Mentorsprogrammet Näktergalen

Mentorsprogrammet Näktergalen förenar högskolestudenter med elever i åldern 9–12. Näktergalen är en del av Helsingfors universitets vetenskapsfostran och ett samarbete med Helsingfors stads grundläggande utbildning.
Näktergalen i siffror
Vad är Näktergalen mentorsverksamhet för barn?

Elever i åldern 9–12 år har möjlighet att få en student som studerar vid Helsingfors universitet, Hanken, Arcada, Konstuniversitetet eller Aalto-universitetet som mentor.

  • Barn och mentor träffas efter skoltid en gång i veckan, cirka två-tre timmar under oktober-maj.
  • Varje mentorspar bestämmer själva vad de vill göra. Tanken är att aktiviteterna ska vara vardagliga och gärna förmånliga. Det ordnas också kostnadsfria gemensamma evenemang.
  • Mentorsprogrammet är gratis och öppna för elever i Näktergalens samarbetsskolor. 

Näktergalen har fått bidrag från Svenska folkskolans vänner, Svenska kulturfonden, Stiftelsen Tre Smeder och Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne sr. Dessutom har Svenska Teatern, Ateneum och Amos Rex sponsorerat oss. 

Jag har lärt mig vad en bra vän betyder.
Katterna var det roligaste och kakaon hade också en katt på sig.
Vi fick bygga bilar i Aalto.
Varför Näktergalen?

Med Näktergalen vill Helsingfors universitet öka barn och ungas intresse för högskoleutbildning och stödja studievägar för barn med olika bakgrund, i enlighet med universitetets strategi 2021–2030.

För mentorsparet handlar Näktergalen om ömsesidig nytta. 

  • Syftet är att ge barnet ett ökat självförtroende och en vuxen förebild med högskolebakgrund, samt främja barnets mobilitet och integration i Helsingfors.
  • Mentorn får upptäcka Helsingfors tillsammans med ett barn som kan ha en annan bakgrund. Studenten utvecklar också färdigheter som kompletterar universitetsstudierna, såsom färdigheter i ledarskap, problemlösning och social interaktion.  

Näktergalen kommer ursprungligen från Malmö universitet. Programmet finns idag vid 24 olika högskolor bland annat i Finland, Sverige, Spanien och Ghana. Tillsammans med högskolor från olika länder är Helsingfors universitet medlem i det internationella nätverket ”The Nightingale Mentoring Network”.

Vi gör studierna mer tillgängliga för sådana grupper som för närvarande är underrepresenterade inom universitetsutbildningen. På så sätt främjar vi jämlika möjligheter och social mobilitet.
Hur ser mentorsträffarna ut?

Barn och mentor träffas efter skoltid en gång i veckan, cirka två-tre timmar under oktober-maj.

Mentorsparet planerar träffarna tillsammans. Det kan handla om besök till museer, caféer, sportaktiviteter, musik, teater, pyssel eller bakning. 

Näktergalen bjuder också mentorsparen på olika aktiviteter. Mentorsparen har bland annat fått gå på museum, teater och escape room. 

Näktergalen ordnar dessutom ett gemensamt introduktions- och avslutningstillfälle.

Exempel på en träff (2h)

  • Mentorn och barnet/barnets vårdnadshavare kommer på förhand överens om en rutin med fastslagna tider för träffarna. Att ha en bra rutin underlättar för både mentorn och barnet.
  • Mentorn hämtar barnet hemifrån eller från skolan (oftast med yngre barn) eller ses på överenskommet ställe (om äldre barn).
  • Mentorsparet kommer överens om aktiviteten. Till exempel besöker de Naturhistoriska museet och äter mellanmål i caféet.  
  • Efteråt följer mentorn barnet ända hem (yngre barn) eller till ett trafikmedel (äldre barn som klarar av att resa för sig själv).
Vem kan bli mentor?

Studenter vid Helsingfors universitet, Hanken, Arcada, Konstuniversitetet och Aalto-universitetet kan ansöka om att bli Näktergalen-mentorer. 

Ansökan sker på våren och hösten, och inkluderar intervju, utdrag ur belastningsregistret och två referenser. 

Kursen Näktergalen (5 sp) omfattar träffar med mentorsbarnet, utbildningar, handledningar och skriftliga uppgifter. Mentorn får även ett arvode och unika upplevelser.

 

 

Mentorer berättar

Att fungera som Näktergalen-mentor ger även studenterna nya lärdomar och upplevelser. Jennifer, Patrik, Katja och Axel berättar nedan hur det är att fungera som mentor åt ett barn och vad mentorskapet gett dem.

Flera mentorsberättelser hittar du på Instagram-kontot @unipasvenska!

Jennifer Wahlroos studerar till klasslärare vid Helsingfors universitet och har varit Näktergalen-mentor under läsåret 2024–2025. 

Vad har mentorskapet gett dig?

