Toiminta poikkeustilanteissa

Toimintaohjeet Helsingin yliopiston henkilökunnalle ja opiskelijoille

Toimintaohjeet tietoturvapoikkeamien kuten tietomurtojen tai käyttäjätunnuksien väärinkäyttöjen varalle löytyvät Helsingin yliopiston intranetistä Flammasta. Kiireellisessä tilanteessa ota yhteyttä Helpdeskiin.

Toimintaohjeet tietomurtotilanteissa (Flamma)

  • Mikäli epäilet koneessasi virustartuntaa, irrota koneesi verkkokaapeli tai sammuta kone ja ota yhteyttä Helpdeskiin.

Toimintaohjeet Helsingin yliopiston ulkopuolisille tahoille

Jos Helsingin yliopiston tietojärjestelmä on osallinen poikkeustilanteeseen, jos esimerkiksi yliopiston kone häiriköi jollakin tavalla verkossa tai levittää viruksia tai roskapostia, ota yhteyttä osoitteeseen abuse [ät] helsinki.fi. Tapauksen selvittämisen nopeuttamiseksi liitä viestiisi ainakin seuraavat tiedot:

  • Mitä on tapahtunut
  • Tapauksen ajankohta
  • Mahdollinen järjestelmän nimi ja verkko-osoite. Jos mahdollista, käytä tarkkoja lokimerkintöjä.