Kuluttajatutkimuskeskus aloittaa podcast-sarjan, jossa puhutaan kuluttajan vallasta

Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen (KTK) podcast-sarja ”Kulutuksen vallassa” pureutuu kuluttajan ja kulutuksen valtaan ja yhteiskunnalliseen merkitykseen. Uusi jakso ilmestyy kuluvana syksynä joka toinen viikko.

Podcast-sarjan ensimmäinen jakso julkaistaan tiistaina 6. syyskuuta, siinä on teemana kuluttajien valta. Asiakaspalautteista, boikoteista, somekohuista ja vaikuttajista keskustelevat KTK:n tutkijat Petteri Repo ja Essi Pöyry. Jaksoa pääsee kuuntelemaan osoitteesta https://www.helsinki.fi/fi/tutkimusryhmat/kuluttajatutkimuskeskus/kulut…

Kulutuksen vallassa kertoo, miksi maailma on kuluttajan näkökulmasta sellainen kuin se on. Kuka määrää, millaisia valintoja on tarjolla? Kenen vastuulla on pelastaa ympäristö, säästää energiaa tai suitsia teknologiaa? Entä mitä me kuluttajina haluamme, ja onko meillä valtaa saavuttaa sitä?

Jokaisen jakson vieraana on kaksi Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkijaa, joita haastattelee Jaksomedian Noora Mattila. Jaksot ovat saatavilla kaikista yleisimmistä podcast-palveluista sekä Kuluttajatutkimuskeskuksen verkkosivuilta. Uusi jakso ilmestyy kahden viikon välein.

Kulutuksen vallassa on tiedettä avaava keskusteluohjelma, joka tarkastelee yhteiskuntaa kuluttajan näkökulmasta ja kuluttamista yhteiskunnan näkökulmasta. Se pohtii, miten kuluttaja käyttää valtaa ja miten se vaikuttaa — tai toisaalta miten kuluttajaan käytetään valtaa. Podcast antaa arjen havaintoihin ja talouden tapahtumiin yhteiskunnallisesti teräviä näkökulmia tutkimustietoon pohjautuen.

Syksyn aikana käsiteltäviä aiheita ovat esimerkiksi ruoan kulutus ja kulttuurit, kertakäyttötuotteiden historia, teknologia ja kuluttajien data sekä köyhyys ja kulutus.