Tutkimus

Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteriohjelman tutkimuksen painopisteet

Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteriohjelmaan liittyviä keskeisiä tutkimusteemoja ovat:

  • arjen aikasyklit (timecycles in everyday context)
  • digitaalinen markkinointi (digital marketing)
  • ekologinen taloustiede (ecological economics)
  • ennakointi (foresight)
  • ilmastoviisas arki (climate-wise everyday life)
  • innovaatiot ja kulttuurinen muutos (innovations and cultural change)
  • kestävyystiede (sustainability science)
  • kestävä kulutus (sustainable consumption)
  • kestävä yrittäjyys (sustainable entrepreneurship)
  • kestävät organisaatiot ja johtaminen (sustainable organisations and management)
  • kestävät toimitusketjut (sustainable supply chains)
  • kohtuus (sufficiency)
  • kriittinen teknologiatutkimus (critical technology studies)
  • kuluttajalähtöiset (consumer-driven service business)
  • kulutuksen sosio-ekonominen kestävyys (socio-economic sustainability of consumption)
  • kulutusyhteiskunnan muutos (transformation of the consumer society)
  • paikallistaloudet (local economies)
  • poliittinen ekologia (political ecology)
  • poliittinen talous (political economy)
  • ruoankulutus (food consumption)
  • ruokaomavaraisuus (food self-provisioning)
  • toimijuus ja sosiaalinen muutos (agency and social change)
  • ympäristölaskentatoimi (sustainability accounting)
  • yhteiskuntatieteellinen ympäristötutkimus (environmental social science)
  • yhteiskuntatieteellinen yrittäjyystutkimus (social scientific entrepreneurship research)
  • yritys- ja kuluttajamarkkinointi (B2B and B2C marketing)
Tut­ki­mus­hank­kei­ta

Elintarviketalous ja kulutus

  • Business strategies of agroecological symbiosis
  • Modernisation of the Finnish Society
  • Orchestrating sustainable user-driven bioeconomy
  • Policy measures to develop agricultural structures
  • Political economy and ecology, sustainability, self-provision of food
  • Politics, practices and the transformative potential of sustainable diets
  • The presentation of animals in Valio’s advertisements and annual reports during 1960-2010
  • Theatre going as an integrative practiced ritual
  • Value based result-oriented agri-food policies: legitimacy, efficiency and feasibility

Lisätietoja elintarviketalouden ja kulutuksen hankkeista.

Mais­te­rin­tut­kiel­mia

Elin­tar­vi­ke­ta­louden ja kulutuksen maisteritutkielmia

Poimintoja:

  • Kuluttajien näkemyksiä elintarvikkeisiin liittyvästä vastuullisuusviestinnästä mainoksissa ja pakkauksissa
  • Nuoret kuluttajat, kiertotalous ja ruokahävikki: käsityksiä ja käytäntöjä
  • Kuluttaja-arvon elementit herkuttelu- ja nautiskeluelintarvikkeiden valikoimista 
  • Yritykset poliittisina toimijoina: Diskurssianalyysi kolmesta suuresta vähittäiskaupan toimijasta Suomessa
  • Kohti kasvipohjaisempia ruokavalioita: suomalaisten kuluttajien kokemuksia ruokavalintoihin liittyvistä normeista
  • Keinolihan mahdollisuudet markkinoilla: haastattelututkimus nuorten aikuisten asenteista ja reaktioista keinolihaa kohtaan.
  • Lastenvaatteiden kuluttajayhteisö: apua, iloa ja kirpputoreja
  • Lapsiperheiden kokema arvo peruspalveluissa: pankkipalvelut sekä älypuhelin ja puhelinliittymä
  • ”Olisi hienoa, että verkkokauppa osaisi järjestää suosikkituotteeni listojen kärkeen” – Kuluttajien luottamus ruoan verkkokauppaan 
  • ”Tolkun kuluttajat” ja ”ilmastovouhottajat” – kuluttajien stereotyypit ja identiteettipoliittiset symbolit ilmastonmuutosta koskevassa verkkokeskustelussa.
  • ”Sekajäte on silleen armahtava. Se ratkaisee vaikeat ongelmat heti.” – Pakkausten kierrätyskäytänteet pääkaupunkiseudun kerrostaloasujien kotitalouksissa
  • Diskurssianalyysi hyönteisruokainnovaatiosta.
  • Kuluttajan oman ruokaostosten hiilijalanjälkiarvion näkyväksi tuominen ja sen mahdollisuus vaikuttaa aiottuun ruuankulutukseen.
  •  ”Hirveen monimutkanen juttu itseasias” – Proteiinivälipaloja koskeva kulttuurinen puhe

Elintarviketalouden ja kulutuksen kaikki tutkielmat ja muut mmtdk:n tutkielmat löytyvät Heldasta.

Lisätietoa ohjelmasta