Kasvatuksen, koulutuksen ja oppimisen asiantuntijoita

Etsitkö haastateltavaa koulutus- tai kasvatusaiheesta? Tutustu Helsingin yliopiston asiantuntijoihin. Tutkijaluettelo ei ole täydellinen, vaan vain otos. Helsingin yliopiston viestinnän asiantuntijat auttavat mielellään sopivan asiantuntijan löytämisessä.

Maria Ahlholm

  • suomi toisena kielenä, maahanmuuttajien ”vastaanotto”, monikielisyys

Pirjo Aunio

  • lasten ja nuorten matemaattisten taitojen kehittäminen ja oppiminen, oppimisvaikeudet

Minna Autio

  • talous- ja kuluttajakasvatus, kestävä kehitys

Kristiina Brunila

  • koulutussosiologia ja -politiikka, sosiaalinen oikeudenmukaisuus, tieto/valta, eriarvoisuus ja tasa-arvo

Hannele Cantell

  • globaalikasvatus, vastuullisuus, kestävä kehitys ja opetus

Fred Dervin

  • monikulttuurisuus, kansainvälinen koulutus, liikkuvuus, opettajan identiteetti (eng. kielinen)

Joseph Gagnon

  • erityispedagogiikka, käyttäytymishäiriöt, oppimisvaikeudet

Kai Hakkarainen

  • motivaatio ja oppiminen, ryhmässä oppiminen

Markku Hannula

  • matematiikan didaktiikka, asenteet, motivaatio, tunteet, katseenseuranta

Raili Hilden

  • kielipedagogiikka, kieltenopetus, kielitaidon arviointi, opettajatutkimus, opettajankoulutus, Suullisen kielitaidon arviointi, arvioinnin seuraukset, oppija-autonomia

Jaakko Hilppö

  • kasvatuspsykologia, varhaiskasvatus, oppiminen, toimijuus

Gunilla Holm

  • koulutus ja kasvatus (ruotsinkielinen), tasa-arvo, pohjoismainen hyvinvointi

Juho Honkasilta

  • inkluusio, erityispedagogiikka, yhteiskuntatieteellinen vammaistutkimus, käyttäytymishäiriöt koulussa, käyttäytymishäiriödiagnostiikka koulussa (ADHD), empaattinen vuorovaikutus

Risto Hotulainen

  • koulutuksen arviointi

Minna Huotilainen

  • aivot ja oppiminen, työhyvinvointi

Liisa Ilomäki

  • digitaalinen tekniikka ja virtuaalisuus opetuksessa ja oppimisessa

Markku Jahnukainen

  • erityispedagogiikka, koulutuspolitiikka, vertaileva kasvatustiede

Kalle Juuti

  • oppiminen, digitaalisuus koulussa, opettajien täydennyskoulutus

Mirjam Kalland

  • varhaiskasvatus (ruotsinkielinen), vanhemmuus

Arto Kallioniemi

  • uskonnon didaktiikka, monikulttuurisuuskasvatus, Unesco-professori

Jonna Kangas

  • varhaiskasvatus, lasten oikeudet, osallisuus, mediakasvatus

Tiina Korhonen

  • uudet teknologiat, digitalisaatio, robotiikka ja koodaus koulussa, opettajien täydennyskoulutus

Kristiina Kumpulainen

  • varhaiskasvatus, monilukutaito

Arniika Kuusisto

  • varhaiskasvatus, arvot, katsomukset, radikalisaatio

Tuuli Kurki

  • maahanmuutto, kotouttaminen, kotoutuminen, rasismi, rodullistaminen, monikulttuurisuus, sukupuoli, tasa-arvo, oikeudenmukaisuus, eriarvoisuus, mielenterveys, nuoret, tukijärjestelmät, globaali koulutuspolitiikka (ml. UNESCO, OECD)

