Ilmoittaudu vuonna 2026 alkavan koulutuksen hakuinfoihin (2.9. ja 4.9.) täältä.
Erikoistumiskoulutuksen osaamistavoitteet
Koulutuksen suorittanut henkilö...
Erikoistumiskoulutus koostuu pakollisista ja valinnaisista opintojaksoista sekä niiden suorittamista tukevista etätapaamisista ja intensiivijaksoista. Lisäksi opiskelijat tekevät työelämälähtöisen lopputyön.
Kaikille yhteiset opintojaksot, 25 op
Kaikille yhteiset ERKO-kurssit ovat opiskelijoita varten räätälöityjä opintojaksoja, jotka käsittelevät ilmastonmuutosta ja sen yhteiskunnallisia vaikutuksia monipuolisesti. Kurssit ovat lukukauden mittaisia ja jatkuvat läpi koulutuksen tarjoten opintoja tukevan rungon. Opiskelu tapahtuu pääasiassa verkossa itsenäisesti tai pienryhmissä. Lisäksi kurssit sisältävät kuukausittain järjestettäviä etätapaamisia, joissa opiskeltavia aiheita käsitellään vierailevien asiantuntijoiden johdolla. Opinnot sisältävät myös neljä 2–3 päivän mittaista intensiivijaksoa, joiden aikana vieraillaan muun muassa Helsingin yliopiston tutkimusasemilla Hyytiälässä ja Tvärminnessä.
Opinnot sisältävät yhden kaikille pakollisen ilmasto-oikeuden kurssin, josta vastaa Itä-Suomen yliopisto. Kurssi suoritetaan verkossa.
Valinnaiset opintojaksot, 25 op
Kaikille yhteisten opintojaksojen lisäksi opiskelijat valitsevat oman toimialansa perusteella valinnaisia opintoja yhteensä 25 opintopistettä. Valinnaisten kurssien järjestämisestä vastaavat yhteistyökorkeakoulut, joiden lista päivittyy vuosittain. Valinnaiset kurssit suoritetaan pakollisten opintojaksojen ohella ja niiden ajoittamista kevät lukukausille suositellaan lämpimästi.
Lopputyö, 10 op
Alla olevan kaavion tarkoituksena on havainnollistaa opintojen rakennetta ajallisesti. Opiskelu on suunniteltu niin, että ensimmäisen vuoden aikana kehittyvät opiskelijan asiantuntijataidot, kun taas jälkimmäisen vuoden aikana keskitytään käytännön ilmastotyöhön ja oman toimijuuden kehittämiseen.
Kuvaus: Kasvihuoneilmiö on osa maapallon luonnollista ilmastojärjestelmää, mutta ihmisen toiminnan seurauksena se on vahvistunut merkittävästi. Kasvihuoneilmiön voimistuminen ilmenee muun muassa maapallon lämpenemisenä sekä sään ääri-ilmiöiden yleistymisenä ja vahvistumisena. Tällä kurssilla tarkastellaan ilmastonmuutosta luonnontieteellisenä ilmiönä. Perehdymme maapallon säteilytasapainoon, kasvihuoneilmiön mekanismeihin sekä ilmastonmuutoksen taustalla oleviin fysikaalisiin ja kemiallisiin prosesseihin. Lisäksi tarkastelemme ilmastomalleja ja skenaarioita, joiden avulla ennustetaan ilmastonmuutoksen vaikutuksia.
Laajuus: 5 opintopistettä
Opetuskieli: Suomi
Toteutustapa: verkkokurssi
Vastuuopettaja: Kenneth Peltokangas
Suoritustapa ja arviointi: Kurssi suoritetaan itsenäisesti Moodlen verkkoympäristössä ja koostuu luettavista itseopiskelumateriaaleista, viikkotehtävistä ja verkkoympäristössä tehtävistä ryhmätöistä. Opiskelu sisältää kuukausittain järjestettävät etätapaamiset ja intensiivijakson. Arviointi perustuu viikkotehtäviin ja loppuesseeseen.
Arviointi: Hyväksytty-Hylätty
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suorittanut henkilö…
Kuvaus: Nykyisen ilmastopolitiikan päätavoitteena on pysäyttää kasvihuonekaasupäästöjen kasvu tasolle, joka ei aiheuta haitallisia muutoksia ilmastojärjestelmässä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää maailmanlaajuista päästöjen vähentämistä ja lopulta hiilineutraalia yhteiskuntaa. Nykyisellään talous, kasvihuonekaasupäästöt ja ilmastonmuutos ovat kuitenkin vahvasti sidoksissa toisiinsa. Kestävä talouskehitys edellyttääkin, että pystymme irrottamaan hyvinvoinnin ja kasvihuonepäästöt toisistaan. Tällä kurssilla tarkastelemme ilmastonmuutoksen hillintää ja siihen sopeutumista taloudellisesta näkökulmasta. Perehdymme aikaisempaan päästökehitykseen, ihmisperäisiin kasvihuonekaasupäästöihin sekä erilaisiin nieluihin. Pohdimme, millä keinoilla päästöjä voidaan vähentää ja miten yhteiskunta voi sopeutua ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin, kuten sään ääri-ilmiöihin.
Laajuus: 5 opintopistettä
Opetuskieli: Suomi
Toteutustapa: verkkokurssi
Vastuuopettaja: Kenneth Peltokangas
Suoritustapa ja arviointi: Kurssi suoritetaan itsenäisesti Moodlen verkkoympäristössä ja koostuu luettavista itseopiskelumateriaaleista, viikkotehtävistä ja verkkoympäristössä tehtävistä ryhmätöistä. Opiskelu sisältää kuukausittain järjestettävät etätapaamiset ja intensiivijakson. Arviointi perustuu viikkotehtäviin ja loppuesseeseen.
