om detta i resultatbrevet och du kan erbjudas en studieplats senare. Du får inget separat meddelande om inga studieplatser frigörs till dem som är på reservplats.

Anvisningarna om bilagor

Bifoga intyg över din examen som ger ansökningsbehörighet. Om du har flera examina som ger ansökningsbehörighet ska du bifoga intyg över samtliga. Det här påverkar poängsättningen i förhandsurvalet. I förhandsurvalet får du examenspoäng för den examen som enligt antagningsgrunderna ger flest poäng. Poäng för arbetserfarenhet får du för den arbetserfarenhet som du har förvärvat efter att ha avlagt den första examen som ger ansökningsbehörighet.

Om du har avlagt den examen som ger ansökningsbehörighet utomlands, ska du utöver examensintyget också bifoga Utbildningsstyrelsens beslut om jämställande eller Valviras beslut om legitimering.

Du kan lämna in ett intyg över din examen som ger ansökningsbehörighet på två olika sätt. Det enklare sättet är att bifoga en länk från Studieinfo på den elektroniska ansökningsblanketten. Det andra sättet är att bifoga kopior av examensbeviset och studieutdraget. Högskolestudier som genomförts efter år 1995 visas i Studieinfo, men det kan finnas högskolespecifika undantag. Nedan följer en mer detaljerad beskrivning av de båda sätten som du kan lämna in ditt examensbevis.

Studieinfo-länk

Logga in på tjänsten Min Studieinfo (https://opintopolku.fi/oma-opintopolku/). Du behöver bankkoder för att logga in. Välj ”Mina studieprestationer” i tjänsten. Kontrollera att den examen som ger ansökningsbehörighet är synlig. Välj ”Dela dina prestationsuppgifter” uppe till höger. En vy öppnas, där du ska välja de examina och studier som du vill dela. Systemet skapar en delningslänk. Kopiera länken till det fält på den elektroniska ansökningsblanketten som är reserverat för Studieinfo-länken. Se till att länken är giltig till minst 31 maj 2025.

Om den examen som ger ansökningsbehörighet måste innehålla ett visst huvudämne ska du kontrollera att namnet och omfattningen på det framgår i tjänsten Min Studieinfo. 

Kopior av examensbeviset och studieutdraget

Kontrollera att följande framgår av examensbeviset

  • läroanstaltens namn
  • ditt eget namn och andra identifikationsuppgifter (personbeteckning eller födelsedatum)
  • examensbenämning
  • examens omfattning
  • huvudämne, inriktningsalternativ eller studieinriktning
  • examensdatum
  • underskrift av en företrädare för läroanstalten.

Bifoga studieutdraget som hör till examensintyget. Om de 30 studiepoäng av tilläggsstudier i psykologi eller psykiatri som krävs helt eller delvis ingår i den examen som ligger till grund för ansökan, ska du kontrollera att namnet och omfattningen på studierna framgår av studieutdraget. På sidan Ansökningsbehörighet och studentantagning listas de examina som ger ansökningsbehörighet. På samma sida beskrivs också de tilläggsstudier i psykologi eller psykiatri som krävs av en del av de sökande.

Om din examen som ger ansökningsbehörighet inte är en medicine licentiatexamen, en magisterexamen i psykologi eller en psykiatrisk sjukskötarexamen krävs tilläggsstudier i psykologi eller psykiatri till en omfattning av 30 studiepoäng. Om kravet på tilläggsstudier gäller dig ska du bifoga ett intyg över dem. Om tilläggsstudierna helt eller delvis ingår i den examen som ligger till grund för ansökan, ska du kontrollera att namnet och omfattningen på studierna framgår i tjänsten Min Studieinfo eller av studieutdraget. Bifoga ett separat intyg över de tilläggsstudier i psykologi eller psykiatri som inte ingår i den examen som ligger till grund för ansökan.

I antagningsgrunder finns mer detaljerad information om de tilläggsstudier i psykologi eller psykiatri som krävs av en del sökanden. Var särskilt uppmärksam på reglerna för studiers föråldrande.

