Producent Isa Mårtenson

Isa Mårtenson studerade statskunskap med förvaltning med journalistik som stort biämne vid Soc&kom 2003-2010 med en liten paus emellan. Vad hände sen? I dag jobbar hon som ansvarig producent på Svenska Yle.

Vad gjorde du när du blev färdig med studierna?

Min paus jag hade i studierna berodde på att jag fick jobb på Yle X3M. När jag återupptog studierna 2009 fortsatte jag jobba vid sidan om, så när jag blev färdig fortsatte jag som vanligt på X3M.

Exempel på jobb du har haft

Under hela min karriär som journalist har jag jobbat på Yle. Mina första turer gjorde jag på text-tv. Sen flyttade jag snabbt till X3M och började läsa nyheter. Efter det har jag varit redaktör, programledare på radio, redaktör och programledare på tv, redaktör och programledare i och för webbvideon, innehållsproducent för webben, innehållsproducent för radioprogram och nu ansvarig producent.

Berätta om ditt nuvarande jobb

Jag är ansvarig producent för genren ung på Svenska Yle. Jag jobbar med X3M men också överlag med innehåll för unga. Jag samarbetar mycket med nordiska public service-bolag och inhemska produktionsbolag.

Hur har dina studier vid Soc&kom stött din karriär?

Jag hade mycket nytta av mina studier i statskunskap så länge jag var redaktör och programledare, speciellt i de mer samhällstunga programmen. Och givetvis har kurser som till exempel mediekritik gjort jobbet lättare.

Vad är det viktigaste du tagit med dig från din tid på Soc&kom?

Nu är det ju väldigt länge sen jag studerade, men det jag nu känner är det viktigaste jag tagit med mig är tillfredsställelsen av att bli färdig. Ärligt talat så är jag inte väldigt stolt över själva kandidatuppsatsen, men det faktum att jag fick den gjord och alla kurser avklarade gör mig stolt. Ibland stör det mig att jag inte läste vidare efter kandidaten, men å andra sidan trivs jag bra med att jobba.

Bästa studieminnet från Soc&kom?

Mitt bästa studieminne måste nog vara när jag läste på min sista tentamen, mediekritik. Jag minns inte boken, men ett citat ur den har fastnat i mitt minne. "Yttrandefriheten är ingen jaktlicens".

Vad hän­de sen? Alum­ner be­rät­tar

Soc&kom ger dig färdigheter för livet.

Du som studerat samhällsvetenskaper vid Svenska social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet har kunskaper och färdigheter som uppskattas i arbetslivet.

Vad hände sen? är serien där alumner från Soc&kom berättar om sina jobb och arbetsuppgifter och hur studierna vid Soc&kom stött deras karriär.

Politices kandidater från Soc&kom placerar sig väl på arbetsmarknaden, i många uppgifter inom olika branscher: inom medier, social- och hälsovård, stat, kommun, organisationer samt inom den privata sektorn.

Om du till exempel vill arbeta vid ett ministerium eller inom en biståndsorganisation, jobba med kommunikation eller journalistik, arbeta för olika minoriteters rättigheter, rekrytera arbetstagare, förbättra välmåendet inom organisationer eller jobba med integration av invandrare är Soc&kom ett bra val för dig.

Läs om Soc&koms kandidatprogram i samhällsvetenskaper

Läs fler alumnberättelser i serien Vad hände sen?