Arviointi: Hyväksytty-Hylätty
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suorittanut henkilö…
Kuvaus: Elämme globaalien kriisien aikakautta, jossa ympäristökriisit ja yhteiskunnalliset epävakaudet kietoutuvat yhteen. Kestävä tulevaisuus edellyttää kokonaisvaltaista ja systeemistä ajattelua. Tällä kurssilla perehdytään luonnon monimuotoisuuden merkitykseen elämää ylläpitävänä voimana ja miten sen heikentyminen kytkeytyy ilmastonmuutokseen. Lisäksi tarkastelemme kestävyystavoitteiden saavuttamisen haasteita ja ratkaisuja sekä ilmastojohtajuuden merkitystä yksilö- ja yhteiskuntatasolla.
Laajuus: 5 opintopistettä
Opetuskieli: Suomi
Toteutustapa: verkkokurssi
Vastuuopettaja: Kenneth Peltokangas
Suoritustapa ja arviointi: Kurssi suoritetaan itsenäisesti Moodlen verkkoympäristössä ja koostuu luettavista itseopiskelumateriaaleista, viikkotehtävistä ja dialogisuusharjoituksista. Opiskelu sisältää kuukausittain järjestettävät etätapaamiset ja intensiivijakson. Arviointi perustuu viikkotehtäviin sekä toimialakohtaiseen ryhmätyöhön ja sen suulliseen esitykseen.
Arviointi: Hyväksytty-Hylätty
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suorittanut henkilö…
Kuvaus: Tällä opintojaksolla tarkastellaan systeemiajattelua ilmastoasiantuntijan työkaluna. Osiossa käsitellään järjestelmien rakennetta ja toimintaa sekä tarkastellaan, miten monimutkaiset ilmiöt eroavat kompleksisista. Keskeistä on tunnistaa systeemiajattelun eri tasot ja ne järjestelmän osat, jotka edistävät kestävää muutosta.
Systeemiajatteluun kuuluu myös pohdinta siitä, miten hahmotamme maailmaa—teema, jota käsitellään osiossa Ilmastonmuutos ja ihmismieli. Tässä osiossa tarkastellaan mielenmalleja sekä kognitiivisia ja sosiaalisia tekijöitä, jotka haastavat käsityksemme ilmastonmuutoksesta. Neljännessä osiossa Ilmastoviisautta viestinnällä tarkastellaan, miten eri näkökulmat voidaan huomioida ilmastoviestinnässä.
Kokonaisuudessaan opintojakso auttaa ymmärtämään, että systeeminen muutos vaatii kokonaisvaltaista ajattelutapaa, joka edistää jatkuvaa oppimista, rohkeutta ja luovuutta. Ajattelutapojen, tunteiden ja arvojen huomioiminen on keskeistä, sillä ne vaikuttavat järjestelmien toimintaan ja niiden muutoskykyyn. Opintojakson päätteeksi opiskelija ymmärtää, miten systeemiajattelua voidaan soveltaa kestävien ratkaisujen kehittämisessä ja niistä viestimisessä.
Laajuus: 5 opintopistettä
Opetuskieli: Suomi
Toteutustapa: verkkokurssi
Vastuuopettaja: Kenneth Peltokangas
Suoritustapa ja arviointi: Kurssi suoritetaan itsenäisesti Moodlen verkkoympäristössä ja koostuu luettavista itseopiskelumateriaaleista ja viikkotehtävistä. Opiskelu sisältää kuukausittain järjestettävät etätapaamiset ja intensiivijakson. Arviointi perustuu viikkotehtäviin sekä muihin arvosteltaviin tehtäviin.
Arviointi: Hyväksytty-Hylätty
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suorittanut henkilö…
Laajuus: 5 opintopistettä
Opetuskieli: Suomi
Toteutustapa: verkkokurssi
Vastuuopettaja: Kati Kulovesi, Itä-Suomen yliopisto
Suoritustapa ja arviointi: Kurssi suoritetaan itsenäisesti verkkoympäristössä ja koostuu luettavista itseopiskelumateriaaleista sekä luentotallenteista. Arviointi perustuu oppimispäiväkirjaan.
Arviointi: Hyväksytty-Hylätty
Opintojakson osaamistavoitteet:
Opintojakson suorittanut henkilö…
Opiskelijat suorittavat yhteensä 20 opintopisteen edestä valinnaisia opintojaksoja Helsingin yliopiston ja yhteistyökorkeakoulujen tarjoamista kursseista. Opiskelijat osallistuvat opintojaksojen yleisiin toteutuksiin. Osalla opintojaksoista on maksimikiintiö erikoistumiskoulutuksen opiskelijoille (5-30 opiskelijaa).
Osaamistavoitteet:
Suoritus:
Valinnaisten opintojen opintotarjonta päivittyy vuosittain.
Helsingin yliopisto
Oulun yliopisto
Ammattikorkeakoulut
Kuvaus: Lopputyö on työelämäkeskeinen ilmastotyön tuotos, jossa opiskelija soveltaa oppimaansa käytäntöön. Se voi olla muodoltaan esimerkiksi käytännönläheinen toiminnallinen työ, opiskelijan tai hänen kotiorganisaationsa tarpeisiin vastaava kirjallinen selvitys tai henkilökohtainen portfolio.
Laajuus: 10 opintopistettä
Vastuuopettaja: Kenneth Peltokangas
Suoritustapa ja arviointi: Lopputyö arvioidaan koulutuksen loppuvaiheessa pidettävän suullisen esityksen perusteella.
Osaamistavoitteet: