Tieteen tekijät jään alla

Tutkimussukellus napa-alueilla on haastava tehtävä tutkijoille, jotka yrittävät ymmärtää ilmastonmuutoksen vaikutuksia maailmassamme. Suomessa nyt alkavan uuden koulutuskokonaisuuden tarkoituksena on perehdyttää tutkijoita polaarialueiden sukellusoperaatioiden haasteisiin ja niiden edellyttämiin taitoihin.

– Tutkimussukellus yhdistää monia merentutkimuksen aloja, ja sukellukseen perustuville lähestymistavoille on kasvava kysyntä, kun pyrimme ymmärtämään rannikkoekosysteemien monimuotoisuudessa tapahtuvia nopeita muutoksia, sanoo professori Alf Norkko Tvärminnen eläintieteellisellä asemalla Suomessa.

Koska ainutlaatuisten napa-alueiden meren biologinen monimuotoisuus on suuri, sukelluksiin perustuvat tutkimusretket ovat elintärkeitä, jotta voimme ymmärtää ilmastonmuutoksen ja muiden ihmisen aiheuttamien vaikutusten aiheuttamia muutoksia näillä alueilla.

Uutta koulutusohjelmaa johtaa sukellusakatemia Finnish Scientific Diving Academy (Helsingin yliopisto). Ainutlaatuinen kurssi kokoaa yhteen polaariretkien asiantuntijoita ja kouluttaa osallistujia selviytymiseen ääriolosuhteissa, lumen ja jään päällä liikkumisen logistiikkaan, moottorikelkan käyttöön, jääsukellustoiminnan suunnitteluun ja riskien vähentämiseen sekä korostaa kykyä hallita jään alla sukeltamisen tieteellistä puolta.

Harjoitus tulevia napa-alueen sukelluksia varten

Koulutusohjelmassa käytetään Suomen Lapin helpommin saavutettavia alueita tutkijoiden ja tutkimussukeltajien kouluttamiseen tulevia pohjoisen ja eteläisen napa-alueen tutkimusretkiä varten.

Ensimmäinen koulutusjakso järjestetään 9.-17. maaliskuuta 2024, ja se sijoittuu Kilpisjärven biologiselle asemalle Pohjois-Suomessa, ja sukelluskoulutus tapahtuu suoraan aseman edustalla sijaitsevassa jääpeitteisessä järvessä. Kilpisjärven biologinen asema on osa Helsingin yliopiston ylläpitämää tutkimusasemaverkostoa.

Ohjelma koostuu polaaritoimintaa koskevista teoreettisista tietoelementeistä yhdistettynä käytännön harjoitteluun asiantuntevan kouluttajatiimin johdolla.

– Tavoitteena on kehittää nykyaikainen tutkimus-sukellusohjelma, joka tarjoaa ammattimaisessa merentutkimuksessa tarvittavaa osaamista merentutkimuksen ja sinisen talouden kasvaviin vaatimuksiin vastaamiseksi, Suomen tieteellisen sukellusakatemian koordinaattori Edd Stockdale toteaa.

Ohjaajat

Edd Stockdale, koordinaattori, Finnish Scientific Diving Academy, Suomi

Edd on kokenut retkikuntasukeltaja, joka on osallistunut moniin tutkimusprojekteihin ympäri maailmaa. Hän toimii myös sukellusakatemian Finnish Scientific Diving Academyn koordinaattorina ja kehittää koulutusohjelmia tieteellisen sukelluksen protokollien nykyaikaistamiseksi ja kehittyneiden vedenalaisten taitojen kehittämiseksi, jotka ovat välttämättömiä merentutkimuksen seuraavalle sukupolvelle.

Rod Budd, sukellusvastaava NIWA:n Etelämanner-sukelluskeskus, Uusi-Seelanti

Rod Budd on sukellusvastaava Uuden-Seelannin National Institute of Water and Atmospheric Researchissa (NIWA). Hän teki ensimmäinen matkansa Etelämantereelle vuonna 2001, ja vuonna 2004 hänet nimitettiin Etelämantereella sukellusten johtajaksi. Vuodesta 2012 Budd on vastannut kaikista Uuden-Seelannin tieteellisistä sukelluksista Etelämantereella.

Patrick "Pata" Degerman (www.pata.fi), arktisen retkikunnan johtaja, opas ja tutkimusmatkailija, Suomi

Pata Degerman on suomalainen tutkimusmatkailija, jolla on takanaan yli 70 tutkimusmatkaa ja -retkeä, muun muassa Etelämantereelle, Grönlantiin ja Huippuvuorille. Pata on ollut tärkeässä roolissa muokkaamassa retkikuntaryhmien ja erilaisten erikoisjoukkojen valmiuksia. Hänen asiantuntemuksensa ulottuu koulutukseen sekä kotimaassaan Suomessa että ulkomailla, jossa hän välittää korvaamatonta tietoa äärimmäisen kylmissä olosuhteissa toimimisesta.

Kaipaatko lisätietoa? Ole ystävällisesti yhteydessä!