Lukio

Koulun historia alkaa jo vuodesta 1869 ensimmäisenä suomenkielisenä tyttökouluna ja 2019 koulu täytti 150 vuotta. Tukeudumme perinteisiin ja samalla suuntaamme ennakkoluulottomasti tulevaisuuteen. Koulumme on arvostettu sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Ylioppilaskirjoitustuloksemme ovat maan kärkiluokkaa ja lukiossamme voit suorittaa lukioaikana korkeakouluopintoja

Koulumme lukio, yksilöiden yhteisö, on laadukasta opetusta tarjoava pieni ja perinteikäs lukio, jossa voi rakentaa hyvän ja laajan pohjan jatko-opinnoille. Kestävän kehityksen koulussamme jokainen saa olla oma itsensä.

Koulun historia alkaa jo vuodesta 1869 ensimmäisenä suomenkielisenä tyttökouluna. Vuonna 2019 koulu täytti 150 vuotta. Tukeudumme perinteisiin mutta samalla suuntaamme ennakkoluulottomasti tulevaisuuteen. Koulumme on arvostettu sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla mm. monien vierailujen ja hankkeiden muodossa. Kestävän kehityksen toimintamme on saanut sertifikaatin vuonna 2008 ja se on päivitetty vuosina 2011, 2014 ja 2017.

Lukiomme vuotuinen musikaali on myös erittäin suosittu ja näyttävä tapahtuma.

Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun rehtori on Pekka Hurskainen

Lukion opetuksesta vastaavat koulun aineenopettajat ja opinto-ohjaajat sekä erityisopettajat. Jokaisella lukioryhmällä on oma ryhmänohjaajansa. Lukion pedagogista ja strategista kehittämistä varten perustettu rehtorin vetämä lukion pedagoginen työryhmä (LuPeda) kokoontuu säännöllisesti.

Lukion opiskelijakuntaa edustaa opiskelijakunnan hallitus, joka kokoontuu opkh:n tilassa ja joka huolehtii lukiolaisten asioista koulun henkilökuntaan ja opiskelijakuntaan päin. Opiskelijakunnan hallitus huolehtii myös koko opiskelijakunnan hallituksen raha-asioista. Opiskelijakunnan puheenjohtaja käy säännöllistä vuoropuhelua lukion rehtorin kanssa.

Lukion ryhmänohjaajat tekevät yhteistyötä huoltajien kanssa. He ottavat yhteyttä opiskeluun ja koulunkäyntiin liittyvissä asioissa, tapaavat huoltajia yksittäisissä oppilasasioissa, vanhempainilloissa, suunnittelevat yhteisiä tapahtumia (esim. lukion Vanhojen tanssien kahvitukset).

Pääasiallisena viestintävälineenä käytetään Wilma-järjestelmää.

Lukuvuosi 2024-2025

Lukuvuosi 2024-2025

Syyslukukausi

  • lukuvuosi alkaa pe 9.8.24 (91 koulupäivää)
  • Syysloma (vko 42) ma 14.10 — pe 18.10.2023
  • Joululoma su 22.12.2024 — pe 6.1.2025

Kevätlukukausi

  • ti 7.1. — la 31.5.2025 (96 koulupäivää)
  • Talviloma (vko 8) ma 17. — pe 21.2.2024
  • Alakoululla lauantaikoulupäivä la 5.4.2025 ja sitä vastaava vapaapäivä pe 2.5.2025

Periodit (lukio)

1A pe 9.8. - pe 30.8. (16) 

1B ma 2.9. - pe 20.9. (15) 

koeviikko ma 23.9. - ti 1.10. (7)  

2A ke 2.10. - ti 29.10. (15) 

2B ke 30.10. – ma 18.11. (14) 

koeviikko ti 19.11. - ke 27.11. (7)  

3A to 28.11. – la 21.12. (17) 

3B ti 7.1. – ma 27.1. (15) 

koeviikko ti 28.1. - ke 5.2. (7)  

4A to 6.2. – ti 4.3. (14) 

4B ke 5.3. – ti 25.3. (15) 

koeviikko ke 26.3. – to 3.4. (7)  

5A pe 4.4. – pe 25.4. (14) 

5B ma 28.4. – ma 19.5. (15) 

koeviikko ti 20.5. – ke 28.5. (7)  

