Ota meihin yhteyttä puhelimitse tai sähköpostilla (etunimi.sukunimi@helsinki.fi)
Risto Hotulainen, professori, yksikön johtaja,
Risto Hotulainen on koulutuksen arvioinnin professori ja HEAn johtaja. Risto vastaa arviointikeskuksen toiminnasta; sekä tutkimuksen että kehittämisprojektien suuntalinjojen määrittelemisestä kuin yksittäisten tutkimushankkeiden toteuttamisesta yhteistyössä tutkijoidemme kanssa. Hänen tutkimusintressinsä kohdistuvat osaamisen ja asenteiden kehittymiseen ja arviointiin sekä erilaisten arviointivälineiden tutkimuspohjaiseen kehittämiseen. Ristolla on myös erityispedagogiikan dosentuuri Itä-Suomen yliopistossa.
Raisa Carpelan (KT) on HEAn tutkijatohtori ja vastuullinen tutkija. Raisan tutkimuksellisiin intohimoihin lukeutuvat koulun muutoksen ja kehittämisen kysymykset sekä kasvatus- ja opetusalan johtaminen. Raisa on ollut mukana perustamassa tiedekunnassa toimivaa
Jarkko Hautamäki on erityispedagogiikan emeritusprofessori ja arviointikeskuksen ensimmäinen johtaja. Hänen tutkimuksensa liittyvät koulun kehittämiseen. Kehittämisen tavoitteena on kaikkien koulu, joka vastaa tulevaisuuden yhteiskunnan kehittämisen ja Suomen kansakunnan selviytymisen vaatimuksiin. Jarkko katsoo, että kyse on joustavan ajattelun jatkuvasta kehittämisestä osana elämänkulkua: kykyä ja halua ottaa huomioon todellisuuden ehdot masentumatta niistä tai hyödyllisistä virheistä. Tieteellisenä näkökulmana vahvinta Jarkolle on kehityspsykologisesti sensitiivinen koulutuksen psykologia.
Lauri Heikonen työskentelee HEAssa yliopistonlehtorina. Hän tutkii #Uuttakoulua-hankkeessa koulun johtajuutta ja koulun yhteisöllistä kehittämistä sekä on mukana
Ninja Hienonen työskentelee tutkijatohtorina HEAssa ja
Joonas Junttila toimii väitöskirjatutkijana Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa. Hänen tutkimuksensa koskee adaptiivista matematiikan testaamista ja sen yhteyksiä oppimiseen ja motivaatioon. Joonaksella on kokemusta erityisesti opetusvideoiden tuottamisesta kvantitatiivisten menetelmien opetukseen, mutta hän on kiinnostunut laajemminkin erilaisten oppimista tukevien materiaalien kehittämisestä. Joonaksen työtehtäviin kuuluu myös osittain HEAn viestinnästä vastaaminen.
Laura Kortesoja työskentelee HEAssa tohtorikoulutettavana. Lauran väitöstutkimus käsittelee nuorten unen, oppimisen ja digitaalisen median käytön yhteyksiä. Häntä kiinnostaa erityisesti miten vuorokausirytmi ja uni kehittyvät murrosiässä ja millaisia yhteyksiä niillä on nuorten motivaatioon ja oppimiseen. Laura opettaa myös kvantitatiivisia menetelmiä kasvatustieteiden maisteriohjelmassa.
Väitöskirjatutkija, KM, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Tutkimusaiheena luottamus koulun ammatillisessa yhteisössä.
Sirkku Kupiainen on Koulutuksen arviointikeskus HEAn pitkäaikainen, jo eläkkeelle jäänyt mutta yhä aktiivinen erityisasiantuntija. Sirkku on ollut mukana oppimaan oppimisen arvioinnissa ensimmäisestä pilottitutkimuksesta lähtien ja vastannut myös 2000-luvulla toteutetun Euroopan unionin oppimaan oppimisen pilotin raportista. Sirkku oli mukana Arviointikeskuksen toteuttamassa PISA2006-tutkimuksessa ja on vastannut muun muassa Vantaan digitaalisen oppimisen seurantatutkimuksesta vuosina 2015–2018. Yhdessä Ninja Hienosen kanssa Sirkku on ollut laajentamassa Arviointikeskuksen kiinnostusta kouluvalintaan sekä peruskoulun luokkakokoon ja luokanmuodostukseen. Tällä hetkellä Sirkun erityisen kiinnostuksen kohteena ovat luokanmuodostuksen ohessa lukio ja ylioppilastutkinto sekä korkeakoulujen opiskelijavalinta.
Esko Lindgren työskentelee HEAssa teknisenä avustajana. Hän toimii useassa hankkeessa samanaikaisesti tehden monipuolisia tehtäviä. Useimmiten hän tekee kyselyiden teknistä rakentamista sekä huolehtii arviointikeskuksen aineistojen luovuttamisesta ja sopimusten teosta opiskelijoille. Lisäksi Esko kuvaa ja leikkaa videomateriaalia sekä tekee hankkeisiin graafista sisältöä, joka on hänen kiinnostuksen kohde myös hänen vapaa-ajallaan.
