”Tutkimusperustaisia näkökulmia opettajaopiskelijoiden ja opettajankouluttajien digiosaamiseen suomalaisessa opettajankoulutuksessa” on saatavilla Opettajankoulutusfoorumin julkaisuarkistossa.
Selvitys kuvaa digiosaamisen ajankohtaista tilannetta, vahvuuksia ja kehittämiskohteita suomalaisessa opettajankoulutuksessa tutkimuskirjallisuuteen, asiantuntijahaastatteluihin ja opettajankoulutuksesta vastaavien korkeakoulujen laadullisiin kyselyvastauksiin perustuen. Digiosaamisessa on selvityksen mukaan suurta vaihtelua niin yksilö- kuin instituutiotasolla. Lisäksi suomalaisesta opettajankoulutuksesta näyttää puuttuvan yhteinen jaettu käsitys digiosaamisesta ja systeeminen ote sen jatkuvaan kehittämiseen.
Selvitys esittää seitsemän suositusta opettajien digiosaamisen kehittämiseen opettajankoulutuksissa Suomessa:
I) Laaja ymmärrys opettajan digiosaamisesta
II) Opettajan digiosaamisen johdonmukainen systeeminen pedagoginen johtaminen
III) Opettajan digiosaamisen integroiminen opettajankoulutusten opetussuunnitelmiin
IV) Tutkimusperustaiset digiosaamisen kehittämisen resurssit opettajankouluttajille
V) Yhteisöllisten digiosaamisen kehittämisen mallien ja käytäntöjen hyödyntäminen
VI) Pedagoginen ja tekninen tuki digiosaamisen kehittämiseen
VII) Opiskelijoiden digiosaamisen hyödyntäminen opettajankoulutuksessa