6 pe 30.5. – la 31.5. (2) 

 

Jaksot(yläluokat)

1 pe 9.8. – ti 1.10. (38) 

2 ke 2.10. – ke 27.11. (36) 

3 to 28.11. – ke 5.2. (39) 

4 to 6.2. – to 3.4. (36) 

5 pe 4.4. – la 31.5. (38) 

Mikäli olet pois koeviikon kokeesta tai saat kurssista hylätyn arvosanan, voit osallistua uusintakuulusteluun. Uusintakuulusteluun on ilmoittauduttava kirjallisesti kansliassa viimeistään koetta edeltävän viikon perjantaina klo 12.00.

Koe­vii­kot

  1. koeviikko ma 23.9. - ti 1.10. 
  2. koeviikko: ti 19.11. - ke 27.11.
  3. koeviikko: ti 28.1. - ke 5.2.
  4. koeviikko: ke 26.3. – to 3.4.
  5. koeviikko: ti 20.5. – ke 28.5.

Uusintakuulustelut

  1. pe 9.8.2024 klo 15 – 18.30 
  2. ke 23.10.2024 klo 15 – 18.30 
  3. ke 18.12.2024 klo 15 – 18.30, myös korotus 
  4. ke 26.2.2025 klo 15 – 18.30 
  5. ke 23.4.2025 klo 15 – 18.30 
  6. ma 9.6.2025 klo 16.30 – 20, myös korotus 
Ohjeita ja asiakirjoja

Tavoitteet

Järjestyssääntöjemme tarkoitus on mahdollistaa koulutyön sujuvuus sekä turvallisuus ja viihtyvyys. Säännöt ovat voimassa kouluaikana, koulualueella ja kaikessa koulun toiminnassa.

Koulussa ohjataan oppilaita hyviin tapoihin. Kouluyhteisön kaikki jäsenet pyrkivät omalla myönteisellä käyttäytymisellään edistämään koulun työrauhaa. Järjestyssäännöistä keskustellaan oppilaiden kanssa vuosittain, ja tarvittaessa voidaan tehdä täsmennyksiä. Koulun työrauhaa ja toimintaa häiritsevää sekä sääntöjä ja toimintaohjeita rikkovaa oppilasta voidaan rangaista perusopetus- ja lukiolaissa määritellyllä tavalla. Tarkemmin seuraamukset löytyvät koulun kurinpitosuunnitelmasta. Koululla on tallentava kameravalvonta. 

Koulumme noudattaa turvallisen tilan periaatteita – turvallisemman tilan periaatteilla ja toimintatavoilla pyritään luomaan tila, jossa kaikki omalla toiminnallaan rakentavat tasa-arvoista, yhdenvertaista, kunnioittavaa ja avointa ilmapiiriä ja keskustelua. Koululla on hyväksytty tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma.

Säännöt

Käyttäydy asiallisesti, älä kiusaa ja anna kaikille työrauha. 

Koululla on kiusaamisen vastainen suunnitelma.

Tule oppitunnille ajoissa, noudata määräaikoja ja tee annetut tehtävät.

Säilytä päällysvaatteesi niille varatuissa paikoissa.

Osallistu kouluruokailuun oman ryhmäsi vuorolla ja nauti tarjotut ruuat ravintolassa.

Huolehdi koulussa ja koulumatkalla omasta ja muiden turvallisuudesta.

Säilytä kulku- ja harrastusvälineet niille osoitetuissa paikoissa. 

Kaikenlaisten päihteiden, kuten esimerkiksi tupakkatuotteiden ja niihin rinnastettavien aineiden käyttö (esim. sähkötupakka, nuuska ja nikotiinipussit), alkoholin sekä huumeiden hallussapito ja käyttö tai niiden vaikutuksen alaisena esiintyminen on kielletty koulussa, koulun alueella ja koulun järjestämissä tilaisuuksissa.

Käsittele huolellisesti omaa ja toisen omaisuutta. Olet korvausvelvollinen aiheuttamastasi vahingosta. Arvoesineiden, rahan ja muun koulutyöhön kuulumattoman omaisuuden tuominen kouluun tapahtuu oppilaan ja huoltajien omalla vastuulla.

