Työ opettajankoulutuksen laadunvarmistuksen tiimoilta jatkui seminaarissa

Opettajankoulutusfoorumi kokoontui 22.5. Helsingissä jatkamaan työtä opettajankoulutuksen laadunvarmistuksen designin rakentamisessa Opettajankoulutus 2050 -vision suunnassa.

Työn tavoitteena on rakentaa design, jolla voidaan kerätä tutkimuspohjaista tietoa laadun toteutumisesta kaikissa opettajankoulutuksissa sekä jatkuvassa oppimisessa läpi opettajan uran.

Maaliskuun seminaarin jäljiltä työ oli edennyt jo siihen vaiheeseen, että keskustelu kunkin jaoksen teemoista voitiin jättää taakse, ja tarkastella laadunvarmistuksen designin teemoja kokonaisuutena laajemmin. Työn pohjaksi koordinaatiojaos oli koonnut aiemmasta työstä kummunneita yksilöllisiä, vuorovaikutuksellisia ja kontekstuaalisia tekijöitä, joiden määritelmistä ja keskeisyydestä käytiin vilkasta keskustelua. Päivän päätteeksi päästiin toteamaan, että hyvin samankaltaisista keskustelua oli kaikissa jaoksissa käyty.

Laadunvarmistuksen designin työstäminen jatkuu koordinaatiojaoksen summauksen kautta seuraavan kerran syyskuussa Helsingissä. Silloin keskitytään tarkentamaan laadunvarmistuksen designin rakentamisen kokonaisvaltaisia tavoitteita edelleen sekä paneudutaan syvällisemmin opettajankoulutuksen ja opettajan oppimisen kannalta olennaisiin kontekstuaalisiin tekijöihin.