Julkaisut

Helsingin kaupunkirottaprojekti julkaisee vertaisarvioitua tieteellistä tutkimusta kaikissa tutkimusalueissaan. Julkaisut löytyvät täältä temaattisesti järjestettyinä.
Rottien tautiekologia

Aivelo, T. & Lehtimäki, J. 2021: Luonnon monimuotoisuus edistää kansanterveyttä. [Biodiversity enhances public health.] Duodecim, 137(20):2135-41. Open Access

Rajaton rotta

Aivelo, T.,Koivisto, E., Esther, A., Koivisto, S. & Huitu, O. 2023. VKORC1-based resistance to anticoagulant rodenticides widespread in Finnish house mice but not in brown rats. International Journal of Pest Management. Open access.

Österdahl, V., Valtonen, V. & Nygren, N.V. 2023. Tahmeat rottakohtaamiset. TRACE ∴ Journal for Human-Animal Studies, 9:34-56. Open access.

Nygren, N. & Aivelo, T.. 2022 Rotta kuntalaisena - rottien esiintyminen ja hallinta (Rats as a municipal citizen - rat occurrence and control). Suomen eläinlääkärilehti, 128(6): 331-337. PDF

Koivisto, E., Esther, A., Aivelo, T., Koivisto, S. & Huitu, O. 2021. Prevalence of anticoagulant rodenticide resistance (Vkorc1 gene polymorphism) in two commensal rodent species in Finland. TUKES Report 1/2021. PDF

Aivelo, T. & Nygren, N. 2020 Rotat osoittavat kiertotalouden porsaanreiät (Rats indicate the holes in circular economy). Niin & Näin, 4/20, 39-46.

Kansalaistiede ja tiedekasvatus

Kervinen, A. & Aivelo, T. 2023. Secondary school students' responses to epistemic uncertainty during an ecological citizen science inquiry. Science Education, 107, 1352–1379. Open Access Preprint

Aivelo, T. 2022. How do age, available support, gender and attitudes affect the quality of data collected by young citizen scientists in an ecological research project? Preprint 

Aivelo, T. 2022. School students’ attitudes towards unloved biodiversity: insights from a citizen science project about urban rats. Environmental Education Research. Open Access Preprint

Rautio, P., Tammi, T. Aivelo, T., Hohti, R., Kervinen, A., Saari, M.  2022. ”For whom? By whom?” Critical perspectives of participation in ecological citizen science. Cultural Studies of Science Education, 17:765-793. Open Access

Aivelo, T. & Huovelin, S. 2020: Combining formal education and citizen science: A case study on students’ perceptions of learning and interest in an urban rat project. Environmental Education Research, 26:324-340. Open Access