Neljä ruokajärjestelmää muokkaavaa innovaatioaihiota valittiin Viikki Food Design Factoryn Idättämö-ohjelmaan

Raadin mukaan kaikilla valituilla on hyvät mahdollisuudet kehittyä menestykselliseksi liiketoiminnaksi.

Viikki Food Design Factoryn ensimmäiseen Idättämö-ohjelmaan haki kaiken kaikkiaan 15 tiimiä ja ratkaisua. Näistä arvovaltainen raati valitsi mukaan neljä. Valittujen, erittäin lupaavien tiimien ja ratkaisujen joukossa on kolme foodtech-ratkaisua ja yksi agritech-innovaatioaihio.

Valinta perustui raadin näkemykseen liiketoimintapotentiaalista, uutuusarvosta ja ratkaisun kyvystä muuttaa ruokajärjestelmää positiiviseen suuntaan. Kaikki valitut ratkaisut perustuvat tieteelliseen näyttöön, ja raati näki, että näillä kaikilla on suuri potentiaali kehittyä menestykselliseksi liiketoiminnaksi.

– Mukana oli monta erittäin kiinnostavaa innovaatioaihiota. Valinta ei ollut ihan helppo, sanoo Reetta Kivelä, työelämäprofessori ja Idättämö-ohjelman koutsi.

Tieteeseen pohjaavia ratkaisuja maatalous- ja ruokasektorille tarvitaan nyt enemmän kuin koskaan. Innovaatioilla juuri tällä alalla onkin suuri mahdollisuus synnyttää uutta liiketoimintaa ja työpaikkoja nyt ja tulevina vuosikymmeninä. Samasta syystä Viikki Food Design Factoryn Idättämö-ohjelmalle on suuri tilaus.

Uusien potentiaalisten innovaatioiden kehittämisessä oleellista on ymmärtää sektori, johon keksintöä istutetaan. Siksi Idättämö-ohjelmaa tekevät kokeneet alan ammattilaiset yhteistyössä neljän elintarvikesektorin yrityksen kanssa. Oatlyn, Raision ja Lantmännenin lisäksi Idättämön sponsori-mentoriksi ryhtyi myös Atria.

– Atrian strategian ytimessä on vastuullisuus ja vastuullinen liiketoiminta ja haluamme olla kehittämässä kestävää tulevaisuuden ruokajärjestelmää. Lisäksi haluamme olla lisäämässä yritysten ja yliopistojen välistä yhteistyötä. Tämän vuoksi Idättämö-ohjelma on meitä kiinnostava konsepti, joka yhdistää onnistuneesti nämä tavoitteet, sanoo Merja Leino, Atria Oyj:n vastuullisuusjohtaja.

Viikki Food Design Factoryn Idättämö-esihautomon neljä ratkaisuaihiota ja keksijätiimiä ovat kaikki aivan kehityksensä alkumetreillä, jolloin tiimit hyötyvät intensiivisestä tuesta ja sparrauksesta. Siksi mukaan valittujen tiimien lukumääräksi valikoitui neljä kappaletta.

– Jännittävää onkin nähdä, kuinka pitkälle nyt ensimmäistä kertaa pilotoitava ohjelma tiimejä kuljettaa ja mitä opimme seuraavaa kierrosta varten, sanoo toinen Idättämö-ohjelman koutsi ja Viikki Food Design Factory Manager Laura Forsman.

– Mieluusti olisimme ottaneet useamman tiimin mukaan ohjelmaan jo tänä vuonna. Toisaalta ensi vuonna pääsemme pyytämään mukaan tiimejä, joista tänä vuonna vielä jouduimme luopumaan, sanoo Reetta Kivelä.

Idättämö-ohjelmaan valitut ratkaisut ja tiimit

Oleo

FoodTech-ratkaisu, joka tuottaa elintarviketeollisuudelle uudenlaisia kasviperäisiä rasvoja eläinrasvojen ja palmuöljyn korvaajiksi ja painonhallintaan. Teknologia perustuu materiaali-, elintarvike- ja ravitsemustieteellisiin menetelmiin, joita on tutkittu ja kehitetty Helsingin yliopistossa.

CompactGrowth (High-Wire Horizontal Crop)

AgriTech-ratkaisu korkeiden kasvien sisäviljelyyn. Ratkaisu mahdollistaa nykyistä paljon monipuolisempien kasvilajien vertikaalikasvatuksen kerrosviljelyssä. Ratkaisun taustalla on Luonnonvarakeskuksen tutkijoiden useiden vuosien tutkimuskokemus tuotantokasveista ja kasvihuoneteknologiasta.

Mäsli

FoodTech-ratkaisu, joka tuottaa runsaskuituista ja hyvänmakuista viljapohjaista raaka-ainetta panimoteollisuuden hyödyntämättömistä sivutuotteista. Teknologia perustuu fermentointimenetelmään, joita on tutkittu ja kehitetty mm. Helsingin yliopistossa.

Natinrec

FoodTech-ratkaisu entistä tehokkaampaan kasviperäisten raaka-aineiden uuttamiseen elintarviketeollisuuteen. Ratkaisun avulla voidaan tuottaa arvokkaita ainesosia aiempaa edullisemmin. Teknologia perustuu ultraääniteknologiaan, jota on tutkittu ja kehitetty LUT-yliopistossa.