Suuret alukset ja ilmatyynyalus varataan R/V Augustan päällystön kautta (alusvastaava Göran Lundberg tai tutkimusteknikko Jostein Solbakken).
Pienempien moottoriveneiden varauksia varten tarvitset aseman veneluvan. Veneluvan myöntäminen edellyttää aseman teknisen henkilökunnan kanssa hyväksytysti suoritettua veneperehdytystä. Jos tarvitset veneluvan, ota yhteyttä tekniseen henkilökuntaan hyvissä ajoin ja varaa aika veneperehdytykseen. Veneluvanhaltija voi varata moottoriveneitä itsenäisesti aseman varauskalenterista rekisteröitymisen jälkeen.
Kaikkien moottoriveneiden käyttö on maksullista. Hinnasto löytyy alla olevasta linkistä ja aseman toimiston kautta.
Soutuveneet ovat asemalla työtä tekevien ja aseman kurssilaisten käytössä veloituksetta. Soutuveneet tulee varata etukäteen. Veneluvanhaltijat voivat varata soutuveneitä itsenäisesti, muussa tapauksessa ole yhteydessä aseman toimistoon.
R/V Augusta on vuonna 2019 Kewatec AluBoat (Kokkola) valmistama 18.5 -metrinen katamaraani, jonka matkanopeus on 18 solmua. Aluksen varusteluun kuuluu märkälaboratorio, vetokaappi, lämpötilasäädelty huone inkubaatiokokeille, jääkaappi, sekä pakastin näytteiden säilytystä varten. Aluksessa on myös kuivatilaa työskentelyyn. Kuivatilasta löytyy suuri näyttö, Wi-Fi yhteys, sekä mittalaitteistoa ympäristön tilan seurantaan. Aluksella voidaan käyttää perusnäytteenottimia, kuten vesinäytteenottimia, planktonhaaveja, erilaisia sedimenttinoutimia ja pohjatrooleja. Aluksen vakionäytteenottovälineistöön kuuluvat käsin käytettävä CastAway CTD, sekä happimittari (YSI ProODO). Augustan kapasiteetti riittää erilaisiin ankkurointeihin ja tutkimuslaitteistojen asennukseen, sekä käyttöön aina 1000 kg saakka. Peräkannella sijaitsevan Fassi -nosturin kapasiteetti on 1000 kg (60 metrin kaapelilla) ja 500 kg (200 metrin kaapelilla). Keulassa sijaitsevan Fassi -nosturin kapasiteetti on 300 kg (150 metrin kaapelilla). Kannelta löytyy lisäksi pieni puomi käsikäyttöisiä noutimia varten, kapstaani sekä köysilukko, joiden avulla poijujen asennukset, sekä ankkurin käsittely sujuvat helposti. Kannelle on myös asennettavissa mittatilaustyönä tehty seulontapöytä matkan aikana tehtävään näytteiden käsittelyyn ja siivilöintiin. Augustan miehistö koostuu kapteenista ja konepäälliköstä. Augusta voi kerrallaan ottaa kyytiin 30 ihmistä poislukien miehistön.
J.A Palmén (JAP) on 10.3 metriä pitkä Kulkuri 34 -tyyppinen alus, jonka matkanopeus on 17.5 solmua. Suuri kansitila tekee työskentelyn mukavaksi. Lisäksi JAPissa on lämmin hytti ja WC. JAP kuljettaa maksimissaan 12 henkilöä.
Crangon on Faster 750 -tyyppinen alus, jonka pituus on 8.2 metriä. Aluksessa on kaksi 150 hevosvoiman Yamaha -konetta ja suuri kansitila, sekä nosturi työskentelyä varten. Nosturi mahdollistaa pienempien laitteiden asennukset ja ankkuroinnit. Aluksen keulassa oleva keulaportti avautuu merenpinnan tasolle saakka, mikä tekee Crangonista erityisesti sopivan sukeltajille. Crangon kuljettaa kerrallaan 8 henkilöä tai 1370 kg.
