Tutkimusteemat
Professori Aunion tutkimus keskittyy matemaattisten taitojen oppimisen ja matematiikan oppimisvaikeuksien ymmärtämiseen. Hänen keskeisenä tavoitteenaan on kehittää näyttöön perustuvia menetelmiä matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistamiseksi ja interventio-ohjelmia tukemaan matemaattisten perustaitojen oppimista. Tällä hetkellä Aunio tutkii varhaisten matemaattisten taitojen, fyysisen aktiivisuuden, motoristen taitojen, toiminnanohjauksen ja kielen oppimisen kehitysdynamiikkaa. Tutkimusmetodiset lähestymistavat ovat interventiotutkimukset päiväkodeissa ja kouluissa, pitkittäisaineistojen avulla oppimisen mallintaminen sekä arviointivälineiden validiteetti- ja luotettavuustodisteiden tuottaminen ja tarkasteleminen. Aunio metodologinen kiinnostus kohdistuu myös systemaattisten kirjallisuuskatsauksien tekemiseen.
Nykyiset hankkeet
"Motoristen ja varhaisten laskutaitojen kehitysdynamiikka lapsilla, joilla matemaattisia oppimisvaikeuksia - kulttuurien välinen vertailu Afrikan maista" Helsingin yliopisto, GINTL 2022-2024
"3-5-vuotiaiden lasten motoristen ja varhaisten matemaattisten taitojen kehitysdynamiikka ja vuorovaikutus". Opetus- ja kulttuuriministeriö, Liikuntaneuvosto, Suomen Akatemia 2019-2022 (pidennetty 2023)
”4-6-vuotiaiden lasten motoristen ja varhaisten matemaattisten taitojen kehitysdynamiikka ja vuorovaikutus” Suomen Kulttuurirahasto 2019-2022
Tutkimusteemat
Törmäsen tutkimukselliset intressit sijoittuvat tuen tarpeessa olevien kasvuun, kehitykseen sekä oppimiseen. Törmänen on kiinnostunut oppimisen prosesseista, erityisesti kognitiivisten prosessien kuten toiminnanohjauksen toimintojen kehityksestä sekä tukemisesta tutkimusperustaisilla interventiomenetelmillä. Hän on tutkinut sekä kognitiivisia että opetussuunnitelmaan perustuvia interventio-ohjelmia eri maissa sekä koulutusjärjestelmissä. Monitieteellisen oppimisen edellytyksiin ja sen taustatekijöihin liittyvän tutkimuksen lisäksi Törmänen on soveltanut tutkimustaan pedagogisten käytänteiden sekä oppimisympäristöjen laadun kuten inkluusion tarkasteluun. Hänen tutkimuksensa näiden teemojen ympärillä pohjautuvat monitieteiseen sekä kansainväliseen lähestymistapaan inkluusion sekä oikeudenmukaisuuden kehittämisessä.
Projektit
“Children with pre- and early term birth and their cognitive development and executive functions in families having social burdens”.
"Inclusive Education and Special Needs Educational Governance in Europe – Multidisciplinary approach when developing inclusion and equity” University of Teacher Education in Special Needs in Zurich, Switzerland
“Longitudinal intervention study Arts@School in inclusive education: Musical and movement activities and their effects on children`s academic achievements and cognitive functioning”, PI: Mari Tervaniemi, University of Helsinki & Eeva Anttila and Marja-Leena Juntunen, University of Arts, Finland
“The developmental dynamics in motor and early numeracy skills in children who are at risk of mathematical learning difficulties - a cross-cultural comparison across African countries”, PI: Pirjo Aunio, University of Helsinki, Finland
Tutkimusteemat
Uusitalon tutkimusintressit suuntautuvat positiiviseen kasvatukseen ja vahvuuslähtöiseen opetukseen. Hän tutkii oppilaiden hyvinvoinnin ja luonteenvahvuuksien käytön yhteyttä inklusiivisissa luokissa. Käyttäytymisen haasteet ja sosiaalinen ekskluusio hikikomori-ilmiö mukaan lukien kuuluvat hänen tutkimusaiheisiinsa. Uusitalo vetää opiskelijoittensa kanssa useita positiivisen kasvatuksen alan interventioita sekä varhaiskasvatuksessa että peruskoulussa. Hän on kirjoittanut runsaasti opettajankoulutuksen käytännönmateriaalia, jota tutkitaan interventioissa. Hänen projektinsa ovat useimmiten monimenetelmäisiä. Hänen uusin hankkeensa keskittyy neuromyytteihin ja keinoihin kumota ne.
