Tutkimusperustaisia näkökulmia digiosaamiseen suomalaisessa opettajankoulutuksessa - selvitys julkaistu

Opettajankoulutusfoorumi on julkaissut selvityksen digiosaamisesta suomalaisessa opettajankoulutuksessa.

”Tutkimusperustaisia näkökulmia opettajaopiskelijoiden ja opettajankouluttajien digiosaamiseen suomalaisessa opettajankoulutuksessa” on saatavilla Opettajankoulutusfoorumin julkaisuarkistossa.

Selvitys kuvaa digiosaamisen ajankohtaista tilannetta, vahvuuksia ja kehittämiskohteita suomalaisessa opettajankoulutuksessa tutkimuskirjallisuuteen, asiantuntijahaastatteluihin ja opettajankoulutuksesta vastaavien korkeakoulujen laadullisiin kyselyvastauksiin perustuen. Digiosaamisessa on selvityksen mukaan suurta vaihtelua niin yksilö- kuin instituutiotasolla. Lisäksi suomalaisesta opettajankoulutuksesta näyttää puuttuvan yhteinen jaettu käsitys digiosaamisesta ja systeeminen ote sen jatkuvaan kehittämiseen. 

Selvitys esittää seitsemän suositusta opettajien digiosaamisen kehittämiseen opettajankoulutuksissa Suomessa:

I) Laaja ymmärrys opettajan digiosaamisesta 

II) Opettajan digiosaamisen johdonmukainen systeeminen pedagoginen johtaminen 

III) Opettajan digiosaamisen integroiminen opettajankoulutusten opetussuunnitelmiin

IV) Tutkimusperustaiset digiosaamisen kehittämisen resurssit opettajankouluttajille

V) Yhteisöllisten digiosaamisen kehittämisen mallien ja käytäntöjen hyödyntäminen

VI) Pedagoginen ja tekninen tuki digiosaamisen kehittämiseen

VII) Opiskelijoiden digiosaamisen hyödyntäminen opettajankoulutuksessa