”Ota rohkeasti irti kaikki, mitä on tarjolla”

Kotitalousopettajan opintosuunnan alumniesittelyiden sarjassa on vuorossa Eila Kauppinen, joka työskentelee tutkimusjohtajana Nuorisotutkimusseurassa.

Minä vuonna valmistuit opintosuunnastamme?

Valmistuin kasvatustieteen maisteriksi ja kotitalouden aineenopettajaksi vuonna 2008 sekä filosofian tohtoriksi (pääaineena kasvatustieteet) vuonna 2018.

Mikä sai sinut kiinnostumaan kotitalousopettajaopinnoista ja kotitaloustieteestä?

Minulla oli taustalla kauppatieteiden maisterin tutkinto ja yli kymmenen vuoden työkokemus lasten ja nuorten asioiden parissa eri järjestöissä, kuten Mielenterveysseurassa, Mannerheimin Lastensuojeluliitossa ja Punaisessa Ristissä. Päätin kuitenkin palata lapsuuden urahaaveen pariin ja hakea opiskelemaan kotitalousopettajaksi. Omat kokemukset kotitaloustunneilta ja kiinnostus ruokaan olivat motivaattoreina.

Mikä opinnoissa oli mielestäsi antoisinta ja mikä on jäänyt erityisesti mieleen?

Opinnot antoivat minulle todella paljon sisällöllisesti, ammatillisesti ja sosiaalisesti. Parasta oli se, että meidän vuosikurssimme oli tosi vahva yhteisö, ja se, miten me yhdessä opiskelimme ja opimme asioita. Lisäksi oli mahtavaa huomata, miten laaja-alaista kotitaloustieteen opiskelu oli, vaikka ruoka ja yhdessä syöminen aiheina kiinnostivatkin eniten. Kotitaloustieteessä opiskeltiin monipuolisesti muun muassa kotiin, perheeseen ja kuluttajuuteen liittyviä teemoja. Erityisesti arvostin sitä, että kotitaloustieteen opinnot ja pedagogiikka kulkivat koko opintojen ajan rinnakkain toisiaan tukien. On paljon paremmat mahdollisuudet onnistua opettajan työssä, kun voi pohtia kotitaloustieteen opintojen rinnalla, kuinka opettaisin kyseisen asian tai mitä kotitaloustieteen sisällöt merkitsevät minulle pedagogisesti.  

Oli mahtavaa huomata, miten laaja-alaista kotitaloustieteen opiskelu oli.

Millainen valmistumisen jälkeinen urapolkusi on ollut?

Palasin työskentelemään Punaiseen Ristiin ja sieltä Lasten ja nuorten säätiöön. Vuonna 2015 vaihdoin taas suuntaa ja aloitin väitöskirjan tekemisen apurahatutkijana. Tohtorin tutkinnon jälkeen pääsin Nuorisotutkimusseuraan tutkijaksi, ja tällä hetkellä työskentelen seuran tutkimusjohtajana. Olen pystynyt hyödyntämään sekä kasvatustieteen että kauppatieteiden tutkintoja työurallani ja olen ehdottomasti onnistunut paremmin johtajan työssä näiden tutkintojen ansiosta. Kotitalousopettajan koulutus on niin monipuolinen, että se on antanut valtavasti tukea omalla urapolullani, vaikka en olekaan työskennellyt opettajana. Erityisesti ruokakasvatus ja kestävyysteemat ovat kulkeneet mukana työurallani, ja geneeriset taidot, kuten ryhmädynamiikkaan ja pedagogiikkaan liittyvä osaaminen, ovat olleet suureksi hyödyksi. 

Millaiset kasvatukseen ja koulutukseen liittyvät kysymykset näyttäytyvät tällä hetkellä työssäsi ajankohtaisena? 

Minun työssäni nämä asiat tulevat nuorisotutkimuksen kautta. Sen ytimessä ovat myös kasvatuksen ja koulutuksen kysymykset. Olemme olleet esimerkiksi kehittämässä nuorisotyön perussuunnitelmaa. Lisäksi otamme kantaa ja tutkimme koulutuksen nivelvaiheisiin liittyviä kysymyksiä. Nuorten hyvinvointiin, pahoinvointiin ja mielenterveyteen liittyvät teemat ovat ajankohtaisia, kuten myös planetaarinen nuorisotutkimus, joka kytkeytyy kotitaloustieteeseen muun muassa kestävyyden ja ruokakasvatuksen kautta.

Millaisia työuraan liittyviä tavoitteita tai haaveita sinulla on tällä hetkellä?

Olen tyytyväinen työssä, jota teen, mutta toivon, että pystyisin jossain vaiheessa vapauttamaan enemmän aikaa tutkimukselle. Haluaisin tutkia ruokakasvatukseen, yhdessä syömiseen, ruoan sosiaalisiin ja kulttuurisiin merkityksiin sekä kestävyyteen liittyviä kysymyksiä. 

Minkä neuvon tai vinkin antaisit opintosuunnan nykyisille opiskelijoille?

Ota rohkeasti irti kaikki, mitä on tarjolla, ja katso kotitalousopetusta erilaisista näkökulmista. Uskalla myös heittäytyä, ei vain suorittaa. Opintojen aikana syntyy tärkeitä verkostoja, jotka osoittautuvat usein arvokkaiksi työelämässä – ja muutenkin elämässä. Anna aikaa myös yhteisöllisyydelle ja yhdessä tekemiselle, sitä kautta verkostot syntyvät. 

Kenelle suosittelisit opintosuuntaa ja sen tarjoamia opintoja?

Kaikille, joilla on kiinnostusta tutustua kotitaloustieteen laaja-alaiseen näkökulmaan. Jos haluaa opettajaksi, täytyy olla halu opettaa, ohjata ja kannustaa nuoria ja muunkin ikäisiä opiskelijoita oppimisessa. Vaikka et suuntaisi opettajan uralle, opinnot antavat silti monipuolisen ammattitaidon. Koulutus sopii kaikenikäisille ja eri elämäntilanteissa oleville: suoraan lukiosta valmistuneille mutta myös jo työuraa tehneille. Kun itse opiskelin, minulla oli jo takana pitkä työura. Oli mahtavaa huomata, miten erilaista oppiminen oli ja kuinka opiskeltavat asiat pystyi liittämään eri tavalla käytäntöön. Rohkeasti vain hakemaan!