Meri Lintuvuori (KT) työskentelee HEAssa tutkijatohtorina ja on mukana myös
Jenni Marjokorpi (FT) toimii vastuullisena tutkijan
Eelis Mikkola työskentelee väitöskirjatutkijana HEAssa. Lisäksi hän tekee väitöstutkimusta kausaalisesta päättelystä kasvatustieteessä. Häntä kiinnostaa erityisesti miten erilaisia kausaalisia väitteitä tulisi mallintaa tutkimuksen eri vaiheissa. Hän on myös kiinnostunut kasvatus- ja tieteenfilosofiaan liittyvistä kysymyksistä.
Katariina Nuutila (KT) työskentelee tutkijatohtorina Koulutuksen arviointikeskuksessa sekä
Laura Nyman työskentelee HEAssa väitöskirjatutkijana. Hänen tutkimuksensa keskittyy oppimisen ja koulunkäynnin tukea saavien oppilaiden motivaatioon vaikuttavien uskomusten, tehtävissä käytetyn ajan ja osaamisen yhteyksiin. Hän toimii myös graduntekijöille suunnatulla Metodiklinikan ohjaajana (kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät). Lisäksi Laura on mukana
Riikka Oittinen työskentelee HEAssa väitöskirjatutkijana. Riikan väitöstutkimus käsittelee nuorten arkitodellisuuksien eriytymistä asumisessa, kouluarjessa ja vapaa-ajalla. Häntä kiinnostaa erityisesti nuorten kokemukset arjen eriarvoistumisesta sekä nuorten väliset sosiaaliset ja alueelliset vertailut, eronteot, hierarkiat ja stigmat. Hän työskentelee tutkijana ”
Heidi Rautionmaa työskentelee projektisuunnittelijana HEAssa. Heidi on mukana
Irene Rämä (KT) työskentelee HEAssa tutkijatohtorina. Irenen ydinosaamista on erityispedagogiikan, erityisesti autismikirjon opetuksen, tutkiminen. HEAssa Irene on osallistunut hankkeisiin, jotka kohdistuvat vaativan erityisen tuen siirtymiin, erityisen tuen käytänteisiin sekä opetussuunnitelmatutkimukseen. Tieteellisen raportoinnin lisäksi Irene kirjoittaa mielellään yleistajuisia tekstejä tutkimusaiheistaan ja on avoimen
Visajaani ”Visku” Salonen vastaa projektisuunnittelijana arviointikeskuksessa menetelmien kehittämisestä adaptiiviseen ja teknologisesti monimuotoiseksi. Hänen tehtävänään on testata ja kehittää ratkaisuja tehostamaan ja syventämään eri tutkijoiden analyysejä ja raportointia. Arviointikeskuksen hankkeiden lisäksi hän työskentelee osana kasvatustieteellisen tiedekunnan muita projekteja katsetutkimuksesta (
Helena Thuneberg (FT, KT) on erityispedagogiikan dosentti ja työskentelee yliopistotutkijana Helsingin yliopistolla. Hän työskentelee tiedekasvatuspedagogiikan tutkimusryhmässä. HEAssa hän on ollut mukana tekemässä oppimaan oppimisen analyyseja ja raportteja. Lisäksi Helena ohjaa graduja ja väitöskirjoja opetussuunnitelman ja koulun kehittämisestä (erityisesti oppimisen ja koulunkäynnin tuen näkökulmista). Helenan tutkimusintressit liittyvät motivaatioon, oppilaiden itsesäätelyyn ja psyykkiseen hyvinvointiin sekä tiedekasvatukseen. Helenan erityisosaamista ovat kvantitatiiviset menetelmät (monimuuttajamenetelmät kuten rakenneyhtälömallinnus, monitasomallinnus, klusterianalyysi, itseorganisoituvat kartat) ja ohjelmistot (esimerkiksi AMOS ja MIWin).
Mari-Pauliina Vainikainen työskentelee Tampereen yliopiston opetuksen ja oppimisen apulaisprofessorina sekä Tampereen yliopistossa, Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskuksessa ja Jyväskylän yliopistossa toimivan Koulutuksen, arvioinnin ja oppimisen tutkimusryhmän (
Ella Väätäinen työskentelee HEAssa väitöskirjatutkijana. Hän tarkastelee väitöstutkimuksessaan uuteen kieleen ja tiedonalaan sosiaalistumista valmistavan opetuksen kontekstissa. Hän työskentelee
Teemme tiivistä yhteistyötä seuraavien kasvatustieteellisen tiedekunnan henkilöiden ja heidän tutkimusryhmiensä kanssa:
Hannu Salmi, professori, tutkimusjohtaja, kasvatustieteiden osasto,