Koulutus

Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA osallistuu aktiivisesti kasvatustieteellisen tiedekunnan opetukseen sekä opettajien ja koulutussektorin asiantuntijoiden täydennyskoulutukseen. Lisäksi ohjaamme opinnäytetöitä ja tarjoamme tutkimusaineistojamme gradua tai väitöskirjaa tekevien käyttöön.
Täydennyskoulutusta tutkimustietoon perustuen
Tue yhdenvertaisuutta

KUPERA-hankkeessa tuotetut, kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoiseen oppimiseen ja opetukseen keskittyvät kurssiti nostavat esille aiheeseen liittyviä keskeisiä haasteita ja ratkaisuita sekä tarjoavat tukea opettajien ja oppilaiden osaamisen kehittymiselle näissä teemoissa. Kurssit pohjautuu aiempaan tutkimustietoon ja tarjoavat konkreettisia malleja oppimisen ja opetuksen sekä koulussa tapahtuvan ohjauksen ja vuorovaikutuksen kehittämiselle kulttuuri-, katsomus- ja kielitietoisuuden näkökulmista. Koulutukset huomioivat myös oppimisen eriyttämisen ja arvioinnin yhdenvertaisuuden näkökulmat.

Täydennä johtajuusosaamista

Kasvatus- ja opetusalan johtajuuden tutkimus- ja koulutusryhmä KAJO järjestää kasvatus- ja opetusalan johtajille suunnattuja koulutuskokonaisuuksia.

Rää­tä­löi­dyt kou­lu­tus­päi­vät, luen­not ja työ­pa­jat

Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEAssa työskentelee useita eri teemojen asiantuntijoita. Voimme räätälöidä vuorovaikutteisen luennon, työpajan, koulutuspäivän tai kokonainen kurssin juuri teidän tarpeisiinne. Koulutamme mielellämme raporttiemme ja arviointiemme tiedon käyttämiseen ja kehittämisehdotusten täytäntöönpanoon liittyen.

Aikaisempia teemojamme: Oppimaan oppiminen, ajattelutaidot, arviointiosaaminen, erityisen tuen koulutukset, johtaminen ja monet muut teemat. Arvioimme, tutkimme ja koulutamme samoista teemoista, joten uudet arviointi- ja tutkimushankkeet kumuloituvat aina myös uusiin koulutusmahdollisuuksiin.

Yhteyshenkilö
Opetusta kasvatustieteellisessä tiedekunnassa

Opetamme aktiivisesti Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan kandi-, maisteri- ja tohtorikoulutusohjelmissa. Tuotamme laadukasta menetelmäopetusta Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan, tutkimuksen ja suomalaisen koulutuksen arvioinnin tukemiseksi.

Opinnäytteet

Ohjaamme vuosittain opinnäytetöitä ja tarjoamme tutkimusaineistojamme gradua tai väitöskirjaa tekevien opiskelijoiden käyttöön.

Opiskelet sitten millä tahansa kasvatustieteellisen tiedekunnan maisterivaiheen opintosuunnista, olet tervetullut hakeutumaan graduntekijäksi arviointikeskukseen. Gradu on mahdollista tehdä meille artikkeli- tai perinteisenä monografiagraduna. 

Väitöskirjoja ohjaamme osana ja tohtorikoulutusohjelmia. Väitöskirjan voi tehdä artikkeliväitöskirjana tai monografina, mutta suosittelemme artikkeliväitöskirjaa, sillä tällöin pääset kirjoittamaan artikkeleita yhdessä muiden tutkijoiden kanssa ja oppimaan siten tutkimuksesta ja tutkimusyhteisöstä enemmän.

