Kertoisitko aluksi, miten löysit opiskelemaan käsityötiedettä ja mitä opintoihisi sisällytit?
Opiskelin käsityötiedettä 2000-luvun alussa, pian lukion jälkeen. Olin alun perin ajatellut luokanopettajaksi opiskelemista, mutta lukion jälkeen välivuotta viettäessäni innostuin käsityönopettajuudesta. Olen aina tykännyt tehdä käsillä eikä minulla toisaalta ollut yhtä tiettyä kiinnostuksen kohdetta, joten koulutuksen monipuolisuus houkutteli. Käsityötieteen opinnoissa pääsikin laajasti ja konkreettisesti kokeilemaan monenlaista. Pääaineen rinnalla opiskelin toisen opetettavan aineen sijaan useita pienempiä kokonaisuuksia, kuten teknisen työn ja yleisen teologian lyhyet sivuaineet sekä viestintää ja vähän ympäristökasvatustakin.
Oliko sinulle selvää jo opintojen aikana mitä haluat tehdä ja tavoitella valmistumisen jälkeen?
Halusin opettajaksi, mutta opintojeni loppuvaiheessa inspiroiduin graafikkoystävän työstä aikakausilehdessä ja hain sijaiseksi lehden toimitukseen. Sijaisuuksia seurasi lisää, ja niiden lomassa tein jonkin aikaa myös luokanopettajan ja käsityönopettajan töitä. Työ toimituksessa kuitenkin hiljalleen vakiintui ja olen sillä tiellä edelleen. Opettajuuskin on silti aina vähän mielessä, ja muutama vuosi sitten suoritin luokanopettajan monialaiset opinnot. Silloin pääsin Siltavuorenpenkereellekin muistelemaan opiskeluaikoja.
En ylipäätään ole edennyt kovin tavoitteellisesti, ajattelen että niin paljon tavoitteiden toteutumisessa on lopulta tuurista ja ajoituksesta kiinni. Millaisia paikkoja esimerkiksi sattuu olemaan auki juuri silloin, kun työn hakeminen on itselle ajankohtaista. Tavoitteellisen verkostoitumisen sijaankin kannustaisin enemmän olemaan auki erilaisille kohtaamisille, pitämään silmät auki, juttelemaan.
Pystytkö tunnistamaan joitain erityisesti käsityötieteen opintojen tuomia etuja tai taitoja työelämässä?
Teen työssäni tuottajana jonkin verran käsityöohjevideoita someen, ja työvaiheiden pilkkomisessa ja selkiyttämisessä opettajankoulutuksesta on pedagogisesta näkökulmasta varmasti ollut hyötyä. Käsityötieteen opinnoissa pääsi myös kurssitöiden muodossa harjoittelemaan projektinhallintataitoja ja määräajoissa pysymistä, joille tietysti työelämässä, ja elämässä ylipäätään, on käyttöä.
Olisiko sinulla jotain vinkkejä käsityötieteen opintoja harkitsevalle tai ohjelmassa jo opiskeleville, liittyen opintojen suunnitteluun tai opintojen ja työelämän linkittämiseen?
Sivuaineiden valinnasta en ottaisi liikaa paineita, kaikista ja kaikesta oppii jotakin. Omista opinnoistani esimerkiksi teologian sivuaine saattaa kuulostaa vähän irralliselta tai yllättävältä, mutta siinä pääsi mielenkiintoisella tavalla tutustumaan käsityötiedettä teoreettisempaan akateemiseen maailmaan, oppi lukemaan paljon ja nopeasti. Yrittäjähenkisestä työstä haaveileville myös kaupallisen alan opinnoista voisi olla hyötyä. Lisäksi omassa työssäni on ollut etua esimerkiksi taitto- ja kuvankäsittelyohjelmien hallinnasta. Sijaisuuksia kannattaa tehdä opiskeluaikana, jos opettaminen kiinnostaa tai mietityttää. Sijaisena pääsee näkemään monenlaisia kouluja ja kuulostelemaan ilmapiirejä, ja ne ovat hyödyllisiä oppimiskokemuksia myös muille, kuin opettajiksi tähtääville.