Ansök om titeln docent

Titeln docent är ett tecken på att den som har beviljas titeln har djupgående kunskaper inom sitt område, god undervisningsförmåga och förmåga till självständigt vetenskapligt arbete. Vanligen ansöker man om titeln docent när man är på nivå två i karriärmodellen i fyra steg, dvs. i slutet av post doc-stadiet, eller när man är på nivå tre. Vid Humanistiska fakulteten kan man ansöka om titeln docent två gånger om året. Ansökan kan lämnas in till fakultetens kansli 1–31.1 och 1–31.8. Den som ansöker om titeln docent ska göra det i god tid eftersom ansökningsprocessen är lång – vanligen dröjer det ett år från att ansökan har lämnats in tills titeln docent beviljas.

Vetenskaplig kompetens

Enligt 89 § i universitetsförordningen (558/2009) kan en sökande utses till docent på ansökan om han eller hon har ingående kunskaper på sitt eget område och genom publikationer eller på annat sätt har visat sin förmåga till självständigt vetenskapligt forskningsarbete.

Humanistiska fakultetens fakultetsråd preciserade 29.9.1998 kompetenskraven utgående från förordningen på följande sätt: "Av sökanden krävs att han eller hon inom docenturens område har producerat vetenskapligt material som till sin vetenskapliga betydelse motsvarar minst två goda doktorsavhandlingar."

Enligt 52 § i instruktionen för Helsingfors universitet kan fakultetsrådet överväga att göra en framställning om beviljande av titeln docent om fakultetsrådet anser det ändamålsenligt med tanke på verksamheten vid fakulteten, en institution eller en ämnesenhet.

Utlåtanden om en sökandes vetenskapliga kompetens ska inhämtas hos minst två sakkunniga, om detta inte av särskilda skäl anses onödigt.

Krav på undervisningsförmåga

Av en docent krävs god undervisningsförmåga (F 558/2009, 89 §). Vid bedömningen av undervisningsförmågan beaktas sökandens pedagogiska utbildning, genom undervisning förvärvad praktisk erfarenhet, förmåga att producera undervisningsmaterial, andra i undervisningsverksamhet förvärvade meriter samt undervisningsförmåga som visats genom prov. Sökanden ska i regel ge ett offentligt undervisningsprov, om det inte av särskilda skäl anses onödigt.

Språkkrav

Av en docent krävs samma språkkunskaper som för undervisnings- och forskartjänster vid universitetet, dvs. docenten måste behärska det språk som undervisningen ska ges på samt ha minst nöjaktiga kunskaper i tal och skrift i finska och svenska. En utlänning samt en finländsk medborgare som inte är av finländsk härkomst kan utnämnas till docent trots att han eller hon inte har visat kunskaper i svenska eller finska.

Docentens rättigheter och skyldigheter

Enligt 52 § i instruktion för Helsingfors universitet kan en docent med sitt samtycke förordnas att sköta uppgifter som har anknytning till forskningen och undervisningen inom sitt område. (Prefekt för institutionen beslutar om saken).

Den sökande ska diskutera med den professor som närmast representerar docenturområdet angående inledandet av ansökningsproceduren (bl.a. om publikationernas tillräcklighet) och om docenturområdet (benämningen). Om området för docenturen är nytt (dvs. fakulteten har inte en enda docent inom området) ska till ansökan bifogas en utredning av ansvarig professor samt motiveringar för området.

OBS. Benämningen får inte vara alltför snäv, och preciseringar av området med ordet ”speciellt” eller ”särskilt” ska inte användas. I de flesta fall är det bra att följa vedertagna ämnesgränser. Det är också möjligt att utnämnas till docent under en benämning som förenar två ämnen, förutsatt att den sökande uppfyller kompetenskraven för en sådan docentur. (Kanslers beslut 1672/07/2004)

Enligt 52 § i instruktionen för Helsingfors universitet kan fakultetsrådet överväga att göra en framställning om beviljande av titeln docent om fakultetsrådet anser det ändamålsenligt med tanke på verksamheten vid fakulteten, en institution eller en ämnesenhet. Den som ansöker om titeln docent ska till sina ansökningshandlingar bifoga ett utlåtande av institutionens prefekt om ansökan. Prefekten skriver utlåtandet efter att ha diskuterat ansökan med den ämnesansvariga eller med en professor i ett annat ämne som känner den sökandes område. Institutionen ska i sitt utlåtande motivera sitt förordande eller förkastande av framställningen om beviljande av titeln docent.

