Webbsidor och kakor

På den offentliga webbplatsen och inom de datasystem som anknyter till webbplatsen behandlar vi personuppgifter relaterade till marknadsföring, donationer, beställningar, anmälningar samt ansökningar till utbildning. I det här meddelandet berättar vi närmare om behandlingen av personuppgifter.

Serviceadress: digiviestinta@helsinki.fi

Dataskyddsombudets kontaktuppgifter: tietosuoja@helsinki.fi

Information som samlas in via webbplatser

På helsinki.fi-webbplatsen behandlas dina personuppgifter eftersom de behövs för tekniskt underhåll av webbplatsen, för kommunikation och marknadsföring samt för analysera bruket av webbplatsen och utveckla den.

Huvudsakligen behandlar vi personuppgifter som inte kan användas för att identifiera dig. Vi samlar in din personliga information till exempel när du

• ger respons om webbplatsen
  • anmäler dig till ett evenemang som förutsätter anmälning
  • anmäler dig till en e-postlista eller beställer universitetets meddelanden och publikationer, exempelvis nyhetsbrevet eller tidningen Yliopisto
  • söker till universitetet
  • donerar via webben
  • anmäler dig till alumnregistret
  • beställer universitetets produkter

Uppgifter som vi samlar in och behandlar på webbplatserna är bland annat

• basuppgifter (t.ex. namn, kontaktuppgifter)
  • uppgifter om kommunikationen (t.ex. respons, förfrågningar, chattdiskussioner)
  • marknadsföringsuppgifter (t.ex. dina intressen)
  • uppgifter som samlats in med hjälp av kakor

Du hittar mer information om behandlingen av personuppgifter vid Helsingfors universitet genom att följa denna länk.

Kakor

Vi använder kakor på vår webbplats. Kakor är små filer som kan användas på webbplatser för att förbättra användarupplevelsen. På denna webbplats används olika typer av kakor.

Här kan du hantera och läsa mer om kakor på Helsinki.fi. Du kan hantera kakor också via inställningarna i din webbläsare (avaktivera dem eller radera historian).

En del kakor har tillsatts av tredjepartstjänster som förekommer på vår webbplats. Beroende på dina inställningar samlar vi utöver de tekniskt nödvändiga kakorna också in statistik, information som vi använder för att utveckla användarupplevelsen och för riktad marknadsföring.

Tekniskt nödvändiga kakor

Dessa kakor är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera, vilket innebär att man inte kan ta kakorna ur bruk. Utan dessa kakor fungerar inte webbsidorna ordentligt.

Statistiska kakor

Vi samlar in statistik om hur sidorna används i syfte att utveckla webbplatsen. Information vi samlar in är till exempel antal besökare och hur länge sidorna används. Det går inte att identifiera enskilda användare utgående från kakorna.

Funktionella kakor

Funktionella kakor används för chattjänster i realtid, för att personalisera webbsidans innehåll och för att utveckla användarupplevelsen.

Kakor för marknadsföring

Kakorna för marknadsföring gör det möjligt att utgående från de sidor du besöker visa reklam som intresserar dig på andra webbplatser.