Viikin ruokainnovaatioiden uusi kotipesä on nyt virallisesti avattu

Viikki Food Design Factoryn avajaiset täyttivät torstaina 21.4. Viikin kampuksen EE-talon iloisella puheensorinalla ja mielikuvitusta kutkuttavalla ohjelmalla.

EE-talossa sijaitsevat Viikki Food Design Factoryn eli VFDF:n uudet yhteisötilat mahdollistavat tutkijoiden törmäyttämisen ja innovaatioiden kehittymisen liiketaloudellisiksi ratkaisuiksi.

Noin 160 kutsuvierasta muun muassa alan yrityksistä, rahoittajatahoista ja eri tutkimusorganisaatioista pääsi kuulemaan kiinnostavia esityksiä, tutustumaan ”Viikin alumniyritysten” tuotteisiin ja toki myös toisiinsa. Kasvokkain kohtaamisen ilo oli käsin kosketeltavaa ja taukojen jälkeen järjestäjillä olikin täysi työ saada osallistujat takaisin penkkeihinsä innostuneiden keskustelujen äärestä. Esitysten jälkeen ensimmäisen Germinator (Idättämö) ohjelman osallistujat pitchasivat vielä nopeasti omat innovaationsa.

– Olipa mahtavaa päästä vihdoin esittelemään laajemmalle yleisölle Viikki Food Design Factoryn toimintoja ja tietysti uusia tilojamme! Tarkoituksemme oli myös luoda linkkejä ruokajärjestelmäajattelun ja konkreettisten tuotteiden ja palvelujen välille, joilla järjestelmän muutos tehdään. Ohjelma kohtauttikin mukavasti tutkijat, innovaattorit ja yrittäjät tämän yhteisen agendan taakse ja olemme erityisen iloisia suuresta määrästä kiitoksia, joita tilaisuudesta saimme ruokajärjestelmäyhteisössä, iloitsee Viikki Food Design Factoryn manager Laura Forsman.

– Tästä on hyvä ponnistaa seuraavaan kauteemme, joka pyörähtääkin käyntiin nyt saman tien Idättämö -ohjelman (Germinator programme) hakukuulutuksella!, Laura jatkaa.

– Tällaista toimintaa pitäisi olla kaikissa yliopistoissa, totesi vieraamme Lauri Reuter, Nordic FoodTech VC:n sijoittaja ja ruoka-alan innovaatioiden konkari Lauri Reuter. Katso lisää Laurin ajatuksia lyhyeltä Twitter-videolta.

Tilaisuuden esitykset on videoitu ja ne ovat piakkoin tarjolla tallenteina. Ohjelmassa oli mm. keynote puheenvuoro ”Challenges and possibilities in the food system” Ilmastonpaneelin puheenjohtaja Markku Ollikaiselta. Koko ohjelma ja videot löytyvät tapahtuman sivuilta.

Lue lisää ensimmäisen Idättämö-ohjelman osallistujista:

Hae mukaan seuraavaan Idättämöön!

Haku auki Viikki Food Design Factoryn Idättämö-ohjelmaan!