Meille on tärkeää, että opinnäytteiden tekijät kokevat olevansa osa yhteisöämme. Mikäli olet kiinnostunut tekemään opinnäytteesi meillä tai hyödyntämään aineistojamme,

Kou­lu­tuk­sen ar­vioin­ti­kes­kuk­ses­sa teh­dyt väi­tös­kir­jat

  • Suuriniemi, Salla-Maaria 2023:
  • Oinas, Sanna 2020:
  • Heikonen, Lauri 2020:
  • Hienonen, Ninja 2020:
  • Lintuvuori, Meri 2019:
  • Ahtiainen, Raisa 2017: 
  • Vainikainen, Mari-Pauliina 2014: 

Ai­neis­tois­tam­me teh­dyt pro gra­dut

  • Kuitunen, Henni 2024: Exploring the Meaningfulness of Teaching in Comprehensive School.
  • Honkala, Senja 2024:
  • Korhonen, Taija. 2024:
  • Rinta-Paavola, Salla. 2022:  
  • Humalajoki, Samuli 2022:
  • Särkkä, Eeva 2022:
  • Salonen, Nette 2022:
  • Kanerva, Suvi 2022:
  • Philström, Roy 2020:
  • Fast, Tommi 2019: Motivaatio matematiikan opiskeluun koulussa ja informaalissa STEAM-oppimisympäristössä.
  • Kouhia, Miia 2017:
  • Laitala, Maria 2017: ACT-tarkkaavaisuustestissä menestymisen yhteys työmuistitestissä menestymiseen.
  • Valmari, Jenni 2017: Yläkoulusta toiselle asteelle!?: siirtymään vaikuttavia tekijöitä kehitysekologisessa viitekehyksessä.
  • Niemi, Eeva 2013: Pedagogisesti toimivat tehtävänannot luokkahuonevuorovaikutuksessa.
  • Kaikkonen, Laura 2011: Kuinka kielioppia opetetaan peruskoulussa? Tapaustutkimus kieliopin opetuksesta ja opetuksen sisällöistä 6. luokalla
  • Vaarula, Sarianne 2011: 
  • Ahtiainen, Raisa 2010: 
  • Lintuvuori, Meri 2010: Erityisopetus muutoksen kynnyksellä – tilastollinen kuvaus erityisopetusjärjestelmästä ja sen määrällisestä kehityksestä 1970-luvun lopulta vuoteen 2008
  • Salo, Kirsi 2010: 
  • Salovaara, Maria 2010: Moniammatillinen oppilashuolto lasten ja nuorten hyvinvoinnin turvaajana: Kelpo-koordinaattoreiden näkemyksiä oppilashuollosta ja sen tulevaisuudesta
  • Kuusela, Anna-Liisa 2009: Oppimaan oppimisen uskomukset ja koulumenestys – 9.luokkalaisten kognitiivisen minäkuvan, itsetunnon ja tavoiteorientaatioiden yhteys ylioppilaskoemenestykseen
  • Lappalainen, Hanna 2009: 
  • Mäkinen, Salla  2009: Montessori-esikoululaiset ja tahdonalainen oppiminen
  • Vanhanen, Maria 2009: 
  • Tomisaho, Maarit 2006: Kohti oppimista ja jaksamista – systeemiälykäs ja sitoutunut toiminta koulun arjessa
Metodiklinikka

Metodiklinikan ohjaajat avustavat kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoita tutkimusmenetelmiin liittyvissä kysymyksissä osoitteessa

Metodiklinikka avustaa opiskelijoita tulosten tulkintaan ja raportointiin liittyvissä kysymyksissä. Klinikan ohjaajilta saat apua sekä laadullisiin että määrällisiin menetelmiin liittyvissä aiheissa.Kerro viestissäsi mahdollisimman tarkasti, mihin tarvitset apua. Kerro viestissäsi myös nimesi, opinnäytteesi ohjaajan nimi, tutkimusaiheesi ja -kysymyksesi sekä lyhyt kuvaus aineistostasi ja käyttämästäsi tutkimusmenetelmästä.

Metodiklinikan tarkoitus on tukea gradunsa kanssa painiskelevaa opiskelijaa menetelmien käyttämiseen liittyvissä seikoissa sekä aineiston analysoinnissa. Huomioithan kuitenkin, että gradutyön ohjaus kokonaisuudessaan (kuten tutkimuskysymysten ja asetelman miettiminen) on graduohjaajasi vastuulla.