Projektit
Ystävällisyyden ja myötätunnon opetus varhaiskasvatuksessa (yhdessä Katri Pardonin kanssa).
Erityisen tuen oppilaiden resilienssi (Annukka Töyrin kanssa).
Suomalaisten kasvattajien ja opettajaopiskelijoiden neuromyytit (yhdessä Helsinki SEN -tutkimusyhteisön kanssa).
Kasvatustieteen tohtori
Tutkimusteemat
Sormunen keskittyy tutkimuksessaan laaja-alaisesti inklusiivisen oppimisen ja opetuksen teemoihin, joita hän tutkii tutkimuskäytäntökumppanuudessa kentän toimijoiden kanssa. Yhteiskehittämistyössään ja tutkimuksessaan Sormunen nojautuu educational design researchin (EDR) periaatteisiin, jossa tietoa kerätään ja analysoidaan monimenetelmällisesti hyödyntäen laadullista etnografiaa sekä sosiaalista ja yhteistapausten verkostoanalyysia.
Projektit
”
“
”
Dosentti, KT,
Kasvatustieteen tohtori
Nykyisiä hankkeita
Global Innovation Network for Teaching and Learning (GINTL) Kiina- ja Afrikka -verkostojen koordinointi, Helsingin yliopisto 2021–2024
”Opettajien inklusiiviseen opetukseen liittyvät käsitykset, odotukset, aikomukset ja toiminta”, Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Itä-Suomen yliopisto
”Leikillisyyden pedagogiikka ja minäpystyvyys kiinalaisten ja suomalaisten varhaiskasvatuksen opettajien keskuudessa”, Turun yliopisto, Helsingin yliopisto, Oulun yliopisto, Beijing Normal University
Kasvatustieteen tohtori
Filosofian tohtori, dosentti
Kasvatustieteen tohtori
Terhi Vessonen, KT, on vieraileva tutkija Helsingin yliopiston Matemaattiset oppimisvaikeudet -tutkimusryhmässä ja postdoc-tutkija Southern Methodist Universityssä Dallasissa. Terhi on koulutukseltaan erityisopettaja, ja hänen tutkimuksensa keskittyy matemaattisten taitojen oppimiseen ja kehitykseen. Hänen tutkimuksensa keskittyy erityisesti sanallisten matemaattisten tehtävien osaamiseen, murtolukutaitoihin ja varhaisten matemaattisten taitojen osaamiseen ja näihin liittyviin yksilöllisiin ja kontekstuaalisiin tekijöihin. Väitöskirjassaan, jota hän puolusti syyskuussa 2025, hän tutki sanallisten tehtävien osaamista alakouluikäisillä oppilailla meta-analyyttisen lähestymistavan avulla. Menetelmällisesti Terhi käyttää tutkimuksessaan interventioasetelmia, mittareiden validointia, sekä systemaattisia kirjallisuuskatsauksia ja meta-analyysejä.
Tutkimusteemat
Projektit
Väitöskirja: Ystävällisyyden ja myötätunnon opetus varhaiskasvatuksessa, ohjaajina Lotta Uusitalo ja Arniika Kuusisto, 2023–2026
Suomen Akatemian akatemiahanke: Lapsi ajassa - eksistentiaalinen resilienssi varhaislapsuudessa, yhdessä Arniika Kuusiston, Saila Poulterin, Jonna Kankaan, Liam Gearonin ja Lassi Lavannin kanssa, 2023–2027
Tutkimusteemat
Stalchenkon päätavoitteenansa on laadukkaan varhaiskasvatuksen edistäminen. Tutkimusavustajana hän on mukana päiväkoti-ikäisten lasten kehityksen eri osa-alueisiin vaikuttavien tekijöiden tunnistamisessa, kuten matemaattisen osaamisen kehityksessä. Hankittu tieto auttaa tehokkaiden oppimismenetelmien kehittämisessä, jotka tukevat lapsia monipuolisten taitojen oppimisessa, sekä edistävät lasten hyvinvointia ja terveellistä kehitystä oppimisympäristössään. Nykyisessä tutkimuksessaan Stalchenko käyttää kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä poikkileikkausaineiston analysointiin.
Projektit
Hänen nykyiset tutkimuskiinnostuksensa liittyvät yksilöllisiin eroihin pienten lasten matemaattisessa osaamisessa, varhaisten matemaattisten taitojen kehitykseen sekä näiden taitojen pysyvyyteen ja muutoksiin ajan kuluessa.
Lisäksi Föhr on kiinnostunut matemaattisen kielen roolista matemaattisen ajattelun kehityksessä sekä siitä, miten toisen kielen oppijoita voidaan tukea tehokkaasti.