Ny podcast om ras, gränsdragning och olydig kunskap

Den sexdelade poddserien “Race, bordering and disobediant knowledge” presenterar forskning om rasism, gränspolitik och kunskap som skapas inom aktivism och vardagliga kamper.

Hur införlivar feministiska aktörer antirasism i sin verksamhet? Hur samlar man in data om diskriminering på ett etiskt sätt? Hur går det till att skapa en antirasistisk telefonapplikation tillsamman med studerande?

Det här och många fler frågor besvaras i sex avsnitt där forskare i projektet Intersektionella gränskamper och olydig kunskap i aktivism (Intersectional Border Struggles and Disobedient Knowledge in Activism) vid Svenska Social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet. Forskarna diskuterar sin forskning sociala rörelser, möten med myndigheter och antirasistisk utbildning.

I podden deltar professor Suvi Keskinen, forskardoktorerna Minna Seikkula och Aminkeng Atabong Alemanji och doktoranderna Amiirah Salleh-Hoddin och Nelli Ruotsalainen.

Lä mer om projektet på projektets webbsida

Läs också nyheten: Genom att ifrågasätta normer kan vi skapa olydig kunskap och därmed förså världen på nya sätt