Helsingin yliopiston filosofisen tiedekunnan promootiolla on ollut perinteisesti tunnuksena oma logo, joka on painettu kaikkiin promootiojulkaisuihin alkaen käsiohjelmista promootion tapahtumat yhteen kokoavaan kirjaan. 1800-luvun ja 1900-luvun alun osalta niitä voi kuitenkin pitää ensisijaisesti dekoratiivisina vinjetteinä eivätkä ne ole nykymerkityksessä varsinaisia logoja, vaikka ovatkin niille läheistä sukua. Täsmällistä rajanvetoa on kuitenkin vaikea tehdä.
Yleensä kaikilla tärkeillä organisaatioilla ja liikeyrityksillä on käytössään graafinen visuaalinen tunnus, logo. Se voi olla graafinen kuvio, jonka yhteyteen on liitetty nimi kuten automerkki Mercedes Benzin lähti. Se on niin yleisesti tunnettu, ettei se suinkaan aina tarvitse tuekseen edes kirjoitettua nimeä. Toinen tapa on tehdä yrityksen nimestä kalligrafisesti yksilöllinen teksti, josta muodostuu tunnistettava logo. Paras esimerkki tästä on varmaankin ympäri maailman tunnettu Coca-Cola kaunokirjoitettuna.
Lisäksi kaikilla tärkeillä tapahtumilla, kuten suurilla urheilukisoilla ja merkittävillä tieteellisillä konferensseilla, on ollut perinteisesti jo vuosikymmeniä oma logo, joka on korostanut tapahtuman erityisyyttä, yksilöllisyyttä ja ainutkertaisuutta, vaikka kyseessä on useimmiten pitkään jatkumoon kuuluva säännöllisin väliajoin toistuva tapahtuma, joilla voi olla oma tapahtumakerrasta toiseen muuttumattomana pysyvä yleinen logo kuten olympiarenkaat.
Promootioiden logossa on yleensä aiheena jokin akateemiseen maailmaan liittyvä symboli, joka sivuaa tiedeihanteita ja ne liittyvät mytologiaan, oppineisuuteen ja viisauteen. Yleisimpiä ovat laakeriseppele (tai laakerinlehti) ja lyyra. Muita aiheita ovat olleet muun muassa viisauden jumalatar Minervaan liittyvä pöllö, joonialainen pylväs, joka viittaa antiikin Kreikkaan sivistyksen kehtona kuten myös Helsingin yliopiston päärakennuksessa. Vuoden 1990 logossa on vuosiluvun lisäksi myös luku 350, joka merkitsee yliopiston tuolloista juhlavuotta. Vuoden 1997 logo on varsin kekseliäs: nopeasti vilkaistuna siinä on lyyra. Tarkemmin katsottuna se rakentuu kahdesta vastakkain asetetusta tohtorinmiekasta ja maisterinseppeleisiin viittaavista laakerinlehdistä.
Vuoden 2007 promootion riemutohtori, professori Lars Huldén vertaa kirjoittamassaan juhlarunossaan yliopistoa puuhun, joka herää aina muutamien vuosien välein kukkimaan promootion muodossa. Kukkiva puu on joka kerran hieman erilainen. Myös promootion logo on aina hieman erilainen ja se heijastaa joka kerran oman aikakautensa visuaalista tyyliä. Promootio on muuttuva jatkumo, jossa menneisyys yhdistyy nykyisyyteen monella tavoin myös visuaalisessa mielessä.
FT Jukka Relas
Kiitän lämpimästi hyvästä yhteistyöstä FT, TM Eva Ahl-Warista