Teologi och religionsforskning förbättrade sin placering i QS World University Rankings

Teologi och religionsforskning vid Helsingfors universitet steg till plats 36 i rankningen QS World University Ranking by Subject.

I rankningen QS World University by Subject [linkki tulossa] listas universiteten på grundval av akademiskt anseende, arbetsgivarimage, citeringar per publikation och H-indexet.

Teologiska fakultetens dekanus Antti Räsänen gläder sig över resultatet.

– I fjol var vi bland de 50 bästa på plats 49, och nu steg vi till plats 36, vilket är ett fantastiskt resultat. QS-rankningen kallas också för en anseendeundersökning, och i den spelar enkäter till forskare och arbetsgivare spelar en viktig roll. Rankningen inkluderar också antal citeringar och arbetsgivarimage. Inte är vi ledsna över att ha ett bra rykte som en högklassig och internationell fakultet för teologi och religionsforskning.

Räsänen berättar att nya arbetstillfällen vid fakulteten väcker mycket intresse även internationellt. Också det talar för Teologiska fakultetens goda rykte som en attraktiv arbetsplats och ett lockande vetenskapligt samfund.

– Jag är stolt över hela vår personal som har bidragit till det fantastiska resultatet i rankningen. Det gläder mig att det långsiktiga arbete som görs vid fakulteten för forskning och internationalisering och för att vara en arbetsplats av hög kvalitet bär frukt.