Potilassimulaattorin avulla voi testata taitojaan potilastyössä

Lääketieteellisessä tiedekunnassa on käytetty opetuksessa jo pitkään virtuaalisia, simuloituja potilastapauksia.

Virtuaaliset potilastapaukset ovat jatkumoa perinteisille näyttelijäpotilaiden tai älykkäiden nukkejen kanssa tehdyille harjoituksille. Virtuaalipotilailla pystytään kuitenkin tarjoamaan simuloituja potilaskohtaamisia huomattavasti useammin ja saavutettavammin. Lisäksi virtuaalisia potilastapauksia voi ratkoa omalla älylaitteella niin kotona, bussimatkalla kuin luentosalissakin.

Lääketieteellinen tiedekunta käyttää MediOppi-virtuaalista potilassimulaattoria. Sen ovat kehittäneet Helsingin yliopiston opiskelijat itse. Potilassimulaatioissa opiskelija pääsee soveltamaan oppimiaan taitoja ja hyödyntämään niitä kliinisen päättelyn prosessissa.

Pelillistäminen apuna taudinmäärityksessä

Potilassimulaattoria käyttäessään opiskelija pyrkii pääsemään diagnoosiin ja määrittämään potilaan hoidon samoilla työkaluilla kuin myöhemmin työelämässä eli potilasta haastattelemalla ja tutkimalla sekä tilaamalla jatkotutkimuksia kuten laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia tai vaikkapa sydänfilmin.

Simulaattori antaa automaattisen palautteen, joka auttaa opiskelijoita kehittämään omaa kliinistä päättelyään. Oppiminen tapahtuu kuin itsestään, kun opetuksessa hyödynnetään pelillistämisen keinoja.

Tomi Ylä-Soininmäki, LL
Väitöskirjatutkija, Health Professions Education Research Group, Helsingin Yliopisto
Perustaja, MedEdu Oy