WELLS-kurssi on uudenlainen tutkimukseen perustuva hyvinvointi- ja työskentelytaitojen kehittämisen ratkaisu. Kurssilla integroidaan nykyaikaisen työskentelyn ja psykologisen joustavuuden ydinosaaminen olennaisiin työtaitoihin. Ratkaisu...
Psykologisen joustavuuden taidot ovat modernin työelämän ydinosaamista.
Useimmilla aloilla välttämättömät työskentelytaidot edistävät toimivien ja tehokkaiden työyhteisöjen rakentamista.
Psykologinen joustavuus ja sitä ylläpitävien taitojen soveltaminen keskeisten työskentelytaitojen yhteydessä ovat WELLS-intervention ytimessä.
Psykologisella joustavuudella tarkoitetaan kykyä keskittyä vallitsevaan tilanteeseen ja mahdollisuuksiin, toimia tavoitteiden ja arvojen saavuttamiseksi myös vaikeuksissa. Psykologisesti joustava yksilö perustaa käyttäytymisensä tavoitteisiinsa ja arvoihinsa sen sijaan, että luottaisi pelkästään tilannetekijöihin tai vaihteleviin sisäisiin tiloihinsa. Taustalla on ajatus, että ihmiset ovat psyykkisesti terveempiä ja suoriutuvat tehokkaammin, kun toimintaa ohjaavat henkilökohtaiset arvot ja tavoitteet.
Työelämässä psykologisesti joustavien yksilöiden on huomattu olevan parempia navigoimaan työhön liittyvissä muutostilanteissa ja reagoimaan niihin paremmin. Tätä tukee vahva näyttö, joka yhdistää psykologisen joustavuuden lisääntymisen yleisen hyvinvoinnin, työkyvyn, innovaation ja organisaation resurssien parempaan hyödyntämiseen (Bond & Bunce, 2000; Wersebe ym., 2018; Varra et al., 2008; Puolakanaho et al., 2020).
WELLS-interventiokurssia on aiemmin tutkittu laajalti yliopistokontekstissa. Tulokset osoittivat, että kurssi vaikutti positiivisesti yliopisto-opiskelijoiden hyvinvointiin, oppimiskokemuksiin, motivaatioon, oppimisen tehokkuuteen ja mielekkyyteen (Katajavuori ym., 2021). Kurssi on myös liitetty positiivisiin muutoksiin opiskelijoiden organisoiduissa opiskelutaidossa, psykologisessa joustavuudessa ja viivytteytaipumuksissa. Opiskelijat ovat lisäksi kuvanneet kurssin tehokkuutta stressinhallinnan oppimisessa, millä todettiin olevan positiivinen vaikutus opiskeluihin (Asikainen ym., 2019). Alustavat tulokset opiskelijoiden kuvauksista kurssin aikana tapahtuneista käyttäytymismuutoksista osoittavat, että opiskelijat kokivat erityisen merkittäviä muutoksia sitoutuneessa toiminnassa ja kyvyssä tunnistaa, mitä he tarvitsevat muutokseen (Räihä ym., 2023).
Kurssia on pilotoitu työympäristössä kevään 2023 aikana Helsingin yliopiston henkilökunnan piirissä. Alustavat tulokset osoittavat samankaltaisia myönteisiä vaikutuksia kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Tutkimuksen tulokset julkaistaan syksyn 2023 aikana.
WELLS-interventioon osallistumisen jälkeen ihmiset ovat psyykkisesti terveempiä ja pystyvät suoriutumaan tehokkaammin.
Yritys hyötyy WELLS-kurssin tarjoamisesta henkilöstölleen:
Pitkän aikavälin tavoitteena on vähentää mielenterveysongelmista aiheutuvia negatiivisia vaikutuksia liiketoimintaan, mikä mahdollistaa kestävämmän yrityksen kasvun.
WELLS Finland tutkimuksesta liiketoimintaa -tiimi tutkii parhaillaan WELLS-hyvinvointi- ja työtaitokurssin soveltuvuutta ja vaikutuksia yritysympäristöissä.
Ensimmäiset yrityspilotit toteutettiin syksyllä 2023, toinen pilottivaihe toteutettiin tammi-maaliskuussa ja kolmas maalis-kesäkuussa 2024. Pilotin 4 ensimmäinen osa alkaa syyskuussa 2024.
Nyt etsimme myös syksylle 2024 vaiheeseen 4 vielä muutamia pilottiorganisaatioita, jotka ovat kiinnostuneita parantamaan työntekijöidensä hyvinvointia tutkittun digitaaliseen ratkaisun avulla. Pilotointi on maksutonta.
Tule mukaan – yhdessä löydämme entistä tehokkaampia tapoja edistää työhyvinvointia ja työskentelytaitoja!