"Koulu nuorten maailmojen yhdistäjänä" – BRIDGE -tutkimushankkeessa toteutetaan vaiheittain etenevä Muutoslaboratorio-interventio kahdessa Helsingissä sijaitsevassa peruskoulussa. Piia Ruudun ja Markku Jahnukaisen hankkeessa käännetään katse yksilöstä yhteisöihin. Tutkijat ja taiteilijat analysoivat ja mallintavat yhdessä nuorten, koulujen henkilöstön edustajien, huoltajien ja nuorten kasvuyhteisöjen avainhenkilöiden kanssa nuorten koulun, kodin, vapaa-ajan ja digitaalisten maailmojen systeemejä tavalla, joka tukee maailmojen potentiaalin ja paineiden tunnistamista. Tämä tapahtuu yhdistämällä tutkimuksissa kehitettyjä malleja ja taiteellista työskentelyä. Hanke toteutetaan Helsingin yliopiston ja Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä.
Aivoihin ja oppimiseen liittyvät myytit eli neuromyytit, kuten "käytämme vain 10 % aivoistamme" ja "kaikki lukihäiriöiset lapset näkevät kirjaimet taaksepäin", ovat yleisiä myös kasvattajilla. Vaikka uskomusten paikkansapitävyys on toistuvasti kumottu tai ne ovat vailla tutkimusnäyttöä, myytit jatkavat eloaan tieteeseen perustuvina totuuksina kaikkialla maailmassa. Nyt Helsingin erityispedagogiikan tutkimusyhteisön yhteisellä tutkimuksella (PI Lotta Uusitalo) pyrimme ymmärtämään, millaisia neuromyyttejä opettajaksi opiskelevilla, opettajankouluttajilla, opettajilla sekä muilla opetuksen ja koulutuksen alalla työskentelevillä henkilöillä on. Teemme yhteistyötä apulaisprofessori Jo Van Herwegenin (UCL, UK) kanssa ja keräämme parhaillaan ensimmäisen aineiston hänen mittaristaan suomennetulla versiolla.
Active Numeracy (Matemaattiset oppimisvaikeudet) on professori Pirjo Aunion johtama tutkimusryhmä, joka tutkii laajasti matematiikan oppimiseen ja matemaattisiin oppimisvaikeuksiin liittyviä tekijöitä. Tutkimusryhmän tavoitteena on luoda uutta monitieteellistä tutkimustietoa, joka luo perustaa lasten oppimista tukeville toimille. Monitieteellinen tutkimusryhmä koostuu asiantuntijoista kasvatus- ja liikuntatieteiden sekä psykologian ja tekniikan aloilta.
Tuettu-tutkimus on professori Markku Jahnukaisen johtama Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston muodostaman konsortion tutkimushanke, jossa selvitetään inkluusion toimivuutta opetuksen toteutuspaikan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoite on tuottaa tietoa inkluusion toimivuudesta kaikkien oppilaiden näkökulmasta sekä tuen toteutumisesta osana yleisopetusta tai erilaisissa erityisluokissa.