”Kotitalous pelastaa maailman”

Kotitaloustieteen ja kotitalousopettajan opintosuunnan alumniesittelyssä vuonna 2011 valmistunut kotitalousopettaja ja yrittäjä Sallaroosa Häme.

Mikä sai sinut kiinnostumaan kotitalousopettajaopinnoista ja kotitaloustieteestä?

Minulle oli sanottu, että olisin hyvä opettaja. Päädyinkin työskentelemään koulunkäyntiavustajana ja myöhemmin luokanopettajan sijaisena. Halusin kuitenkin aineenopettajaksi, ja tutustuttuani eri vaihtoehtoihin kiinnostuin kotitalousopettajan ammatista. Koin, että kotitalousopettajana voisin vaikuttaa siihen, miten ihmiset toimivat arjessa. Olin hyvin ympäristötietoinen ja halusin tehdä työtä, joka hyödyttää yhteiskuntaa ja edistää hyvinvointia. Minulla oli idealistinen mutta vahva ajatus siitä, että haluan omalta osaltani tehdä maailmasta paremman paikan. Urani alkuvaiheessa lanseerasin ajatuksen, että kotitalous pelastaa maailman – ja olen edelleen sitä mieltä.

Mitä muuta opiskelit yliopistolla?

Tutkintoni koostui monipuolisista opinnoista. Opiskelin valtiotieteellisessä tiedekunnassa kehitysmaatieteitä ja Viikissä muutamia kursseja ekologiaa. Olin myös vaihto-opiskelijana Belgiassa, missä opiskelin kursseja sekalaisesti eri tieteenaloilta. Myöhemmin, vasta valmistumiseni jälkeen opiskelin terveystiedon perus- ja aineopinnot, ja nyt minulla on myös terveystiedon opettajan pätevyys.

Mikä opinnoissa oli mielestäsi parasta tai kiinnostavinta?

Meillä oli opiskelussa paljon konkretiaa ja käytännön ruoanvalmistusta, ja pidin siitä paljon. Tykkäsin myös opetusharjoitteluista. Kehitysmaatutkimuksen opinnot olivat kiinnostavia, ja ne auttoivat avartamaan maailmankuvaa. En ollut nuorempana ajatellut, että päätyisin yliopistoon. Yliopistossa opiskelu oli minulle itsessään voimaannuttava kokemus, sillä koin, että olin ikään kuin voittanut itseni, kun huomasin, että pärjään ja osaan. Meillä oli tiivis ja lämmin opiskelijayhteisö, ja minulle oli tärkeää olla aktiivinen osa sitä.

Entä mikä opinnoissa on ollut erityisesti hyödyksi työelämässä?

Käytännön opinnot, oppituntien suunnittelu ja opetusharjoitteluihin liittyvät tehtävät jäsensivät omaa ajatteluani paljon, ja opitut asiat näkyvät edelleen työssäni. Koen myös, että kuluttajaopinnot olivat erityisen hyödyllisiä, sillä ne tarjosivat ymmärrystä kotitalouden ja yhteiskunnan välisestä suhteesta ja yleisesti siitä, miten yhteiskunta toimii. Erittäin hyödyllistä on ollut myös opintojen aikainen verkostoituminen. Yhteisöön kuuluminen vahvisti ammatti-identiteettiäni ja on myöhemmin poikinut ammatillista hyvinvointia ja jopa työmahdollisuuksia.

Urani alkuvaiheessa lanseerasin ajatuksen, että kotitalous pelastaa maailman – ja olen edelleen sitä mieltä.

Millainen urapolkusi on ollut valmistumisen jälkeen?

Jäin valmistuessani vanhempainvapaalle, mutta ryhdyin heti toimimaan aktiivisesti Kotitalousopettajien liitossa. Palattuani vanhempainvapaalta työskentelin pari vuotta kotitalousopettajana, minkä jälkeen tuttu vinkkasi minulle hanketyöstä Ruokatieto-yhdistyksessä. Olin sitten kolme vuotta Ruokatiedolla hanketyöntekijänä. Seuraavaksi hakeuduin kotitalousopettajaksi nykyiseen kouluuni, josta sain vakituisen viran. Vuosina 2022–2024 olin opintovapaalla. Opiskelin tuolloin yrittäjän ammattitutkinnon ja perustin oman yrityksen. Tällä hetkellä toimin yrittäjänä opettajan työn ohella. Yritykseni tarjoaa nuorille eväitä arjenhallintaan sekä omannäköiseen, mielekkääseen ja toimivaan elämään. Järjestän myös hygieniapassitestausta. Lisäksi olen tehnyt yrityksen kautta asiantuntijalausuntoja ja catering-keikkoja.

Millainen työnkuvasi on tällä hetkellä?

Tällä hetkellä minulla on peruskoulussa täydet opetustunnit, joten töitä riittää. Olen kuitenkin ollut opettajana jo pitkään ja vielä samassa talossa, joten työhön on tullut paljon rutiinia. Pystyn nykyisin käyttämään enemmän energiaa oppilaiden kohtaamiseen ja kiinnostaviin keskusteluihin kuin uran alkuvaiheessa, jolloin aikaa kului paljon opetuksen suunnitteluun. Minulla on myös todella hyvä kollega, jonka kanssa teemme paljon yhteistyötä. Opetan kotitalouden lisäksi myös terveystietoa, mikä tuo kivaa vaihtelua arkeen. Yrittäjänä toimin sivutoimisesti, ja keikkoja on vaihtelevasti. Tälle keväälle olen sopinut useita hygieniapassitestauksia.

Millaisia työuraan liittyviä tavoitteita sinulla on tällä hetkellä?

Yrittäjyyden saralla haluaisin suunnata yhteiskunnallista keskustelua enemmän siihen, että nuoret voivat tarvita apua ja että avun tarvitseminen ja vastaanottaminen on ihan normaalia. Opettajana haaveenani on perustaa kouluumme yhdenvertaisuustyöryhmä eli yhteisö, joka pohtisi sitä, miten meidän koulussamme suhtaudutaan moninaisuuteen ja tasa-arvoon ja miten niitä asioita edistetään.

Minkä neuvon tai vinkin antaisit opintosuunnan nykyisille opiskelijoille?

Ole jo opintojen aikana aktiivinen ja verkostoidu. Tunnista paikkasi tässä maailmassa ja pohdi, millä tavalla voit tehdä siitä paremman paikan.

Kenelle suosittelet kotitalousopettajan tai -tieteen opintoja, ja mitä terveisiä haluat lähettää opintoja harkitseville?

Suosittelen näitä opintoja kaikille, sillä jokainen hyötyy yhteiskunnan ja kotitalouden välisen suhteen ymmärtämisestä. Jos opettajan ammatti kiinnostaa, tämä on käytännönläheinen ”hands on” -aine, jossa pääsee tekemään paljon yhdessä oppilaiden kanssa. Koulutuksesta on hyötyä myös silloin, jos haluaa työskennellä yhteiskunnallisten asioiden parissa koulumaailman ulkopuolella. Opintoja harkitseville haluan sanoa, että ole rohkeasti omanlaisesi ja mene kohti sitä, mikä kiinnostaa.