Soc&koms utexaminerade firas virtuellt

Svenska social- och kommunalhögskolans traditionella publik ordnas inte i vår på grund av coronapandemin. De utexaminerade firas med en videohälsning.

Videohälsningen bjuder på tal av högskolans rektor Johan Bärlund, universitetslektor Henrika Zilliacus-Tikkanen samt StudOrgs ordförande Julia Rehn. För musiken står stråkkvartetten Elaine Quartet.

Läsåret 2020–2021 har varit ett läsår då det mesta skett på distans. För många har det varit tungt medan en del trivts med distansstudier.

– Vi har sett många rapporter om att studenterna varit utmattade och lidit av brist på motivation, vilket är förståeligt efter så här lång tid av specialarrangemang och distansstudier. Samtidigt vet vi att många studenter har upplevt att möjligheten att studera på distans underlättat livspusslet, så många har också gillat flexibiliteten, säger Anna Henning-Lindblom, prorektor för undervisningsärenden.

På höstterminen kommer det troligtvis att vara möjligt att ha både närstudier för mindre grupper och distansstudier.

– Vi hoppas på att kunna få träffa alla studenter på något sätt och på att universitetets byggnader igen ska kunna öppna.