Du kan lämna in ett intyg över de tilläggsstudier som krävs i psykologi eller psykiatri på två olika sätt. Det enklare sättet är att bifoga en länk från Studieinfo på den elektroniska ansökningsblanketten. Det andra sättet är att bifoga kopior av intygen. Högskolestudier som genomförts efter år 1995 visas i Studieinfo, men det kan finnas högskolespecifika undantag. Nedan följer en mer detaljerad beskrivning av de båda sätten som du kan lämna in intyg över tilläggsstudier.

Studieinfo-länk

Logga in på tjänsten Min Studieinfo (https://opintopolku.fi/oma-opintopolku/). Du behöver bankkoder för att logga in. Välj ”Mina studieprestationer” i tjänsten. Kontrollera att uppgifterna om tilläggsstudier i psykologi eller psykiatri syns i tjänsten. Välj ”Dela dina prestationsuppgifter” uppe till höger. En vy öppnas, där du ska välja de studier som du vill dela. Systemet skapar en delningslänk. Kopiera länken till det fält på den elektroniska ansökningsblanketten som är reserverat för Studieinfo-länken.Se till att länken är giltig till minst 31 maj 2024.

Kopior på examensbevis

Kontrollera att följande framgår av intyget över tilläggsstudier

  • läroanstaltens namn
  • ditt eget namn och andra identifikationsuppgifter (personbeteckning eller födelsedatum)
  • genomförd utbildning och namnen på studieavsnitten eller kurserna
  • tidpunkt för när studierna genomförts
  • prestationens omfattning i antal studieveckor, studiepoäng eller timmar
  • studiernas innehåll, om de inte genomförts vid ett universitet.

Bifoga intyg över dina erfarenheter av mentalvårdsarbete  klientarbete. Universitetet bedömer och poängsätter din arbetserfarenhet utifrån de bilagor som konstateras vara tillförlitliga och enhetliga. Som bevis på din arbetserfarenhet godkänner universitetet arbets- och tjänstgöringsintyg. Arbetsavtal, tjänsteförordnanden, matrikelutdrag eller lönekvitton beaktas inte.

Kontrollera att följande framgår av ditt arbets- eller tjänstgöringsintyg

  • arbetstagarens namn
  • datum för när arbetet inletts och avslutats
  • befattning, under vilken uppgifter utförts
  • vid deltidsarbete antingen veckoarbetstimmarna eller procentandel av heltidsarbete
  • en handskriven eller elektronisk underskrift av arbetsgivarens företrädare.

Tidpunkt för arbetserfarenheten

Om du har flera examina som ger ansökningsbehörighet får du poäng för den arbetserfarenhet som du har förvärvat efter att ha avlagt den första examen som ger ansökningsbehörighet. Ifall du till exempel har en arbetserfarenhet från tidsperioden mellan 1.1.2000 och 31.7.2000, men fick din examen 5.5.2000, beaktar universitetet arbetserfarenheten från 5.5.2000 till 31.7.2000.

Om arbets- eller tjänstgöringsintyget inte innehåller det datum då arbetet avslutades, beräknar universitetet arbetserfarenheten fram till det datum då intyget har undertecknats. Arbetserfarenhet som förvärvats fram till och med att ansökningstiden börjar beaktas. I antagningen 2025 är det här fram till och med 29.1.2025.

 

Arbetserfarenhet från en organisation inom den offentliga social- och/eller hälsovården

Kontrollera på antagningsgrunder om det krävs att du ska ha minst 12 månaders erfarenhet av arbete i en organisation inom den offentliga social- och/eller hälsovården eller i en organisation som till sitt åliggande ligger nära den offentliga social- och/eller hälsovården.

Om du har arbetserfarenhet från en organisation som till sitt åliggande ligger nära den offentliga social- och/eller hälsovården ska det här framgå av ditt arbetsintyg. Arbetsintygen ska i detalj specificera din arbetserfarenhet och karaktären på samarbetet med enheten inom den offentliga sektorm.

