LEE-tutkimushankkeen tavoitteet täydentävät kolmella tavalla olemassa olevaa tieteellistä keskustelua koulujen eriytymisestä.
Tutkimuskirjallisuuden pohjalta LEE:ssä ovat tärkeitä muun muassa seuraavat kysymykset:
Tutkimusryhmässämme on pitkä tausta koulujen tutkimuksen parissa. Aiemmissa hankkeissamme olemme tutkineet muun muassa koulujen eriytymiseen ja kouluvalintoihin liittyviä kysymyksiä. LEE:n taustalla on erityisesti kaksi edeltävää tutkimushanketta: Toimiva lähikoulu (TOLU) -tutkimus vuodelta 2014 sekä Peruskoulujen oppimistulokset ja oppilaiden hyvinvointi eriytyvällä Helsingin seudulla (MetrOP) -tutkimus vuosilta 2010–2013. Molempien edeltävien projektien tulokset johdattavat tutkimaan tarkemmin kaupunginosien ja koulujen suhdetta.
LEE-tutkimus yhdistää useiden tieteellisten traditioiden lähestymistapoja ja aineistoja. Koulutusta käsitellään osana yhteiskunnallisia reunaehtoja, joten tarkastelussa ovat myös kansallisen ja paikallisen tason poliittiset toimet.
Menetelmällisesti ilmiötä lähestytään monitasoisesti, yhdistäen asiakirja-analyysejä, kouluja ja asuinalueita koskevia laajoja tilastoaineistoja sekä etnografisesti tuotettua havainnointi- ja haastatteluaineistoa. Tavoitteena on haastaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmenetelmien vastakkainasettelu.
Tutkimuksen empiirinen aineisto on kolmenlaista: