Att nå studenterna är ytterst viktigt för Naturresursinstitutet som arbetsgivare

Helsingfors universitet erbjuder olika kanaler för att nå studenterna. Universitetets högkvalitativa och mångsidiga utbildningsutbud lämpar sig särskilt för forsknings- och expertorganisationers rekryteringsbehov.
I korthet:
  • Naturresursinstitutet (Luke) rekryterar årligen 200–250 personer, av vilka 100–150 är praktikanter och säsongsanställda. Andelen internationell personal vid Luke är cirka 5,5 procent. Som forsknings- och expertorganisation är det viktigt att synas som arbetsgivare bland universitetets studenter.
  • Helsingfors universitet erbjuder arbetsgivare synlighet och möjligheter att nätverka med studenterna på många olika sätt, bland annat rekryteringsevenemanget HelsinkiUNI Career Day i januari, studentorganisationernas rekryteringsmässa ViikkiAreena i november och programmet Unitalent. 
  • Luke deltog år 2024 för första gången både i rekryteringsevenemanget Career Day och programmet Unitalent, vilket har hjälpt institutet att nå studenterna på nya sätt. Evenemangen har erbjudit möjlighet att synas alltmer bland studenterna, och särskilt Unitalent har utgjort ett tillfälle för internationella studenter att med låg tröskel bekanta sig med Luke som potentiell arbetsgivare.

Naturresursinstitutet (Luke) är en forsknings- och expertorganisation som med hjälp av forskning och expertarbete bygger välfärd och en hållbar framtid av förnybara naturtillgångar. Organisationens mångsidiga forskningsinfrastruktur består av bland annat forskningsskogar, forskningsåkrar, forskningsladugårdar, vattenbruksanläggningar och laboratorier. Vid Luke arbetar experter från många olika branscher, såsom naturvetenskaper, samhällsvetenskaper, kemi, kommunikation och teknik.

Helsingfors universitets mångsidiga utbildningsutbud svarar väl på Lukes rekryteringsbehov. Till exempel i forskningen och utbildningen vid universitetets agrikultur-forstvetenskapliga fakultet betonas användningen av förnybara naturresurser och frågor som gäller jordbruk, skog och material samt vattendrag och vattenanvändning. Fakulteten är internationellt sett högklassig och unik på nationell nivå.

Virtuellt rekryteringsevenemang tjänar Luke

Rekryteringsevenemanget HelsinkiUNI Career Day som ordnas av Helsingfors universitet är virtuellt, och når därför studenterna vid samtliga campus. Därmed lämpar sig evenemanget väl också för organisationer som rekryterar studenter från många olika branscher, eller som geografiskt sett ligger utanför huvudstadsregionen.

– Det virtuella evenemanget var utmärkt för oss. Som organisation är vi fördelade runtom i Finland, och därför är det lätt och också effektivt med tanke på tidsanvändning att delta i evenemang som ordnas virtuellt. Arrangemangen var mycket fungerande, schemana höll och anvisningarna för dagen var omfattande, berättar HR-expert Linda Yli-Keturi.

Antalet studenter vid evenemanget Career day har ökat årligen och både studenterna och arbetsgivare anser det virtuella formatet vara fungerande.

Under dagen har organisationen möjlighet att pitcha om karriärmöjligheter som den erbjuder, träffa studenter med tidsbokning i form av enskilda samtal eller vid Q&A-sessioner. 

– Jag upplevde att Career Day var nyttig för oss. Vi fick kort och koncist presentera Luke och våra lediga platser. Jag gillade särskilt one-to-one-stunderna där studenterna i lugn och ro fick berätta om sin egen bakgrund, ställa frågor som intresserar dem och förhoppningsvis fick ta med sig värdefull information om hur de till exempel kan ansöka om praktikplatser.

