WELLS-kurssi on uudenlainen tutkimukseen perustuva hyvinvointi- ja työtaitojen ratkaisu. Kurssilla integroidaan nykyaikaisen työskentelyn ja psykologisen joustavuuden ydinosaaminen olennaisiin opiskelu- ja työskentelytaitoihin. Ratkaisu...
Psykologisen joustavuudetn taidot ovat olennainen osa opiskelutaitoja.
Useimmille aloille soveltuvat välttämättömät opiskelutaidot mahdollistavat toimivien ja tehokkaiden korkeakouluyhteisöjen rakentamisen.
Psykologinen joustavuus ja sen soveltaminen keskeisiin opiskelutaitoihin ovat WELLS-intervention ytimessä.
Psykologisella joustavuudella tarkoitetaan kykyä keskittyä vallitsevaan tilanteeseen ja mahdollisuuksiin, toimia tavoitteiden ja arvojen saavuttamiseksi myös vaikeuksissa. Psykologisesti joustava yksilö perustaa käyttäytymisensä tavoitteisiinsa ja arvoihinsa sen sijaan, että luottaisi pelkästään tilannetekijöihin tai vaihteleviin sisäisiin tiloihinsa. Taustalla on ajatus, että ihmiset ovat psyykkisesti terveempiä ja suoriutuvat tehokkaammin, kun toimintaa ohjaavat henkilökohtaiset arvot ja tavoitteet.
WELLS-interventiokurssia on aiemmin tutkittu laajasti yliopistokontekstissa Suomessa. Tulokset ovat osoittaneet, että kurssi lisää osallistujien psykologista joustavuutta ja vaikuttaa positiivisesti yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointiin, oppimiskokemuksiin, motivaatioon, oppimisen tehokkuuteen ja mielekkyyteen (Katajavuori ym., 2021). Kurssi on myös liitetty positiivisiin muutoksiin opiskelijoiden järjestetyissä opiskelutaitoissa ja viivyttelyssä sekä opiskeluuupumusten vähenemiseen (Asikainen & Katajavuori, 2023). Opiskelijat ovat lisäksi kuvanneet kurssin tehokkuutta stressinhallinnan oppimisessa, millä todettiin olevan positiivinen vaikutus opiskeluihin (Asikainen ym., 2019).
Tutkimuksesta liiketoimintaa -projektin aikana 2023-2024 Wellsin-interventiota on pilotoitu myös yliopiston henkilökunnan kanssa. Varhaiset tulokset osoittavat samanlaista suuntaa kuin opiskelijoilla: henkilöstön psykologinen joustavuus, psyykkinen hyvinvointi ja organisoidut työtaidot ovat lisääntyneet ja viivyttelytaipumus (prokrastinaatio) vähentynyt. Osallistujat korostavat myös vertaisryhmätoiminnan mielekkyyttä kokemukselle ja tulokset tuovat esiin muutoksia myös sosiaalisessa hyvinvoinnissa.
WELLS-interventioon osallistumisen jälkeen ihmiset ovat psyykkisesti terveempiä ja pystyvät suoriutumaan tehokkaammin.
WELLS-kurssin tarjoamisen institutionaaliset keskeiset edut:
Pitkän aikavälin tavoitteena on vähentää mielenterveysongelmista korkeakouluyhteisöille aiheutuvia negatiivisia vaikutuksia ja mahdollistaa näin onnistuneemmat opiskelu- ja työskentelytulokset.
Wells Finland liiketoimintatiimi tutkii parhaillaan Wellsin hyvinvointi- ja opiskelu/työskentelytaitointervention soveltuvuutta ja vaikutuksia kansainvälisissä korkeakouluissa.
Etsimme parhaillaan pilottiyliopistoja, jotka ovat kiinnostuneita lisäämään opiskelijoidensa ja työntekijöidensä hyvinvointia tutkimukseen perustuvan digitaalisen ratkaisun avulla. Pilotointi on maksutonta.
Tule mukaan! Yhdessä löydämme entistä tehokkaampia tapoja edistää koko korkeakouluyhteisön hyvinvointia ja siihen liittyviä olennaisia taitoja!