En timme som forskare

Undersök och förstå!

Målgrupper: 
Förskolor och årskurserna 1–2 

Gruppstorlek
Max. 25 personer

Längd: 
55 minuter

Under guidningen bekantar vi oss med naturforskarens arbete och uppmuntrar barnen att observera miljön. Under den aktivitetsbaserade guidningen indelar vi bland annat ryggradslösa djur i sina egna grupper, letar efter fåglar som tappat sina fjädrar och hittar på berättelser om museets djur. Under guidningen gör vi åldersanpassade undersöknings- och observationsuppgifter som uppmuntrar barnen att observera naturen självständigt. Guidningen sker i fyra smågrupper.

Mer information för läraren

Under guidningen undersöker vi ryggradslösa djur som gjutits i plastkuber, och genom att räkna antalet ben bestämmer vi om djuren hör till insekter eller andra ryggradslösa djur. Insekterna klassificerar vi med hjälp av ett enkelt bestämningsschema som till exempel skalbaggar, fjärilar eller syrsor. Vi bestämmer vilken fjäder som tillhör vilken fågel, och samtidigt övar vi oss att observera detaljer och göra slutsatser utifrån observationerna. Vi hittar också på berättelser om liven som djuren på museet lever.   

Under guidningen deltar gruppens vuxna i handledningen av smågrupperna. Guidningen äger rum vid tre olika utställningar.

Jag utforskar min omgivning

Barnen erbjuds möjligheter att klassificera, jämföra och organisera saker och föremål samt hitta och producera lagbundenheter och förändringar. 

Egna observationer, erfarenheter och upplevelser hjälper barnen att förstå orsakssamband och utvecklar deras sätt att tänka och lära sig. 

Målet med miljöfostran är att stärka barnens naturrelation och deras ansvarsfullhet i miljön samt att handleda dem mot en hållbar livsstil. 

Naturens fenomen observeras genom olika sinnen och under olika årstider. Vi diskuterar och undersöker fenomenen. Samtidigt lär vi oss att använda begrepp med anknytning till miljön. Övning i att identifiera olika växt- och djurarter stärker naturkännedomen.