Internationalisering är viktigt för Luke

Som arbetsgemenskap har Luke mångfald och de internationella experterna tas hänsyn till i organisationskulturen. Finska och engelska används smidigt parallellt. Luke erbjuder språkkurser och organisationen har ett nätverk och en gemenskap för språkkompisar (Intercultural Community), vars mål är att få Lukes internationella anställda att känna sig som hemma och ge dem stöd för att integrera sig vid Luke och i det finländska livet. 

Unitalent-konceptet lät meningsfullt för Linda, eftersom det gav möjlighet att träffa internationella studenter från olika branscher, som var intresserade av Luke. 

– Unitalent gav oss möjligheten att höra vad studenterna tänker på och gav dem möjligheten att ställa frågor som de annars kanske inte hade fått svar på. Programmet gav oss också väldigt goda tips särskilt om hur vi bättre kan nå internationella studenter och i framtiden vara en ännu mer attraktiv arbetsgivare.

Internationalisering är mycket viktigt för organisationen, och därför är studenternas synpunkter och åsikter väldigt värdefulla. På basis av tipsen från studenterna får de som deltar i rekryteringen rådet att fundera på hur det i framtiden lönar sig att planera platsannonser och rekryteringsprocesser så att de allt bättre når också internationella sökande. 

Linda uppmanar också andra organisationer att delta: 

– Absolut, upplevelsen var mycket positiv! Jag tycker att nätverkande med studenter och ökad synlighet som arbetsgivare är mycket betydelsefulla faktorer för att locka framtida experter.  

Blev du intresserad av Career Day-evenemanget eller Unitalent-programmet?

Läs mer på vår webbplats och kontakta universitetets karriärservice: careerservices@helsinki.fi

Rekryteringsevenemanget Career Day i ett nötskal

  • Erbjuder möjligheten att nå studenterna vid Helsingfors universitets samtliga campus virtuellt.
  • Vid evenemanget får organisationen pitcha om sina lediga praktikplatser och sommarjobb. Dessutom kan organisationen träffa studenter vid en Q&A-session eller med tidsbokning i form av enskilda samtal.
  • Nästa gång ordnas evenemanget den 24 januari 2025. Som en ny möjlighet kan organisationerna under evenemanget presentera potentiella avhandlingsämnen och material för studenterna.

UNITalent i ett nötskal:

  • Programmet HelsinkiUNI International Talent (UNITalent) har funnits i fyra år.
  • Programmet som upprätthålls av Karriärservicen sammanför årligen fadderorganisationer med universitetets internationella examensstudenter och doktorander.
  • Syftet är att ge studenterna information om arbetslivet och kontakter. 
  • Fadderorganisationerna går med i programmet eftersom de vill stödja universitetets internationella experter och dela med sig av sin information om det finländska arbetslivet, sina professionella nätverk samt förklara de oskrivna reglerna vid rekryteringen och bidra med vetskap om den dolda arbetsmarknaden.
  • Under tre månaders tid ordnar fadderorganisationerna minst tre träffar i sina egna lokaler.
  • Arbetsgivarna ges möjlighet att träffa motiverade studenter som är intresserade av branschen samt begrunda sina egna språkkutymer och mångfalden på arbetsplatserna.
  • I år deltog rekordmånga internationella experter, 200 personer, och 11 fadderföretag för att dela med sig av sin information om arbetsmarknaden och förändra det finländska arbetslivet i riktning mot mer mångfald. Deltagare: Alfa Mobility, AlfaSense, Fiskars Group, Institutet för hälsa och välfärd THL, Helsingfors stads kansli, Helsinki Think Company, Naturresursinstitutet (Luke), Utbildningsstyrelsen, Otavan Oppimisen palvelut, Utrikespolitiska institutet, Institutet för befolkningsforskning vid Befolkningsförbundet. Det här var första gången som Aalto-universitetets och Helsingfors universitets internationella grupper i Talent-programmet slogs samman, vilket möjliggjordes av Fiskars Group.

Mera information om UNITalent:

Karriärservicen, Helsingfors universitet, careerservices@helsinki.fi.