Käytä TVT- laitteita ja puhelimia oppitunneilla aina opettajan antamien ohjeiden mukaisesti. Oppilaan on huolehdittava koulun antaman materiaalin kuten oppikirjojen ja tietokoneiden huolellisesta säilyttämisestä sekä oppitunneille tuomisesta asianmukaisessa kunnossa. Tietokoneet tulee ladata valmiiksi ennen koulupäivän alkua.

Kouluun ei saa tuoda vaarallisia tai häiritseviä esineitä.

Voit jakaa mainoksia, painotuotteita ja tiedotuksia vain rehtorin luvalla.

Kirjasto on tarkoitettu hiljaiseen työskentelyyn. Noudata kirjaston käytöstä annettuja ohjeita.

Huolehdi koulun tilojen ja koulualueen siisteydestä ja viihtyvyydestä. Suojele ja säästä ympäristöä.

Vietä välitunnit koulun alueella.

Järjestyssääntöjä täydentäviä toimintaohjeita

Älä tule kouluravintolaan, auditorioon ja muihin erikseen ohjeistettuihin tiloihin ulkovaatteissa tai päähine päässä. Pukeudu sääolosuhteiden ja lukujärjestyksen mukaisesti.

Päivänavaukset pidetään lukujärjestykseen merkittynä aikana koulussa oleville oppilaille ja opettajille. Yläluokkalaisen poissaolo päivänavauksesta merkitään myöhästymiseksi oppitunnilta. Istu auditorioissa pidettävissä päivänavauksissa luokan omalla rivillä. Päivänavauksen aikana myöhästyneet odottavat auditorion ulkopuolella tunnin alkamista.

Noudata ruokailussa hyviä tapoja ja siivoa omat jälkesi. Ruokien tai juomien tuonnissa opetustiloihin seurataan opettajan ohjeita. Alaluokilla kouluun saa tuoda makeisia ja virvoitusjuomia vain opettajan luvalla. Yläluokilla ja lukiossa voi tuoda terveellisiä omia eväitä kouluun ja niitä voi nauttia välitunneilla. Älä käytä kännykkää kouluravintolassa. Lukion kokeissa on sallittua nauttia omia eväitä.

Säilytä skuutit, rullalaudat ja muut vastaavat välineet joko ulkona tai muussa opettajan tai vahtimestarin 
osoittamassa paikassa.

 

Myöhästyminen

Oppilaan myöhästymiset ilmoitetaan huoltajalle Wilman kautta. Yläluokilla ja lukiossa myöhästymiset voivat vaikuttaa arviointiin. Jos myöhästyminen on yli 35 minuuttia, se merkitään poissaoloksi. Yläluokkalaisen poissaolo päivänavauksesta merkitään myöhästymiseksi oppitunnilta.

Poissaolo

Kaikki oppilaan poissaolot merkitään Wilmaan, ja niistä tiedotetaan huoltajalle Wilman kautta. Huoltaja tai täysi-ikäinen opiskelija selvittää poissaolon Wilmaan viipymättä. Opettaja voi etukäteen myöntää luvan poissaoloon enintään kolmeksi päiväksi, rehtori pidemmäksi ajaksi. Etukäteen anottavaa poissaoloa varten täytetään Wilmasta saatava loma-anomuslomake.

 

Oppitunneilta poistaminen

Opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan oppitunnilta. Oppilaan on tällöin toimittava opettajan ohjeiden mukaan.

 

Kännykän käyttö koulussa

Alakoulussa kännykän käyttö on kielletty koulupäivän aikana, ellei opettaja ole siihen erikseen antanut lupaa.

Yläkoulussa kännyköiden käyttö on kielletty luokkahuoneissa ja koulun yhteisissä tilaisuuksissa, ellei opettaja ole erikseen antanut siihen lupaa. Yläkoulun oppilas luovuttaa puhelimensa oppitunnin alussa puhelinparkkiin, jossa sitä säilytetään oppitunnin ajan. Puhelin luovutetaan takaisin oppilaalle oppitunnin lopussa.

Lukiossa opiskelijat eivät saa käyttää kännyköitä oppitunnilla ja koulun yhteisissä tilaisuuksissa ilman opettajan lupaa.