Arbetserfarenhet som privat yrkesutövare

Kontrollera på antagningsgrunder under vilka förutsättningar arbetserfarenhet som privat yrkesutövare beaktas. Bifoga ett intyg från arbetshandledaren. Kontrollera att följande framgår av intyget

  • under vilken tidsperiod du under handledning har arbetat som privat yrkesutövare
  • antalet klient- eller patientmöten per vecka eller månad
  • av vilka orsaker klienter eller patienter har behandlats.

Universitetet kan beakta arbete som privat yrkesutövare som arbetserfarenhet som till sitt åliggande ligger nära den offentliga social- och/eller hälsovårdens verksamhet. Av arbetshandledarens intyg ska karaktären på och mängden av samarbetet med enheten inom den offentliga sektorn framgå.

Kompletterande beskrivning av arbetets innehåll

Universitetet bedömer din arbetserfarenhet utifrån den befattning, anställningsform och organisation som anges på arbets- eller tjänstgöringsintyget. Universitetet kan bedöma att lämplig arbetserfarenhet innehåller  procent mentalvårdsarbete. Universitetet kan anse att lämplig arbetserfarenhet antingen helt eller delvis är mentalvårdsarbete. Antagningsgrunderanger de riktlinjer som universitetet använder för att beräkna yrkeserfarenheten. Om antagningsgrunderna inte innehåller någon riktlinje, arbetslivserfarenhet får inte tas med i beräkningen. Om du vill att denna arbetserfarenhet ska beaktas måste du lämna in en kompletterande arbetsbeskrivning som visar vilken roll och vilket innehåll mentalvårdsarbetet har i ditt arbete. Av den kompletterande arbetsbeskrivningen ska det framgå vilken roll och vilket innehåll det psykiska hälsoarbetet har i arbetet. Den ska också vara undertecknad av arbetsgivarens representant. Den kompletterande arbetsbeskrivningen begärs inte separat av dig och den ersätter inte det egentliga arbets- eller tjänstgöringsintyget. Universitetet kommer att beräkna arbetslivserfarenhet på lika villkor mellan de sökande. Ledningsgruppen för psykoterapeututbildningen beslutar i sista hand om godkännande av lämplig arbetserfarenhet.

Frånvaro från arbetet

Kontrollera att över två veckors frånvaro från arbetet framgår av arbets- eller tjänstgöringsintyget. Du kan ange uppgifter om din frånvaro från arbetet genom ett separat intyg som arbetsgivarens representant har undertecknat. Som frånvaro räknas alla övriga avbrott i arbetet förutom semestrar. Till exempel sjukfrånvaro, studieledigheter och familjeledigheter. Tidsperioder mellan visstidsanställningar behöver inte anges.

Deltidsarbete

Deltidsarbete ska framgå av arbets- eller tjänstgöringsintyget som antal veckoarbetstimmar eller som procentandel av heltidsarbete. Exempelvis är 30 timmar per vecka eller 40 procent tydliga sätt att ange deltidsarbetets omfattning.Deltidsarbete som utgör mindre än 20 procent av arbetstiden (mindre än 1 arbetsdag per vecka) beaktas inte. 

Bifoga ett intyg över att du har möjlighet att utföra psykoterapeutiskt patientarbete under studierna. Intyget krävs inte i studentantagningens första steg, om du inte ännu har gjort en överenskommelse om sådant arbete. Enligt antagningskriterierna ska du ändå ha realistiska möjligheter att utföra psykoterapeutiskt patientarbete under dina studier. Huruvida det finns realistiska möjligheter att utföra patientarbete utvärderas i samband med lämplighetsbedömningen i andra steget av studentantagningen. Avsaknaden av sådana möjligheter innebär att du inte kan bli antagen till utbildningen. Intyget ska därför framläggas senast vid lämplighetsintervjun.

Be om ett skriftligt avtal av den som du har kommit överens om det psykoterapeutiska patientarbetet med. Om du inte är en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården, ska det i avtalet anges hur patient- eller ansvarsförsäkringen och förvaringen av journalhandlingarna ordnas.

Frågor om ansökning?

Frågor om ansökning besvaras i första hand per e-post på adressen meilahti-specialist@helsinki.fi.