Tutkimus

Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteriohjelman tutkimuksen painopisteet

Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteriohjelman opettajien ja tutkijoiden tutkimusaiheet käsittelevät monipuolisesti yhteiskunnassa merkityksellisiä tutkimusongelmia seuraavilla painopistealueilla: 

  • Digitaalinen markkinointi 
  • Elintarvikemarkkinointi ja kuluttajakäyttäytyminen 
  • Kestävyysmurros elintarvikealalla
  • Kestävä kulutus   
  • Kulttuurinen kulutustutkimus 
  • Kuluttajalähtöinen liiketoiminnan kehittäminen 
  • Maa- ja elintarviketalouden liiketoiminta, johtaminen ja yrittäjyys 
  • Ruoankulutuksen käytännöt
  • Vastuullinen asiakaslähtöinen markkinointi   
  • Vastuullinen johtaminen
Tut­ki­mus­hank­kei­ta

Elintarviketalous ja kulutus

  • Business strategies of agroecological symbiosis
  • Modernisation of the Finnish Society
  • Orchestrating sustainable user-driven bioeconomy
  • Policy measures to develop agricultural structures
  • Political economy and ecology, sustainability, self-provision of food
  • Politics, practices and the transformative potential of sustainable diets
  • The presentation of animals in Valio’s advertisements and annual reports during 1960-2010
  • Theatre going as an integrative practiced ritual
  • Value based result-oriented agri-food policies: legitimacy, efficiency and feasibility

Lisätietoja elintarviketalouden ja kulutuksen hankkeista.

Mais­te­rin­tut­kiel­mia

Elin­tar­vi­ke­ta­louden ja kulutuksen maisteritutkielmia

Poimintoja:

  • Kuluttajien näkemyksiä elintarvikkeisiin liittyvästä vastuullisuusviestinnästä mainoksissa ja pakkauksissa
  • Nuoret kuluttajat, kiertotalous ja ruokahävikki: käsityksiä ja käytäntöjä
  • Kuluttaja-arvon elementit herkuttelu- ja nautiskeluelintarvikkeiden valikoimista 
  • Yritykset poliittisina toimijoina: Diskurssianalyysi kolmesta suuresta vähittäiskaupan toimijasta Suomessa
  • Kohti kasvipohjaisempia ruokavalioita: suomalaisten kuluttajien kokemuksia ruokavalintoihin liittyvistä normeista
  • Keinolihan mahdollisuudet markkinoilla: haastattelututkimus nuorten aikuisten asenteista ja reaktioista keinolihaa kohtaan.
  • Lastenvaatteiden kuluttajayhteisö: apua, iloa ja kirpputoreja
  • Lapsiperheiden kokema arvo peruspalveluissa: pankkipalvelut sekä älypuhelin ja puhelinliittymä
  • ”Olisi hienoa, että verkkokauppa osaisi järjestää suosikkituotteeni listojen kärkeen” – Kuluttajien luottamus ruoan verkkokauppaan 
  • ”Tolkun kuluttajat” ja ”ilmastovouhottajat” – kuluttajien stereotyypit ja identiteettipoliittiset symbolit ilmastonmuutosta koskevassa verkkokeskustelussa.
  • ”Sekajäte on silleen armahtava. Se ratkaisee vaikeat ongelmat heti.” – Pakkausten kierrätyskäytänteet pääkaupunkiseudun kerrostaloasujien kotitalouksissa
  • Diskurssianalyysi hyönteisruokainnovaatiosta.
  • Kuluttajan oman ruokaostosten hiilijalanjälkiarvion näkyväksi tuominen ja sen mahdollisuus vaikuttaa aiottuun ruuankulutukseen.
  •  ”Hirveen monimutkanen juttu itseasias” – Proteiinivälipaloja koskeva kulttuurinen puhe

Elintarviketalouden ja kulutuksen kaikki tutkielmat ja muut mmtdk:n tutkielmat löytyvät Heldasta.

Lisätietoa ohjelmasta