Det är möjligt att ansöka om titeln docent också om institutionen inte förordar ansökan. Fakultetens docentnämnd kan dock oberoende av institutionens ståndpunkt låta bli att förorda för fakultetsrådet att ansökan godkänns, om docentnämnden anser att ansökan inte är motiverad på det sätt som avses i 52 § i instruktionen. Fakultetsrådet fattar det slutliga beslutet om godkännande av ansökan.

En fritt formulerad ansökan adresseras till humanistiska fakulteten och lämnas in till fakultetens kansli:
e-post: hum-dosentit@helsinki.fi
adress:
Humanistiska fakulteten
PB 24
00014 Helsingfors universitet
besöksadress:
Unionsgatan 40, 3.vån

Av ansökan ska framgå docenturens område (benämning), sökandens adress- och övriga kontaktuppgifter (hemadress, e-post adress, telefonnummer, personbeteckning) samt motivering (varför du söker docentur vid Helsingfors universitet). Därtill behövs namnen av handledarna av doktorsavhandling; handledarna kan inte utnämnas som sakkunniga. Om bara möjligt, ska ansökan och publikationer tillställas elektronisk.

Till ansökan ska bifogas i fyra exemplar (två exemplar för de sakkunniga och ett för fakulteten och ett för kansler):

  • en meritförteckning (på engelska, om det är möjligt at de sakkunniga är utländska),
  • en redogörelse för undervisningsmeriterna (se separat instruktion),
  • en publikationsförteckning (på engelska, om det är möjligt at de sakkunniga är utländska) som (i tillämpliga delar) följer klassificeringen i Helsingfors universitets publikationsdatabas TUHAT (obs. märka publikationer som sänds till de sakkunniga) (se separat instruktion),
  • intyg över språkkunskaper, om dessa inte ingår i examen vid HU,
  • av utlänningar en kopia av pass (informationssida),
  • en kopia av doktorsexamensbetyg (dag för utexaminering, fackområde) om examen inte är avlagt vid HU
  • ett utlåtande av institutionens prefekt om ansökan (prefekten kan skicka utlåtandet direkt till fakultetens forskarstudieärende)

Om änsökan tillställas i pappersform, båda ansökan och bifogade dokumenter måste tillställas i fyra exemplar.

Därtill ska till ansökan bifogas av publikationer på basis av vilka den sökande vill att de sakkunniga ska värdera hans/hennes vetenskapliga kompetens. Max. 10 publikationer kan bifogas. Doktorsavhandling måste bifogas. Publikationer returneras inte.

Om publikationer tillställas i pappersform, måste man tillställa två uppsättningar.

Docentutskottet vid humanistiska fakulteten behandlar ansökan före fakultetsrådet och verkar som nämnden för bedömning av undervisningsförmågan

Docenturansökan behandlas vanligtvis två gånger av fakultetsrådet.

Vid den första behandlingen tillkännages ansökan och utses de sakkunniga som ska avge ett utlåtande om den sökandes vetenskapliga kompetens. Institutionens prefekt gör ett förslag om vilka sakkunniga som ska anlitas. Som sakkunnig kan inte anlitas handledaren för sökandens doktorsavhandling, och minst en av de sakkunniga måste komma utifrån institutionen. De sakkunniga har tre månader på sig att avge sitt utlåtande.

Nämnden för bedömning av undervisningsförmågan (docentutskott) arrangerar ett undervisningsprov och ger ett utlåtande om den sökandes undervisningsförmåga.

Andra gången ansökan behandlas beslutar fakultetsrådet om huruvida den sökande uppfyller kraven gällande vetenskaplig kompetens, undervisningsförmåga och språkkunskaper samt gör en framställning till kansler om huruvida den sökande ska utnämnas till docent.

Enligt 52 § i instruktionen gör fakultetsrådet en framställning till kansler om att den sökande ska utnämnas till docent om rådet konstaterar att sökanden uppfyller de krav som anges i 89 § i universitetsförordningen.

Kansler avgör vem som ska utnämnas till docent.