Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteriohjelman tutkimuksen painopisteet
Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteriohjelmaan liittyviä keskeisiä tutkimusteemoja ovat:
- arjen aikasyklit (timecycles in everyday context)
- digitaalinen markkinointi (digital marketing)
- ekologinen taloustiede (ecological economics)
- ennakointi (foresight)
- ilmastoviisas arki (climate-wise everyday life)
- innovaatiot ja kulttuurinen muutos (innovations and cultural change)
- kestävyystiede (sustainability science)
- kestävä kulutus (sustainable consumption)
- kestävä yrittäjyys (sustainable entrepreneurship)
- kestävät organisaatiot ja johtaminen (sustainable organisations and management)
- kestävät toimitusketjut (sustainable supply chains)
- kohtuus (sufficiency)
- kriittinen teknologiatutkimus (critical technology studies)
- kuluttajalähtöiset (consumer-driven service business)
- kulutuksen sosio-ekonominen kestävyys (socio-economic sustainability of consumption)
- kulutusyhteiskunnan muutos (transformation of the consumer society)
- paikallistaloudet (local economies)
- poliittinen ekologia (political ecology)
- poliittinen talous (political economy)
- ruoankulutus (food consumption)
- ruokaomavaraisuus (food self-provisioning)
- toimijuus ja sosiaalinen muutos (agency and social change)
- ympäristölaskentatoimi (sustainability accounting)
- yhteiskuntatieteellinen ympäristötutkimus (environmental social science)
- yhteiskuntatieteellinen yrittäjyystutkimus (social scientific entrepreneurship research)
- yritys- ja kuluttajamarkkinointi (B2B and B2C marketing)
Tutkimushankkeita
Elintarviketalous ja kulutus
- Business strategies of agroecological symbiosis
- Modernisation of the Finnish Society
- Orchestrating sustainable user-driven bioeconomy
- Policy measures to develop agricultural structures
- Political economy and ecology, sustainability, self-provision of food
- Politics, practices and the transformative potential of sustainable diets
- The presentation of animals in Valio’s advertisements and annual reports during 1960-2010
- Theatre going as an integrative practiced ritual
- Value based result-oriented agri-food policies: legitimacy, efficiency and feasibility
Lisätietoja elintarviketalouden ja kulutuksen hankkeista.
Maisterintutkielmia
Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteritutkielmia
Poimintoja:
- Kuluttajien näkemyksiä elintarvikkeisiin liittyvästä vastuullisuusviestinnästä mainoksissa ja pakkauksissa
- Nuoret kuluttajat, kiertotalous ja ruokahävikki: käsityksiä ja käytäntöjä
- Kuluttaja-arvon elementit herkuttelu- ja nautiskeluelintarvikkeiden valikoimista
- Yritykset poliittisina toimijoina: Diskurssianalyysi kolmesta suuresta vähittäiskaupan toimijasta Suomessa
- Kohti kasvipohjaisempia ruokavalioita: suomalaisten kuluttajien kokemuksia ruokavalintoihin liittyvistä normeista
- Keinolihan mahdollisuudet markkinoilla: haastattelututkimus nuorten aikuisten asenteista ja reaktioista keinolihaa kohtaan.
- Lastenvaatteiden kuluttajayhteisö: apua, iloa ja kirpputoreja
- Lapsiperheiden kokema arvo peruspalveluissa: pankkipalvelut sekä älypuhelin ja puhelinliittymä
- ”Olisi hienoa, että verkkokauppa osaisi järjestää suosikkituotteeni listojen kärkeen” – Kuluttajien luottamus ruoan verkkokauppaan
- ”Tolkun kuluttajat” ja ”ilmastovouhottajat” – kuluttajien stereotyypit ja identiteettipoliittiset symbolit ilmastonmuutosta koskevassa verkkokeskustelussa.
- ”Sekajäte on silleen armahtava. Se ratkaisee vaikeat ongelmat heti.” – Pakkausten kierrätyskäytänteet pääkaupunkiseudun kerrostaloasujien kotitalouksissa
- Diskurssianalyysi hyönteisruokainnovaatiosta.
- Kuluttajan oman ruokaostosten hiilijalanjälkiarvion näkyväksi tuominen ja sen mahdollisuus vaikuttaa aiottuun ruuankulutukseen.
- ”Hirveen monimutkanen juttu itseasias” – Proteiinivälipaloja koskeva kulttuurinen puhe
Elintarviketalouden ja kulutuksen kaikki tutkielmat ja muut mmtdk:n tutkielmat löytyvät Heldasta.
Lisätietoa ohjelmasta