Mentorskapet har gett mig både kunskap om mig själv och värdefulla erfarenheter för min framtida karriär som klasslärare. Genom att vara en trygg vuxen har jag lärt mig mer om mina styrkor, stärkt mitt självförtroende och utvecklat viktiga färdigheter som kommunikation och lyhördhet. Jag har fått fina minnen och en känsla av att göra något viktigt, vilket motiverar mig i mitt arbete med att påverka andra positivt.

Berätta om en träff som du tyckte lyckades bra.

En träff som jag tyckte lyckades bra var när vi gick och såg musikalen ”Matilda” på Svenska Teatern. Under pjäsen lutade mitt mentorsbarn mot min axel, vilket gav mig en stark känsla av att jag hade lyckats visa att man kan lita på mig och att hon verkligen känner sig trygg i mitt sällskap. Musikalen var dessutom fantastiskt bra och bidrog till en minnesvärd upplevelse. Det kändes som en perfekt kombination av bra underhållning och en djupare kontakt mellan oss.

Borgåbon Patrik Backman studerar datavetenskap vid Helsingfors universitet, och har fungerat som Näktergalen-mentor under läsåret 2024-2025. 

Vad har mentorskapet gett dig?
 

Näktergalen mentorskapet har varit en trevlig upplevelse som gett mig goda erfarenheter. Av programmet har jag fått lära mig att vara kreativ och hur man kan väcka nyfikenhet. Jag har också fått lära mig att ta mer ansvar och vägleda gemensamma träffar på ett mer självständigt sätt. Dessutom har jag blivit bättre på att kommunicera och veta hur man ska gå till väga i olika sociala situationer.

Berätta om en träff som du tyckte lyckades bra.

En av de träffarna som lyckades bäst var den gången vi besökte Tekniska museet i Finland. Den historiska tekniken intresserade både mig och mitt mentorsbarn och vi hade ett trevligt besök där vi tillsammans kunde fascineras över allting som museet erbjöd. Däremot blev jag rätt överraskad av att schackbrädet som fanns i ett av rummen blev höjdpunkten av besöket, speciellt då ingen av oss har spelat förr. Väldigt kul hade vi ändå!

Katja Saanila studerar film och tv-vetenskap vid Helsingfors universitet och har fungerat som Näktergalen-mentor 2024–2025.

Vad har mentorskapet gett dig?

Jag känner att jag har kunnat stärka min självbild genom mitt förhållande till mitt mentorsbarn och hennes tillit för mig som trygg vuxen! Vi har byggt ett starkt och roligt förhållande tillsammans som gör att jag ser fram emot varje tisdag vi tillbringar tillsammans. Jag har förutom bus och lekfullhet också fått öva på och utvecklas i tydlig kommunikation.

Berätta om en träff som du tyckte lyckades bra.

Vi hade speciellt roligt gången då vi hälsade på hos mig! Mitt mentorsbarn älskar djur och vi har två katter som hon fick gosa med så mycket hon orkade. Sen lagade vi lite mat tillsammans och avslutade kvällen med Mario Kart. 

 

Medicine studerande Axel Broman är hemma från Kyrkslätt och har fungerat som Näktergalen-mentor under läsåret 2024–2025. 

Vad har mentorskapet gett dig?

I början visste jag inte hurudan mentor jag skulle eller ville vara. Mentortiden har dock gett mig en större självsäkerhet i att vara mig själv som vuxen och i mina kunskaper som handledare. Jag har lärt mig att förklara saker tålmodigt, lyssna trots att jag inte alltid förstår och förbättrat min snabba problemlösning. Näktergalen har också varit en unik möjlighet att få se världen genom ett barns ögon som ju också är i en helt annan livssituation än du själv.


Berätta om en träff som du tyckte lyckades bra.

Den första riktigt lyckade träffen var till en musikstudio i ett bibliotek. Han hade inte specifikt önskat något sådant, men jag hade tagit fasta på att han ofta nynnade på något i metron. Det var jätteroligt att se hur han efter en inledande chock, kom till liv då han fick sjunga i mikrofon och hur han helt glömde bort tiden. Efter det har vi såklart gått på nytt och haft som mål att banda in en egen sång.

 

Samarbetsskolor

Mentorsbarnen väljs från Näktergalens fyra samarbetsskolor i Helsingfors: Botby grundskola, Hoplaxskolan, Nordsjö lågstadieskola och Staffansby lågstadieskola. 

Varje samarbetsskola har en kontaktperson som ansvarar för kontakten mellan Helsingfors universitet, samarbetsskolan och vårdnadshavarna. 

Information för vårdnadshavare
Ansök om att komma med

Näktergalen mentorsprogram är öppet för elever i åldern 9–12 i våra fyra samarbetsskolor.

Målgruppen är barn från familjer utan högskolebakgrund och barn som särskilt gynnas av en vuxen förebild.

Kontaktuppgifter
Bidragsgivare och samarbetspartners