Anu Laine

  • matematiikan didaktiikka, opettajankoulutus, affektit, ongelmanratkaisu

Tapio Lahtero

  • harjoittelukoulut, opetusharjoittelu, koulun johtaminen

Henna Lahti

  • design/suunnittelu, yhteissuunnittelu, käsityö, design-studio

Jari Lavonen

  • koulutusvienti, opettajankoulutus, aineenopettajakoulutus

Sari Lindblom

  • kasvatuspsykologia, yliopisto-oppiminen ja -opettaminen sekä arviointi ja laatu, yliopiston vararehtori

Taru Lindblom

  • ruokakulttuuri

Lasse Lipponen

  • varhaiskasvatus, lastentarhanopettajankoulutus, HEI Schools

Kirsti Lonka

  • kasvatuspsykologia, ilmiöpohjainen oppiminen, digioppiminen, suomalainen koulujärjestelmä

Erika Löfström

  • tutkimusetiikka, yliopistopedagogiikka, opettajankoulutus, ruotsinkielinen

Pia Mikander

  • monikulttuurisuus, rasisminvastaisuus, oppikirjojen ”maailmankuva”

Johanna Mäkelä

  • ruokakulttuuri, kasvatustieteellisen tiedekunnan dekaani

Mari Niva

  • kulutus, ruokakulttuuri, kestävä ruokailu, ruokailutavat

Sami Paavola

  • tietotyö ja digitalisaatio, yhteisöllinen oppiminen

Jaana Pesonen

  • antirasistinen kasvatus ja koulutus, kirjallisuuskasvatus, sukupuolisensitiivinen kasvatus

Annukka Pursi

  • taaperoikäisten varhaiskasvatus, myötätunto kasvatuksessa

Kirsi Pyhältö

  • tutkijanura, tutkijankoulutus, tutkijankoulutuksen etiikka

Jukka Rantala

  • opettajuuden rakentuminen, opettajien poliittinen asennoituminen, historiallisen ajattelun opettaminen, historian tekstitaidot, lasten historiatietoisuus

Fritjof Sahlström

  • ruotsinkielinen koulutus Suomessa

Katariina Salmela-Aro

  • kasvatuspsykologia, oppiminen ja motivaatio 

Hannu Salmi

  • informaali oppiminen, motivaatio, oppimisympäristöt, tiedekeskus, tieteen popularisointi

Jari Salminen

  • kasvatus- ja kouluhistoria

Patrik Scheinin

  • kasvatuspsykologia, minäkäsitys ja itsetunto, koulutuksen arviointi

Pirita Seitamaa-Hakkarainen

  • käsityö, digitaaliset oppimisympäristöt

Sara Sintonen

  • lukutaito,  monilukutaito, mediakasvatus 

Anna Slotte

  • monikielisyys, språkmöte, (ruotsinkielinen)

Janne Säntti

  • opettajatutkimus, opettajankoulutuksen tutkimus 

Liisa Tainio

  • äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikka

Sirpa Tani

  • ainedidaktiikka, ympäristökasvatus, kulttuurinen maantiede, kaupunkitutkimus, lapsuuden maantiede, nuorisotutkimus

Mari Tervaniemi

  • musiikin havaitsemisen ja oppimisen aivoperusta, musiikki ja hyvinvointi

Kirsi Tirri

  • pedagogiikka, didaktiikka, opettajankoulutus

Auli Toom

  • yliopistopedagogiikka, opetus ja oppiminen yliopistossa, opettajankoulutus, asiantuntijan tieto, tietäminen ja kompetenssit

Anna Uitto

  • biologian didaktiikka, tiedekasvatus, kestävän kehityksen kasvatus, ekologia

Lotta Uusitalo

  • positiivinen psykologia, myötätunto, erityispedagogiikka, positiivinen cv, SILMU Parenting

Satu Valkonen

  • lasten mediankäyttö, television merkitys lasten arjessa

Janne Varjo

  • koulutussosiologia ja -politiikka, koulutus, yhteiskunta ja kulttuuri

Lauri Väkevä

  • taito- ja taideaineiden didaktiikka, teatteri, tanssi, muut esittävät taiteet