Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteriohjelman tutkimuksen painopisteet
Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteriohjelman opettajien ja tutkijoiden tutkimusaiheet käsittelevät monipuolisesti yhteiskunnassa merkityksellisiä tutkimusongelmia seuraavilla painopistealueilla:
- Digitaalinen markkinointi
- Elintarvikemarkkinointi ja kuluttajakäyttäytyminen
- Kestävyysmurros elintarvikealalla
- Kestävä kulutus
- Kulttuurinen kulutustutkimus
- Kuluttajalähtöinen liiketoiminnan kehittäminen
- Maa- ja elintarviketalouden liiketoiminta, johtaminen ja yrittäjyys
- Ruoankulutuksen käytännöt
- Vastuullinen asiakaslähtöinen markkinointi
- Vastuullinen johtaminen
Tutkimushankkeita
Elintarviketalous ja kulutus
- Business strategies of agroecological symbiosis
- Modernisation of the Finnish Society
- Orchestrating sustainable user-driven bioeconomy
- Policy measures to develop agricultural structures
- Political economy and ecology, sustainability, self-provision of food
- Politics, practices and the transformative potential of sustainable diets
- The presentation of animals in Valio’s advertisements and annual reports during 1960-2010
- Theatre going as an integrative practiced ritual
- Value based result-oriented agri-food policies: legitimacy, efficiency and feasibility
Lisätietoja elintarviketalouden ja kulutuksen hankkeista.
Maisterintutkielmia
Elintarviketalouden ja kulutuksen maisteritutkielmia
Poimintoja:
- Kuluttajien näkemyksiä elintarvikkeisiin liittyvästä vastuullisuusviestinnästä mainoksissa ja pakkauksissa
- Nuoret kuluttajat, kiertotalous ja ruokahävikki: käsityksiä ja käytäntöjä
- Kuluttaja-arvon elementit herkuttelu- ja nautiskeluelintarvikkeiden valikoimista
- Yritykset poliittisina toimijoina: Diskurssianalyysi kolmesta suuresta vähittäiskaupan toimijasta Suomessa
- Kohti kasvipohjaisempia ruokavalioita: suomalaisten kuluttajien kokemuksia ruokavalintoihin liittyvistä normeista
- Keinolihan mahdollisuudet markkinoilla: haastattelututkimus nuorten aikuisten asenteista ja reaktioista keinolihaa kohtaan.
- Lastenvaatteiden kuluttajayhteisö: apua, iloa ja kirpputoreja
- Lapsiperheiden kokema arvo peruspalveluissa: pankkipalvelut sekä älypuhelin ja puhelinliittymä
- ”Olisi hienoa, että verkkokauppa osaisi järjestää suosikkituotteeni listojen kärkeen” – Kuluttajien luottamus ruoan verkkokauppaan
- ”Tolkun kuluttajat” ja ”ilmastovouhottajat” – kuluttajien stereotyypit ja identiteettipoliittiset symbolit ilmastonmuutosta koskevassa verkkokeskustelussa.
- ”Sekajäte on silleen armahtava. Se ratkaisee vaikeat ongelmat heti.” – Pakkausten kierrätyskäytänteet pääkaupunkiseudun kerrostaloasujien kotitalouksissa
- Diskurssianalyysi hyönteisruokainnovaatiosta.
- Kuluttajan oman ruokaostosten hiilijalanjälkiarvion näkyväksi tuominen ja sen mahdollisuus vaikuttaa aiottuun ruuankulutukseen.
- ”Hirveen monimutkanen juttu itseasias” – Proteiinivälipaloja koskeva kulttuurinen puhe
Elintarviketalouden ja kulutuksen kaikki tutkielmat ja muut mmtdk:n tutkielmat löytyvät Heldasta.
Lisätietoa ohjelmasta