Människorättsfostran anses vara viktig, och till exempel under Educa-mässan brukar avdelningen för människorättsfostran ha massor med besökare. Det finns trots allt ingen gemensam eller enhetlig utbildning för högskolorna.
Syftet med projektet är att kartlägga material som gäller demokrati- och människorättsfostran och lämpar sig för undervisning och pedagogik, att utforma och som ett pilotprojekt testa en webbkurs för lärare om demokrati- och människorättsfostran samt att främja en mer systematisk behandling av dessa ämnen i lärarutbildningen.
Helsingfors universitet samordnar det nationella högskolenätverket i anknytning till UNESCO-professuren Values, Dialogue and Human Rights in Education. I högskolenätverket ingår Helsingfors universitet, Östra Finlands universitet, Jyväskylä universitet, Karleby universitetscenter Chydenius, Lapplands universitet, Uleåborgs universitet, Tammerfors universitet, Åbo universitet och Åbo Akademi samt yrkeshögskolorna Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Hämeen ammattikorkeakoulu (HAMK), Jyväskylän ammattikorkeakoulu (JAMK), Oulun ammattikorkeakoulu (OAMK) och Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK). De som ingår i högskolenätverket ansvarar tillsammans för att utveckla demokrati- och människorättsfostran inom lärarutbildningen.
Bakgrund till projektet: lärarnas varierande kompetensnivå inom demokrati- och människorättsfostran
De nya läroplanerna fokuserar på kunskapsmålen för demokrati- och människorättsfostran. Forskning visar emellertid att kompetensnivån inom demokrati- och människorättsfostran varierar bland lärarna, och undervisningen i temana är alltjämt beroende av varje enskild lärares aktivitet. Man kan alltså fråga sig om lärarutbildningen ger lärarna tillräckliga färdigheter att nå målen. Inom det projekt som nu startat utreder man hur demokrati- och människorättsfostran kunde utvecklas till något mer än enbart sporadiska temadagar inom lärarutbildningen och i skolans verksamhetskultur. Innehållet i demokrati- och människorättsfostran utgör en viktig del av lärarens yrkeskunskap och blir allt viktigare i ett samhälle där mångfalden ökar.
I projektets styrgrupp ingår Människorättscentret, justitieministeriet och Helsingfors universitet. Projektet utgör ett led i justitieministeriets samordningsprojekt DINO (Projekt för att utveckla demokrati- och människorättsfostran samt främja ungas delaktighet)