Kontakta oss per telefon eller e-post (
Risto Hotulainen är professor i utbildningsevaluering och direktör för Centret för utbildningsevaluering HEA. Risto leder verksamheten vid HEA och ansvarar såväl för att fastställa riktlinjer för forskning och utvecklingsprojekt som för att driva enskilda forskningsprojekt i samarbete med forskarna. Hans forskningsintressen handlar om hur kunskap och attityder utvecklas och ska bedömas och om forskningsbaserad utveckling av olika utvärderingsinstrument. Risto innehar även en docentur i specialpedagogik vid Östra Finlands universitet.
Raisa Carpelan (PeD) arbetar som forskardoktor (postdoc) vid HEA. Till Raisas forskningspassioner hör frågor om hur skolan förändrats och utvecklats samt ledarskap inom det pedagogiska området. Raisa har medverkat till att inrätta
Jarkko Hautamäki är professor emeritus i specialpedagogik och den första direktören för HEA. Hans forskning handlar om utveckling av skolan. Målet för utvecklingsarbetet är en skola för alla; en skola som kan leverera det som behövs för framtidens samhälle och nationens fortbestånd. Jarkko anser att det handlar om kontinuerlig utveckling av flexibelt tänkande genom hela livet – förmågan och viljan att beakta de villkor verkligheten ställer oss inför utan att låta sig nedslås av dessa villkor eller av lärorika misstag. Det vetenskapliga perspektiv som ligger Jarkko närmast är en utvecklingspsykologiskt medveten utbildningspsykologi.
Ninja Hienonen jobbar som forskardoktor (postdoc) vid HEA och i
Laura Kortesoja är doktorand vid HEA. Lauras avhandling behandlar sambanden mellan sömn, lärande och användning av digitala medier bland ungdomar. Hon intresserar sig särskilt för hur dygnsrytmen och sömnen utvecklas under puberteten och vilka samband de har med de ungas motivation och lärande. Laura undervisar också i kvantitativa metoder inom magisterprogrammet i pedagogik.
Sirkku Kupiainen är en långvarig, visserligen pensionerad men fortfarande aktiv specialsakkunnig vid Helsingfors universitets centrum för utbildningsevaluering (HEA). Sirkku har alltsedan den första pilotstudien deltagit i utvärdering av lärfärdighet. Hon ansvarade för rapporten för Europeiska unionens pilotstudie i 2008 om att lära sig att lära. Sirkku medverkade i HEA:s PISA2006-studie, och har bland annat ansvarat för Vandas uppföljningsstudie åren 2015–2018 av digitalt lärande. Tillsammans med Ninja Hienonen har Sirkku arbetat för att vidga HEA:s intresse för familjers val av skola samt för klasstorleken och klassbildningen i grundskolan. Just nu är Sirkku utöver klassbildningen särskilt intresserad av gymnasiet och studentexamen och av högskolornas studentantagning.
specialsakkunnig (pensionerad)
Esko Lindgren jobbar som teknisk assistent vid HEA. Han utför mångsidiga uppgifter i flera projekt samtidigt. Oftast skapar han den tekniska strukturen för enkäter och sköter utlämnandet av HEA:s material till studenterna samt de därtill hörande avtalen. Dessutom spelar Esko in och redigerar videomaterial och skapar grafiskt innehåll för projekten – detta är också ett fritidsintresse han har.
Meri Lintuvuori (PeD) arbetar som forskardoktor (postdoc) vid HEA och ingår i
Jenni Marjokorpi (FD) arbetar som forskardoktor vid HEA. Hon ansvarar särskilt för projektet
Laura Nyman är doktorand vid HEA. Fokus för hennes forskning är kopplingar mellan kunskap, tidsåtgång för uppgifter och uppfattningar som påverkar motivationen bland elever som får stöd för lärande och skolgång. Hon är även handledare vid metodkliniken för pro gradu-skribenter (kvantitativa forskningsmetoder). För närvarande jobbar Laura i ett projekt för datoriserad utvärdering av framtida färdigheter (Tulevaisuuden taitojen tietokonepohjainen arviointi), där hon studerar hur kunskapen om den tid elever lägger på sina uppgifter kan utnyttjas i den forskningsbaserade utvecklingen av utvärderingsinstrument. Laura ingår också i
Riikka Oittinen arbetar som doktorand vid HEA. I sin doktorsavhandling undersöker Riikka ungdomars olika vardagsverkligheter när det gäller boende, skola och fritid. Hon är särskilt intresserad av ungdomars erfarenheter av ojämlikhet i vardagen samt sociala och regionala jämförelser, differentierande faktorer, hierarkier och stigman bland ungdomar. Hon arbetar som forskare inom ett projekt om
Heidi Rautionmaa arbetar som projektplanerare vid HEA. Hon deltar i planeringen och genomförandet av
Irene Rämä (PD) jobbar som forskardoktor (postdoc) vid HEA. Forskning inom specialpedagogik, och särskilt inom undervisning för elever med autismspektrumtillstånd, är hennes kärnkompetens. Vid HEA har Irene deltagit i projekt för övergångar i anknytning till krävande särskilt stöd, praxis för särskilt stöd samt läroplansforskning. Utöver vetenskapliga rapporter skriver Irene gärna populärvetenskapliga texter om sina forskningsfrågor och är en aktiv medlem i den öppna webbtidskriften
Visajaani ”Visku” Salonen ansvarar i egenskap av projektplanerare vid HEA för att utveckla metoderna så att de är adaptiva och tekniskt mångsidiga. Hans uppgift är att testa och ta fram lösningar som effektiverar och fördjupar forskarnas analyser och rapportering. Utöver projekten vid HEA jobbar han i andra projekt vid Pedagogiska fakulteten, i allt från forskning i blickbeteende (
Mari-Pauliina Vainikainen jobbar som biträdande professor i undervisning och lärande vid Tammerfors universitet. Hon är dessutom ledare för
Ella Väätäinen arbetar som doktorand vid HEA. I sin doktorsavhandling undersöker hon socialisation vid inlärningen av ett nytt språk och ett nytt ämnesområde inom den förberedande undervisningen. Hon arbetar inom
Teemme tiivistä yhteistyötä seuraavien kasvatustieteellisen tiedekunnan henkilöiden ja heidän tutkimusryhmiensä kanssa: