Päätökset tehty opettajankoulutuksen tutkimushankkeiden ja tutkimusperustaisten kehittämishankkeiden haussa 2025–2026

Opettajankoulutuksen tutkimushankkeet ja tutkimusperustaiset kehittämishankkeet 2025–2026 on valittu. Opettajankoulutusfoorumi sai määräaikaan mennessä 33 hakemusta.

Hakemukset kohdentuivat monipuolisesti opettajankoulutuksen kehittämisen kysymyksiin sekä kattoivat eri opettajankoulutuksia ja opettajankoulutuksesta vastaavia korkeakouluja.

Hankkeilta edellytettiin seuraavaa: 

  • Tutkimusperustaisuus, selkeä tutkimusasetelma ja kytkös ajankohtaiseen opettajankoulutuksen tutkimukseen
  • Kytkeytyminen Opettajankoulutus 2050 -visioon, Opettajankoulutuksen kehittämisohjelmaan ja/tai LUMA(TE)-strategiaan
  • Interventiivinen tutkimusote ja kokeilun toimivuuden tutkimuksellinen tarkastelu
  • Intervention tulosten skaalautuvuus ja hyödynnettävyys myöhemmin muissa opettajankoulutusta tarjoavissa korkeakouluissa
  • Hankkeen vastuuhenkilön on oltava vähintään dosentti, ja hänen taustaorganisaationsa tulee olla opettajankoulutuksesta vastaava korkeakoulu Suomessa.
  • Hankkeessa tulee olla yhteistyötä vähintään kahden korkeakoulun välillä.

Samalla järjestettiin erillishaku ”Liikunta, hyvinvointi ja oppiminen – opettajien osaamisen kehittäminen opettajankoulutuksessa”.

Opettajankoulutusfoorumin koordinaatiojaos on päättänyt myöntää rahoituksen seuraaville hankkeille yleishaun kautta

  • Jaakkola, T. et al.: Hyvinvointipedagogiikan työkalupakki (HyPeKit)
  • Kaukko, M. & Tarnanen, M.: SILTA - Siirtymävaiheen inkluusiokäytännöt ja yhteistyö ammatillisessa kehittymisessä
  • Laine, A. et al.: Tekoälypohjainen tunneviestinnän tunnistin opetusharjoittelun ohjauksessa - erityistapauksena matematiikan opetus alakoulussa
  • Mustonen, S. et al.: Kieli- ja kulttuuritietoisuuden rajapinnoilla – opettajankouluttajien osaamisen muutos
  • Valtonen, T. et al.: Tekoälyagentit osana opettajankoulutusta
  • Vähäsantanen, K. et al.: JOHTO+ Toimijuutta edistävä pedagoginen johtamisosaaminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa

Liikunta-erityishaussa rahoitus myönnettiin hankkeelle

  • Aunio, P. et al.: Enhancing early childhood teacher education students’ understanding of early motor and numeracy learning

Rahoitettujen hankkeiden tuloksia kuullaan jatkossa Opettajankoulutusfoorumin tilaisuuksissa ja mm. Kasvatustieteen päivillä 2026. Hankkeiden loppuraportit julkaistaan Opettajankoulutusfoorumin julkaisuarkistossa.