Ansökningsservicen

Har du frågor gällande ansökningen eller universitetet? Ansökningsservicen betjänar dig i alla frågor kring ansökningen till Helsingfors universitet.
Aktuellt i ansökningsservicen
  • Vår telefontjänst är stängd torsdag 3.10.
  • Våra kundtjänsttider ändras i början av september. Vänligen kontrollera aktuella kundservicetider på denna sida.
  • Ge oss respons på den tjänst du fått.
    Länk till responsblanketten
Ring till oss

Vår telefonservice är stängd torsdag 3.10.

Vår telefonservice är öppen på tisdagar och torsdagar kl. 10–12. 
Numret är  02941 24 140 (lna/msa).
 

Skic­ka ett med­de­lan­de

Vår e-post adress är: studera(at)helsinki.fi

Om ditt ärende gäller bilagorna till magisteransökan, kan du kontakta magisteransökans rådgivare på adressen masters-admissions(at)helsinki.fi

Om ditt ärende gäller doktorandansökan, kan du kontakta oss på adressen phd-admissions(at)helsinki.fi

Skicka inte meddelanden per e-post som innehåller personlig information (t.ex. personbeteckning eller annan konfidentiell information).

Om du redan har ansökt ska du uppge ditt ansökningsnummer för att göra tjänsten smidigare.

 

Chatt

Hubotten-chattbot

Chatten finns på höger sida på denna sida. I chatten svarar Hubotten, Ansöknings- och studentrådgivningens kundservicebot dygnet runt. Hubotten betjänar på finska, svenska och engelska. Botten kan överföra samtalet till mänskliga kollegor (om de är tillgängliga) eller så kan det vidarebefordra ditt meddelande.

Kundservicechatt

Kundservicechatten är öppen på denna sida måndagar kl. 12–14. 

Om du redan har skickat oss e-post, kan du nämna det för att underlätta svarsprocessen. Kopiera inte ett långt e-postmeddelande till chat-diskussionen. Märk väl att en rådgivare kan under rusningstid ha flera chat-diskussioner på gång samtidigt. Kontakta oss gärna per e-post om du har en längre fråga.

Användning av chattjänsten förutsätter att du godkänner webbplatsens funktionella kakor. Du kan ändra dina inställningar via länken Hantering av kakor. Samma länk finns även i sidfoten längst ner på webbsidan. Om chattfönstret inte automatiskt visas, uppdatera sidan efter att ha godkänt kakorna.

 

Boka tid för Zoom-rådgivning

Vi erbjuder rådgivning i Zoom med tidsbeställning från och med september. Du kan boka tid för Zoom-rådgivning om du inte hittar svaret på din fråga på vår webbplats eller i antagningsgrunderna i Studieinfo. Du kan också se om svaret på din fråga finns på sidan "Vanliga frågor och svar "

Vad vi kan ge råd om på Zoom?  

  • vad du kan studera vid Helsingfors universitet 
  • ansökningsprocessen och antagningsgrunderna 
  • ansökningsmetoder  

Lediga tider visas i bokningskalendern för två veckor framåt. Om det inte finns några lediga tider kan vi även ge dig råd via e-post, per telefon, i chatten eller på vår mottagning i Handledningshörnan. 

Du kan boka tid till Zoom-rådgivning här

Kom och träffa oss

Höstterminen 2024 kan du komma och träffa ansökningsrådgivare i Kajsahusets Handledningshörnan (Fabianinkatu 30, Helsingfors) och fråga över ansökning i följande tider:

  • tisdagen den 5 november klockan 14.00–16.00.

Kom ihåg att kolla gällande tider från denna webbsida innan du besöker oss. 

Vi betjänar i frågor gällande ansökan. De som kommer på rådgivning betjänas i ankomstordning, och du behöver inte boka en skild tid. Observera att vi inte nödvändigtvis hinner betjäna alla sökande om det finns långa köer till rådgivningen. Märk väl att vi inte tar emot ansökningsbilagor.

Högskolerådgivning för invandrare

Helsingfors universitet erbjuder handledningen Supporting Immigrants in Higher Education (SIMHE) för högutbildade invandrare som är intresserade av att studera vid en finländsk högskola eller söker sin egen karriärväg.


SIMHE-tjänstens kontaktuppgifter

Följ oss på so­ci­a­la me­di­er

Facebook: HelsinkiUniversity
Instagram: @universityofhelsinki
X (Twitter): @helsinkiuni

Postadress

Ansökningsservicen 

PB 24

00014 Helsingfors universitet