Instruktioner för anställda och studerande vid universitetet om rapportering av datasäkerhetsproblem lagras i intranätet Flamma – av datasäkerhetsskäl. Om du till exempel misstänker att ditt lösenord har hamnat i fel händer eller fruktar att du blivit lurad ska du omedelbart bekanta dig med instruktionerna i Flamma och rapportera observationen.
I brådskande situationer kan du också direkt kontakta universitetets IT-Helpdesk. Helpdesks experter hjälper dig att ta itu med situationen och ställer ytterligare frågor.
Förhoppningen är att även aktörer utanför Helsingfors universitet informerar universitetet ifall de upptäcker datasäkerhetsincidenter relaterade till vår verksamhet. Om du till exempel råkar ut för en situation där skräppost eller skadeprogram distribueras från Helsingfors universitets e-postadress eller om ett av Helsingfors universitets datasystem på annat sätt är inblandat i en undantagssituation, är vi tacksamma om du meddelar oss.
Kontakta adressen abuse@helsinki.fi för att anmäla ett datasäkerhetsproblem relaterat till Helsingfors universitet. Ange åtminstone följande i ditt meddelande för att påskynda utredningen av fallet: