Opettajankoulutus 2050 – suomalaisen opettajankoulutuksen visio julkaistu

Kansallinen Opettajankoulutusfoorumi on julkaissut suomalaisen opettajankoulutuksen vision ”Opettajankoulutus 2050”.

Visiota on työstetty useissa eri vaiheissa, pitkäjänteisesti, sitoutuneesti ja laajassa yhteistyössä opettajankoulutusta tarjoavien korkeakoulujen ja keskeisten sidosryhmien kesken toukokuusta 2024 alkaen. Sen tarkoituksena on suunnata suomalaisen tutkimusperustaisen opettajankoulutuksen tutkimusperustaista kehittämistä pitkällä tähtäimellä. Opettajankoulutus 2050 -visio on prosessina ja dokumenttina merkittävä, sillä aikaisemmin Suomessa ei ole ollut kaikkien opettajankoulutusyksiköiden ja sidosryhmien laatimaa, kaikkien näkemykset kokoavaa visiota. Visioprosessi kokonaisuudessaan sai paljon kiitosta sekä opettajankoulutuksesta vastaavilta korkeakouluilta että sidosryhmiltä.

Opettajankoulutus 2050 -visio jäsentää suomalaisen opettajankoulutuksen keskeisiä tavoitteita ja tehtäviä suomalaisessa koulutusjärjestelmässä ja yhteiskunnassa. Keskiössä on opettajan asiantuntijuuden ja ammatillisen toimijuuden kehittyminen tutkimusperustaisen opettajankoulutuksen aikana sekä koko opettajan uran ajan. Visiossa huomioidaan muuttuva toimintaympäristö ja monet haasteet, jotka opettajankoulutuksessa tulee huomioida uudella tavalla. 

Institutionaalisen kasvatuksen ja koulutuksen tehtävänä on rakentaa hyvän ja kestävän elämän edellytyksiä, kasvattaa demokraattiseen ja vastuulliseen kansalaisuuteen Suomessa ja rajojemme ulkopuolella sekä tukea läpi koko elämän jatkuvaa inhimillistä kasvua, kehitystä ja sivistystä. Tämän perustehtävän toteuttaminen yhä vaikeammin ennustettavassa maailmassa edellyttää kaikilta opettajilta alasta ja koulutusasteesta riippumatta vahvaa asiantuntijuutta ja ammatillista toimijuutta oppia itsenäisesti ja yhdessä muiden kanssa läpi työuran.

Tutkimusperustainen opettajankoulutus ja sen jatkuva tutkimusperustainen kehittäminen ovat muuttuvassa toimintaympäristössä keskeisiä. Opettajankoulutuksen valinnat, opettajien motivaatio ja halu tehdä opettajan työtä, opettajien asiantuntijuus ja sen jatkuva kehittäminen, verkostot ja yhteistyö opettajankoulutuksessa sekä pedagoginen johtaminen ovat tärkeitä opettajankoulutukseen ja opettajan työhön kytkeytyviä kehittämiskohteita.

Opettajankoulutus 2050 -visio on luettavissa Opettajankoulutusfoorumin julkaisuarkistossa. Se on julkaistu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.