Tietoa tutkimuksesta

Vauhtivauva-hankkeessa selvitetään, voiko taaperoiän harrastustoiminnalla tukea kielen kehitystä, ja miten lukihäiriöriski vaikuttaa kielen kehitykseen.

Aivotutkimuksen perusteella tiedetään, että kielellisten ja lukutaitojen perusta luodaan jo vauvaiässä, vuosia ennen kuin lapsi edes puhuu sujuvasti, ja siihen vaikuttavat sekä ympäristötekijät että perinnölliset syyt. Lukihäiriö on yleinen periytyvä häiriö, jonka vuoksi lukeminen on virhealtista ja hidastunutta. Lukihäiriöön liittyy kuitenkin aivotoiminnan ja kielellisen kehityksen poikkeamia jo vauvaiästä lähtien. Hyvä kielellisten ja lukutaitojen kehitys on tärkeää yksilön hyvinvoinnille ja koulussa ja työssä pärjäämiselle. Näiden taitojen varhainen tukeminen on erityisen arvokasta, sillä se voi ennaltaehkäistä kumuloituvia haasteita.

Vauhtivauva-tutkimuksessa selvitämme, voidaanko varhaisella kuntoutuksella tukea kielellistä kehitystä lukihäiriöriskissä olevilla lapsilla ja lapsilla, joilla ei ole lukihäiriöriskiä. Tutkimuksen interventiot pyrkivät tukemaan lasten kokonaisvaltaista kehitystä, varhaista vuorovaikutusta ja perheen hyvinvointia. Haluamme selvittää, miten alttius kielen kehityksen vaikeuksiin ja lukihäiriöön näkyy vauva- ja pikkulapsivaiheessa. Tarkastelemme, hyödyttääkö interventioryhmään osallistuminen lasten kielellistä kehitystä, ja mikä lisää tai vähentää näitä hyötyjä. Tutkimuksen tavoite on tuoda uutta tietoa lasten kielelliseen kehitykseen ja lukihäiriöön vaikuttavista suojaavista ja riskitekijöistä ja siten mahdollisuuksista lieventää lukemisen ja kielen kehityksen vaikeuksia tehokkaasti ja varhain.