Esox on 6.85 metriä pitkä jäykkärunkoinen RBB-vene (rigid buoyancy boat). Vene on suunniteltu erityisesti arktisiin olosuhteisiin ja se soveltuu loistavasti sukeltajien käyttöön. Aluksessa on kaksi Yamahan 115 hevosvoiman konetta ja se kuljettaa 10 henkilöä tai 1250 kg. RBB-veneet ovat käytännössä uppoamattomia rakenteensa ansiosta. Esox on pääasiassa Tutkimussukellusakatemian käytössä.
R/V Saga on ilmatyynyalus, joka liikkuu jäällä ja avovedessä. Saga on käytössä talvikaudella. Aluksen lämmin hytti, suuret molemmin puolin hyttiä avautuvat ovet ja kansi, joka mahdollistaa aluksen kiertämisen ulkokautta, tekevät siitä toimivan aluksen myös avovedessä ja kelirikon aikaan. Sagan varusteluun kuuluu keulassa sijaitseva vinssi, puomi näytteenottoa varten, sekä tikkaat sukeltajille. Saga kujettaa 7 matkustajaa tai 700 kg alueella 3. Aluksen matkanopeus riippuu pitkälti tuuli- ja jääolosuhteista. Ota yhteyttä Tvärminnen tekniseen henkilökuntaan keskustellaksesi lisää aluksen kapasiteetista, jos suunnittelet matkaa Sagalla.
Nämä pienemmät Linder -veneet (veneet 2, 3 ja 4) sopivat erityisesti kurssikäyttöön ja tutkimusryhmille, jotka työskentelevät aseman lähellä.
Linder 2 veneessä on 15 hevosvoiman nelitahtikone ja Lindereissä 3 ja 4 on 9.9 hevosvoiman kaksitahtikoneet. Lindereihin 2–4 mahtuu 4 matkustajaa tai kaksi sukeltajaa. Sukellus suoraan veneestä ei ole mahdollista, vaan sukellukset Lindereistä tehdään aina rantasukelluksina.
Linder 445 Max on aseman suurin Linder-tyyppinen vene. Linder 5 veneeseen mahtuu 4 henkilöä alueilla 1 ja 2, tai kaksi sukeltajaa ja yksi matkustaja. Tämä Linder soveltuu erityisesti pienille ryhmille, jotka tekevät tutkimusta saarissa. Veneessä ei ole sukellustikkaita, joten sitä ei suositella käytettäväksi muutoin kuin rannasta tapahtuviin sukelluksiin.
Saavi ja Palju ovat kovamuovisia ja tasapohjaisia veneitä, joissa on hyvin tilaa työskentelyyn. Vedenpinnan tasolle avautuva keulaportti tekee veneistä erityisesti sopivia sukeltajille. Saaviin ja Paljuun mahtuu 7 henkilöä alueella 1 ja 5 henkilöä alueella 2 liikuttaessa. Saavin moottori on hieman isompi (80 hv) kuin Paljun (60 hv).
Lota on hieman hitaampi dieselillä kulkeva keskimoottorivene, johon mahtuu jopa 10 matkustajaa (tai 6 sukeltajaa). Verkkaisen matkanopeutensa vuoksi Lota soveltuu parhaiten kursseille ja aseman lähialueilla tehtävään tutkimukseen, sekä sukeltamiseen. Lotassa on hyvin tilaa työvälineille ja matkustajille, sekä tikkaat sukeltajille.
Asemalla on kaksi Terhi -tyyppistä soutuvenettä ja kaksi MiniBusteria soutuveneinä.
Soutuveneet ovat veloituksetta käytössä asemalla työskenteleville, asemalla asuville ja kurssilaisille.
Soutuveneisiin tulee tehdä etukäteen varaus. Aseman veneluvan haltijat voivat tehdä varaukset itse varauskalenterissa. Muut varaavat soutuveneiden käytön aseman toimiston kautta.
Kajakki (Prodigy 2) on vuokrattavissa asemalla. Hintatiedustelut ja varaukset aseman toimiston kautta.
Seuraavia sääntöjä on noudatettava aina aseman veneitä käytettäessä.