 

Kaikkien on tiedostettava tekijänoikeuteen ja julkaisuoikeuteen liittyvät säädökset. Kuvata saa ainoastaan henkilöitä, joilta on saanut luvan kuvan ottamiseen. Sosiaalisessa mediassa ja muualla voi julkaista vain sellaisia sisältöjä, joihin on tekijänoikeudet ja asianmukaiset luvat. Jos on epätietoinen julkaisuoikeudesta, pitää tiedustella opettajalta hänen kantaansa mahdolliseen julkaisemiseen. 

Vilppi ja plagiointi

Kaikissa opinnoissa on noudatettava hyvää tieteellistä käytäntöä ja lisäksi myös hyvää opintokäytäntöä. Opintosuoritukset on hankittava rehellisesti siten, että opiskelija antaa oikean kuvan osaamisestaan. Kaikenlainen vilppi ja plagiointi opinnoissa on kielletty.

Vilppi on hyvän tieteellisen ja opintokäytännön loukkaamista epärehellisyydellä. Vilppiä harjoittava loukkaa tieteessä ja opinnoissa hyväksyttyjä työskentelytapoja ja menetelmiä joko tahallisesti, harhauttamistarkoituksessa tai piittaamattomuuttaan (tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään).

Vilppiä on esimerkiksi

  • Lunttaaminen (kiellettyjen keinojen tai apuvälineiden käyttö esimerkiksi kokeessa tai tällaisen yritys). 
  • Läsnäolovilppi (väärän kuvan antaminen omasta tai toisen läsnäolosta opintojaksolla). 
  • Sääntöjen vastainen yhteistyö (esim. itsenäiseksi tarkoitettu työ on tehty muiden kanssa tai ”haamukirjoittajan” käyttäminen). 

Plagioinnilla tarkoitetaan luvatonta lainaamista, eli jonkun toisen (esimerkiksi tekoälyn) laatima työ (teksti, kaavio, ohjelmakoodi, kuva jne.) esitetään omana. Toisen työn luvattoman lainaamisen lisäksi plagiointi voi olla myös ns. itseplagiointia, eli aikaisemmin palautetun työn esittämistä eri yhteydessä uudelleen ikään kuin uutena tuotoksena.

Plagiointia on esimerkiksi

  • Toisen tekstin käyttäminen omana ilman, että lähdettä lainkaan ilmoitetaan. 
  • Toisen tekstin käyttäminen omana niin, että tekstiä on muunneltu vähäisessä määrin (ns. orjallinen jäljittely, esimerkiksi muutamia sanoja vaihdettu, sanajärjestystä hieman muutettu). 
  • Sanatarkat lainaukset, joissa lähde on ilmoitettu, mutta joista ei ilmene, että kyseessä on lainaus eikä pelkkä viittaus (ns. copy paste -menetelmä). 

Plagioinnista ja vilpistä voidaan lukio-opiskelijalle antaa  kirjallinen varoitus  ja opintojakso voidaan hylätä. Opiskelija voidaan myös määräaikaisesti erottaa (Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lukion opetussuunnitelma).

Poissaoloanomus Wilmassa

Huoltaja valitsee ”Hakemukset ja päätökset”-otsikon ja tämän jälkeen ”Tee uusi hakemus” ja valitsee hakemuksen:

a) Loma-anomus 1-3 päivää

b) Loma-anomus yli 3 päivää

Hakemukset ovat samanlaisia. Loma-anomus 1-3 päivää lähtee automaattisesti luokanopettajalle tai luokanohjaajalle ja loma-anomus yli 3 päivää lähtee automaattisesti rehtorin käsittelyyn. Huoltajan tai opiskelijan ei siis tarvitse tietää kenelle hakemus lähetetään.

Oppilaan on selvitettävä loman aikana suoritettavat tehtävät suoraan opettajalta/opettajilta ennen loman alkamista.

Huom! ”Koulu ei ole velvollinen antamaan tukiopetusta, mikäli opinnoissa jälkeen jääminen johtuu siitä, että huoltajat ovat pyytäneet oppilaalle tilapäistä vapautusta koulutyöstä. Koulu ei ole myöskään velvollinen järjestämään oppilaalle em. syystä ylimääräistä koetta” (koulun opetussuunnitelma).