Hankkeessa rakennetaan digitaaliseen Valu-arviointiympäristöön opettajan työtä sekä vastasaapuneen oppilaan oppimista hyödyttävä arviointitehtäviä, jotka kohdistuvat eri tiedonalojen lukutaitoihin. Siten tavoitteena on, että arviointitehtävistä ja niiden tekemiseen tarjottavasta tuesta koostuva työkalu tukee kielitietoisen opetuksen toteuttamista sekä sujuvaa tiedonsiirtoa vastasaapunutta oppilasta opettavien kesken monikielisessä koulussa. Erityisesti työkalu suunnataan valmistavan opetuksen ja perusopetuksen nivelvaiheeseen.
Hankkeessa tehdään lisäksi empiiristä tutkimusta Valu-työkalua pilotoivien oppilaiden ja opettajien parissa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä vastasaapuneen oppilaan tiedonalakohtaisten lukutaitojen kehittymisestä ja mahdollisuuksista hyödyntää saatavilla olevia kielellisiä affordansseja suomen kieleen ja kouluarkeen sosiaalistuessaan.
Tutkimustietoa tarvitaan opetuksen ja tuen tarjoamiseen sekä vuorovaikutukseen kielenkäytön mikrotasolla, kouluyhteisön toimintatapojen kehittämiseen mesotasolla sekä opetuksen järjestämiseen liittyvien ja poliittisten päätösten tueksi kielenkäytön makrotasolla.
Tutkimuksen toteuttaa Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA yhteistyössä Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan kanssa.
Antti Aaltonen, Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Leeni Siikaniemi, Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Risto Hotulainen, Helsingin yliopiston Koulutuksen arviointikeskus HEA
Maria Ahlholm, Helsingin yliopiston kasvatustieteellinen tiedekunta