WELLS-kurssille osallistuneiden kansainvälisten opiskelijoiden (n=61) tutkimus (Mahmudah 2024) osoitti merkittäviä positiivisia muutoksia opiskelijoiden psykologisessa joustavuudessa. Lisäksi kurssin aikana tapahtuneisiin muutosten yhteydessä kaksi psykologisen joustavuuden osaprosessia, avoimuus kokemukselle ja arvojen mukainen toiminta, kasvoi merkittävästi. Myös osallistujien hyvinvointi parani.
Osallistujat kertoivat, että kurssi oli hyödyllinen psykologisen joustavuuden ja sen osaprosessien, kuten hyväksymisen, eriyttämisen, arvojen ja sitoutuneen toiminnan kannalta, korostaen erityisesti kurssin roolia henkilökohtaisen kasvun ja yleisen hyvinvoinnin edistäjänä.
Ferrerin (2024) tutkimus taasen osoitti, että psykologinen joustavuus ja sen osaprosessit korreloivat negatiivisesti ja merkittävästi prokrastinaation eli asioiden lykkäämisen kanssa. Psykologisen joustavuuden osaprosessilla, jota kutsutaan arvojen mukaiseksi toiminnaksi, oli korkeimmat korrelaatiot esi- ja jälkimittauksissa WELLS-kurssin aikana.
Mohamed Abdelmonem, Mohamed Hassan, N (2024) suomalaisten yliopisto-opiskelijoiden parissa tekemässä tutkimuksessa selvitettiin WELLS-kurssin vaikutusta yliopisto-opiskelijoiden psyykkiseen joustavuuteen ja mielenterveyteen. Siinä mitattiin erityisesti henkistä hyvinvointia, ahdistusta, masennusta ja yksinäisyyttä. Tutkimuksen otos oli 98 yliopisto-opiskelijaa. Interventiokurssin suoritettuaan opiskelijat osoittivat merkittävästi parantunutta psykologista joustavuutta ja raportoivat parantuneesta mielenterveydestä, jolle oli ominaista kohonnut henkinen hyvinvointi sekä vähentynyt ahdistus ja yksinäisyys. Tulokset tukevat digitaalisen WELLS-kurssin tehokkuutta yliopisto-opiskelijoiden psykologisen joustavuuden ja mielenterveyden edistämisessä.
Koska monet yliopisto-opiskelijat myös Kiinassa kärsivät mielenterveysongelmista ja tehokkaiden hyvinvointitoimenpiteiden tarve on valtava, pilotoimme ja tutkimme myös WELLS kurssi-interventiota kahdessa kiinalaisessa yliopistossa. Tässä tutkimuksessa pyrittiin selvittämään kiinalaisten yliopisto-opiskelijoiden psykologisen joustavuuden, hyvinvoinnin ja opiskeluun liittyvän uupumuksen muutosta ja sitä, miten kiinalaiset opiskelijat kokevat intervention lähestymistavan (Yang, 2024). Tutkimuksessa kerättiin skeä kvantitatiivisia että laadullisia tietoja.
Tulokset myös tässä tutkimuksessa paljastivat opiskelijoiden psykologista joustavuutta ja hyvinvointia koskevien tulosten merkittävän nousun ja lisäksi uupumus pieneni interventiossa. Laadulliset havainnot tukivat kvantitatiivisia tuloksia, ja viittavat siihen, että opiskelijat hyötyivät vertaisryhmistä, oppivat käsittelemään ajatuksia ja tunteita, lisäsivät itsemyötätuntoa ja -hyvinvointia sekä paransivat ajanhallintaa ja opiskelutaitoja.
Koska näiden kansainvälisten pilottien tulokset ovat erittäin lupaavia, WELLS-tiimi suunnittelee parhaillaan lisätutkimusta suuremmilla otoskoilla, satunnaistettuja kontrolloituja tutkimuksia (RCT) ja pitkittäisiä seurantatutkimuksia.
Tarjoamme kauden 2024-2025 aikana kansainvälisille yliopistoille lisää WELLS-intervention pilotointimahdollisuuksia. Lue lisää.
Mitä on psykologinen joustavuus ja millainen yhteys sillä on hyvinvointiin? Lue täältä.
Lähteet:
Mahmudah, L. (2024). Promoting Psychological Flexibility of International Students Through an Online ACT- Based Intervention Course. Master Thesis, University of Helsinki.
Mohamed Abdelmonem, Mohamed Hassan, N (2024). Effects of a Digital Acceptance and Commitment Therapy (ACT)-based Intervention Course on Psychological Flexibility and Mental Health among University Students. Master Thesis, University of Helsinki
Serrano Ferrer, G (2024). The relationship between procrastination, psychological flexibility and well-being in the context of an ACT-based intervention. Master Thesis, University of Helsinki
Yang, Y. (2024). Enhancing Well-Being Among Chinese University Students: A Pilot Study of an Online Acceptance and Commitment Therapy Intervention. Master Thesis, University of Helsinki.